Запитання до природи. Звідки береться олія?

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 54

Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?

Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Ми

не можемо собі уявити обідній стіл без білого і чорного хліба, у нашому денному раціоні є крупи, макарони, картопля, овочі й фрукти. Усі ці різноманітні продукти ми отримуємо від культурних рослин. В історії людства був час, коли не існувало ані культурних рослин, ані свійських тварин. Нашим пращурам доводилося задовольнятися лише тим, що вони знаходили в навколишній природі: збирали плоди, ягоди, бульби, цибулини, насіння.

Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається “квітка сонця”. Чому її так назвали і чим вона знаменита?

III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над загадками

Золоте решето хатинок повне.

– Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком – сімсот козаків.

– Сімсот соколят на одній подушці сплять.

– Стоїть дім, а в ньому – повно зерна.

– Скільки чорних хаток, стільки білих паніматок.

– Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці – повно людей.

– Стоїть дубок – на верху картузок, а в картузку – багато діток.

– На сонечко я схожий і сонце я люблю.

До нього повертаю голівоньку свою.

– Із мішка – на забаву, а з пляшки – на приправу.

2. Читання вірша Руслани Василькевич “Соняшник”

На городі соняшник

Соняшно зацвів –

Розпрямив голівоньку,

Рученьки розвів.

Милувався сонечком,

Дощик зустрічав

І смачним насіннячком

Діток пригощав.

Посміхайся ж, друже наш,

Нам через віконечко,

Мила наша квіточка –

Друге наше сонечко.

3. Розповідь учителя

– Подивіться на малюнок.

 Запитання до природи. Звідки береться олія?

– Що на ньому зображено?

– Соняшник – “квітка сонця”. Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)

– Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок. Чому “пилок”? (Схожий на пил) Який пилок на смак? (Солодкий)

– Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник – хороший медонос. Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, починає дозрівати чорне насіння – улюблені ласощі дорослих і дітей. Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, – соняшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки. (Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з соняшника)

– Соняшник так називається, тому що він протягом дня повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає “під сонцем”. Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері – на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко.

Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім.

Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незвичайною, великою, а всередині – з насінням і називалася соняшником. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був приємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отримання олії.

 Запитання до природи. Звідки береться олія?

– Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння. У гніздо вставив дерев’яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жолобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння.

>> Фізкультхвилинка

Психогімнастика

Звучить аудіо-запис приємної музики.

– Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки.

– Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.)

– Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тягнуться на носочках угору.)

– Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сторони.)

– Погляньте на сонечко – як воно встає, як сідає. (Діти обертаються ліворуч, потім – праворуч.)

– Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають руками ліворуч, праворуч)

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Практична робота

– Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)

– Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.)

– Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)

– Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в’язка, тягуча.)

– Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного!

2. Робота над загадками

– Що виростає в полі і в печі? (Хліб)

– Широке, а не море,

Золото, а не гроші,

Сьогодні на землі,

А завтра на столі. (Поле пшениці)

– В теплу землю піду,

Вгору колосом зійду,

У ньому тоді таких, як я,

Буде цілая сім’я. (Зерно)

– Б’ють мене палицями,

Мнуть мене каменями,

Палять мене вогнем,

Ріжуть мене ножем.

А за те мене гублять,

Що всі мене люблять. (Хліб)

– Народився із землі.

Зарум’янивсь на вогні.

І з’явився на столі

До борщу тобі й мені. (Хліб)

– Є рослина в нас така,

Що від неї кінь скака. (Овес)

– В чистім полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках.

Квіточки блакитні,

Оченьки привітні. (Льон)

– Неприваблива, шишкувата,

А як прийде на стіл вона,

Скажуть весело хлоп’ята:

– Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)

– Зимою біле, весною чорне,

Літом зелене, восени стрижене. (Поле)

– Звуть мене всі довгунець за високий корінець.

Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон)

– Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,

І золотом убрана голівонька моя.

На кожному городі ви бачите мене,

І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)

– На вигляд біленький, на дотик гладенький, на смак солоденький. (Цукровий буряк)

– Сіяли, вибирали, топили, сушили, колотили, рвали, крутили, чесали, ткали, на стіл клали. (Льон)

V. Підсумок уроку

– Чому соняшник називають “квіткою сонця”?

– Що з нього готують?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2,50 out of 5)


Запитання до природи. Звідки береться олія? - Плани-конспекти уроків по натурології


Запитання до природи. Звідки береться олія?