ЗАПИТАЄМО У МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЯКІ ЛЕГЕНДИ ПРО РОСЛИНИ І ТВАРИН СКЛАЛИ НАШІ ПРАЩУРИ

Мета: ознайомити учнів з давніми переказами про рослинний і тваринний світ; розкрити красу і чарівність народних уявлень про природу; виховувати бережливе ставлення до рослинного і тваринного світу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Які куточки природи називають недоторканими?

– Які кроки необхідно здійснювати для збереження різноманіття рослин і тварин у природі?

– Доведіть, що природу потрібно оберігати як єдине ціле.

– Розкажіть про заповідник, який розташовується у

вашому краї.

– Як можна оберігати природу на нашій планеті? Прочитайте план корисних дій.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про легенди, які склав народ про рослини і тварин.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 137-138)

– Чи любите ви слухати легенди і казки? Як не дивно, в них часто міститься багато правдивої інформації про життя живої природи. Часом із легенд, які склав народ, можна дізнатися про походження назв рослин, поведінку тварин.

Робота в групах

– Послухайте і скажіть, що в цих легендах правдиве, а що – вигадане?

Чому дика цибуля отримала назву ведмежа?

– Поясніть назву рослини – зозулині черевички справжні.

– Розкажіть легенду про квітку, всередині якої ховається щастя.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Слухання легенд

МАТЕРИНСЬКІ СЛЬОЗИ (маргаритки)

Рано навесні, лише зійде сніг, на луках, на пагорбах, понад стежками з’являються маленькі білі квіточки-зірочки. Це стокротки, або маргаритки. У народі їх називають материнські сльози, про них складено таку легенду.

Мала одна вдова трьох красенів синів-козаків. Посунула на Україну татарська орда. Попросили сини в матері благословіння, осідлали коней вороних і разом з побратимами поїхали воювати. Люта січ була, але козаки не відступили й з перемогою повернулися в рідні домівки. Але мати не дочекалася своїх синів, бо полягли вони в битві. Боса по білому снігу бігла вдова і тяжко голосила за ними. Де впали її сльозинки, там розквітли маленькі квіточки.

ЛЕЛЕКА

Бог дав людині лантух і наказав віднести далеко в ліс та закопати за умови не розв’язувати і не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не втримався і поцікавився, що ж він несе. Тоді з лантуха вистрибнули жаби, вужі та змії і розповзлися по всьому світові.

Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати всяке “гаддя”.

Люди вірили, що лелека приносить щастя тій оселі, де він збудував гніздо. Якщо ж хтось зруйнує гніздо, то лелека принесе вогню і спалить хату.

ПРО КРИНИЦЮ-ЖУРАВЛЯ

Пішов одного разу маленький хлопчик до лісу і заблукав. Блукав він довго, із сил вибився і набрів на покинуту криницю. Хотів напитися води, та криниця була глибокою. Сів хлопчик під криницею і заплакав.

А в небі на той час пролітали журавлі. Побачив один журавель хлопчика, опустився на землю, нахилив свою довгу шию у криницю і дістав води. Хлопчик водички попив, сил йому додалося, і він зміг знайти дорогу додому. Удома він розповів про чарівного птаха – журавля, що врятував йому життя. Відтоді люди почали виготовляти з деревини журавлів і ставити коло криниці.

СОЛОВЕЙКО

Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей.

Колись давно ця гарна пташка гніздилася в далеких краях і не знала дороги в Україну. Але солов’ї були дуже співучі, тому літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для місцевого царя. Залетів один соловейко на Україну і сів спочити в якомусь селі.

Зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні. Пісні були сумними, бо тяжка праця за день забирала багато сил. Тож соловей заспівав і звеселив людей. Забули люди про втому і теж заспівали своєму заморському гостю гарних пісень.

З усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому почуті пісні. Але все те було вже знайоме цареві. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар здивувався. Таких пісень він ще не чув і велів тому солов’ю співати день і ніч…

Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далекі краї. Саме в нас вони висиджують пташенят, щоб від самого народження вони чули найкращі у світі пісні.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Яка з легенд вам найбільше сподобалася? Чому?

– Яка з легенд вам була відома? Звідки ви про неї дізналися?

– Чому люди завжди глибоко шанували тварин і рослини?

– Розкажіть однокласникам відому вам легенду про рослину чи тварину.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 137-138.

– Тепер ви знаєте, що не перелічити, скільки чудових легенд про рослини і тварин склав український народ. 1 всі вони не тільки цікаві й повчальні, а й корисні, бо містять цінну наукову інформацію.

Знайдіть, прочитайте і перекажіть своїм рідним і друзям ці та інші легенди й казки про природу.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЗАПИТАЄМО У МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЯКІ ЛЕГЕНДИ ПРО РОСЛИНИ І ТВАРИН СКЛАЛИ НАШІ ПРАЩУРИ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЗАПИТАЄМО У МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЯКІ ЛЕГЕНДИ ПРО РОСЛИНИ І ТВАРИН СКЛАЛИ НАШІ ПРАЩУРИ