Засоби створення художнього образу в пейзажі. Караван пустелі

Тема уроку. Засоби створення художнього образу в пейзажі. Караван пустелі.

Мета уроку. Продовжувати поглиблювати знання учнів про анімалізм як жанр живопису; продовжувати засвоювати правильну побудову композиції на аркуші паперу; закріплювати навички малювання складної форми; закріплювати знання про засоби передавання характерних форм копитних тварин; навчати спостерігати за красою навколишнього світу, дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати рухи копитних

тварин; формувати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати природну форму; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання:

– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;

– картон, тонований або кольоровий папір, ножиці, клей; гуаш;

– зошити-альбоми;

– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче

мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Сьогодні в нас незвичний урок,

До теми “Пейзаж” ми зробимо крок.

Тут – творчості час, фантазії час,

Цікаві завдання чекають на вас!

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

– Як називаються картини, на яких зображено природу?

– Які види пейзажів ви знаєте?

(Учні складають “асоціативний кущ”, прикріплюючи картки на дошку).

 Засоби створення художнього образу в пейзажі. Караван пустелі

– сільський

– натюрморт

– гірський

– ландшафтна

– міський

Архітектура

– живопис

– тематична

– рельєф

Композиція

– морський

– графіка

– портрет

– скульптура

III. Мотивація навчальної діяльності.

Дослідивши невідомі планети, ми вирішили повернутися на Землю і пошукати Фантазію в пустелі. Які тут надзвичайні краєвиди! Куди не сягає погляд – скрізь піски, до самої лінії горизонту. Тільки караван верблюдів пожвавлює жовті, руді, червоні бархани. Спробуйте передати безмежні простори спекотної пустелі у графічній композиції. Щоб подарувати цей малюнок усім своїм друзям, виконайте кілька його відбитків – естампів.

Естамп (станковий лист) – твір друкованої графіки, відбиток із друкованої форми (кліше) – пластини, на яку нанесено малюнок.

Для того щоб створити естамп, застосовують гравюру на дереві, лінолеумі або камені. Естамп можна тиражувати, тобто виготовляти велику кількість відбитків. Зазвичай художник ставить на кожному з них свій підпис. Естампи часто використовують для прикрашання приміщень, їх експонують на виставках, зберігають у музеях, колекціонують.

– Поміркуйте, як саме митці привертають увагу глядача до створених ними художніх образів верблюдів, пустелі тощо.

Для створення виразної композиції велике значення має вибір формату: квадратний, прямокутний, круглий, овальний, трикутний чи шестикутний. Цей вибір залежить від того, що саме малюватиме художник і як розташовуватиме зображення. Окрім того, формуючи центр композиції, митець ураховує положення аркуша – вертикальне чи горизонтальне, яке допоможе щонайкраще його виявити. Пустеля чимось схожа на море. Усе навкруги залите гарячим піском, наче водою, вітер жене бархани, як хвилі. Найвідомішого тутешнього мешканця – верблюда – недарма називають “кораблем пустелі”. Може, тому, що й досі верблюд – найнадійніший транспортний засіб у пустелі. Він проходить там, де не можуть проїхати найпотужніші автомобілі, може довго обходитися без їжі.

– Намалюйте пейзаж пустелі та її мешканців.

Фізкультхвилинка.

Робота з підручником (с. 72-74).

Перегляд презентації “Цікаві факти про верблюдів”.

– Слово “верблюд” походить від арабського слова “краса”.

– Усупереч існуючій думці, горб верблюдів не зберігає воду. У нім накопичується жир, що допомагає знизити високу температуру усієї іншої частини тіла.

– Головною причиною того, що верблюди можуть тривалі періоди обходитися без води, є будова їхніх еритроцитів. Ті мають овальну форму і після зневоднення зберігають властивість текти, тоді як еритроцити людини злипаються один з одним. Верблюд – єдиний ссавець, що має овальні еритроцити.

– Верблюди можуть випивати до 200 літрів води за раз.

– Температура тіла цих тварин коливається від 34 градусів до 41 градуса впродовж доби. Вони не пітніють, доки температура не перевищує 41 градус.

– Якщо верблюд ліг спати або просто відпочити, то змусити його встати практично нереально, поки він сам не захоче цього.

– Верблюди можуть повністю закрити свої ніздрі від вітру і піску, коли це необхідно.

– Їхнє хутро відбиває сонячне світло і захищає тіло від високої температури пустелі.

– У Північній Африці верблюд вважається священною твариною.

IV. Вправи за зразком.

Учитель пропонує учням розглянути етапи малювання копитних тварин, крок за кроком показує послідовність виконання роботи.

Учні виконують малюнки самостійно, обираючи елементи пейзажу. Учні можуть скопіювати запропоновані зразки або вигадати власну сценку із життя тварин.

Створіть естамп на тему “Караван у пустелі” (картон, тонований або кольоровий папір, ножиці, клей, гуаш). Спочатку намалюйте зображення на цупкому картоні. Виріжте частини зображення, які не належать до тла, і наклейте їх дзеркально на інший картон. Покрийте цей картон фарбою. Прикладіть до нього папір і рівномірно притисніть по всій поверхні. Відліпіть аркуш від картону із відбитком – естампом.

V. Підсумок уроку.

“Авторське крісло”

Учитель організовує обговорення учнівських робіт.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


Засоби створення художнього образу в пейзажі. Караван пустелі - Плани-конспекти уроків по образотворчому мистецтву


Засоби створення художнього образу в пейзажі. Караван пустелі