Жанр прелюдії

Мета. Ознайомити з особливостями жанру прелюдії, циклами прелюдій у творчості композиторів, ознайомити з історією розвитку та характерними ознаками жанру прелюдії, ознайомити учнів з авторами прелюдій у зарубіжній та вітчизняній музиці, сучасними прелюдіями, створеними до кінофільмів.

Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру прелюдії, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння запам’ятовувати на

слух мелодію пісні та повторювати її мелодійний та ритмічний малюнок.

Виховувати Інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики, творчості Й. Баха та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в гему.

Обладнання: Музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру прелюдії, історія розвитку жанру прелюдії, композиційна будова (форма) прелюдії, цикли прелюдій

в творчості композиторів, палітра інструментального виконавства, сучасні прелюдії до кінофільмів.

Твори, що вивчаються на уроці:

· Й. С. Бах. “Добре темперований клавір”. Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин).

· М. Скорик. Прелюдія у виконанні Р. Репки.

· “Посміхайтеся” (слова А. Дмитрука, музика О. Осадчого).

Хід уроку

1. Вхід під прелюдію Й. Баха. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр прелюдії в творчості Й. Баха та цикли прелюдій.

У творчості Й. С. Баха є чимало клавірних творів, написаних у різних музичних жанрах.

Музичний словничок

Клавір (нім. Klavier) – загальна назва групи клавішних струнних музичних інструментів (клавікорд, клавесин, фортепіано тощо) або мануальна клавіатура в органі.

“Добре темперований клавір” – це цикл творів Й. С. Баха, що складається з двох зошитів, у кожному з яких зібрано 24 прелюдії і фуги у 24 тональностях (12 мажорних і 12 мінорних). Першу частину композитор написав під час перебування в Кетені, а другу – коли служив у Лейпцигу. Існує легенда, нібито першу частину було створено дуже швидко, “на одному диханні”, коли в композитора навіть не було під руками інструмента. У творах цього циклу Бах використав можливості нового способу настроювання клавіру (його називають темперованим), коли звуки відокремлені один від одного рівними проміжками (півтонами).

Темперований стрій дозволяв писати музику в будь-якій тональності, і композитор показав виражальні можливості кожної з них.

3. Музичне сприймання. Й. С. Бах. “Добре темперований клавір”. Зошит №1. Прелюдія до-мажор (клавесин).

4. Аналіз музичного твору.

1. Розкажіть про ваші враження від музичного твору. Чим, на вашу думку, він особливий?

2. Охарактеризуйте засоби виразності прослуханої прелюдії.

3. Чи вразила вас ця музика?

4. На якому музичному інструменті виконується твір?

5. Відомості про інструмент клавесин.

Клавесин – старовинний клавішний струнно-щипковий музичний інструмент, металеві струни якого защипуються плектром з пера або шкіри.

Існують клавесини двох типів: крилоподібної форми великого розміру (вертикальний або горизонтальний) і меншого розміру – квадратної, прямокутної або п’ятикутної форми. Інструменти першого типу зазвичай називають клавесином, другого – спінетом. В Англії у XVI ст. обидва типи клавесина називали верджинелом. У XVI-XVIII ст. був поширений клавесин з двома клавіатурами, під час гри на якому струни защипували пальцями.

Клавесин мав певні особливості: виразність тону, ритмічну чіткість і прекрасну поєднуваність з іншими інструментами та голосами, шо зробило його чудовим ансамблевим інструментом. Проте поява фортепіано, яке значно переважало клавесин за силою звуку, поступово витіснила його із широкої музичної практики.

Музичний словничок

Прелюд, прелюдія (від лат. praeludere – роблю вступ) – невеликий вступ імпровізаційного характеру перед основним викладом музичного твору – фуги або сюїти.

Прелюдією також називають невелику інструментальну п’єсу (переважно фортепіанну).

6. Виконання творчого завдання.

Послухайте сучасну прелюдію композитора Мирослава Скорика. Поміркуйте, чим вона відрізняється від прелюдій класичного типу.

7. Музичне сприймання. Мирослав Скорик. Прелюдія у виконанні Р. Репки.

8. Аналіз музичного твору.

1. Розкажіть про свої враження від прослуханого твору.

2. Чим відрізняється сучасна прелюдія від прелюдії класичного типу?

3. Які засоби виразності використано у цьому музичному творі? Охарактеризуйте їх.

4. Чим вам запам’яталася прелюдія М. Скорика?”

9. Знайомство з творчістю М. Скорика.

Мирослав Михайлович СКОРИК (1938 р. н. )

Видатний український композитор і музикознавець, Герой України, лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка. Автор симфонічних, вокально-симфонічних творів, творів для фортепіано, естрадних пісень, джазових композицій, музики до фільмів “Тіні забутих предків”, “Високий перевал”, “Гуси-лебеді летять” та ін.

У творчості М. Скорика органічно поєднуються яскравий національний колорит і сучасна музична техніка.

10. Фізкультхвилинка “Відпочиваємо разом”.

11. Розспівування. Поснівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

12. Розучування пісні. “Посміхайтеся” (слова А. Дмитрука, музика О. Осадчого).

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.

13. Виконання творчою завдання.

Розгляньте ілюстрації. Яка з них, на вашу думку, більше відповідає характеру пісні?

14. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· 3 яким музичним жанром ми ознайомилися на уроці?

· Що означає слово “прелюдія”?

· Які композитори писали прелюдії?

· Чим відрізняються прелюдії, які ми слухали на уроці?

· Що нового ми дізналися про творчість Й. С. Баха?

15. Домашнє завдання.

Послухайте класичну музику. З’ясуйте, чи є серед прослуханих творів прелюдії. Поповніть свою фонотеку записами прелюдій українських композиторів. /

16. Вихід із класу під прелюдію Й. Баха.

17. Для допитливих – виконання музичного проекту.

Проект “Цикли прелюдій у мистецтві”

Мета: навчитися знаходити необхідну інформацію з літературних джерел та оформити власну книжечку.

Очікуваний результат: книжка-розгортка у малюнках.

План створення:

1. Із картону зробіть книжку-розгортку. Уважно прочитайте підручник або дитячу енциклопедію мистецтв, в яких розповідається про історію жанру прелюдії та видатні цикли прелюдій композиторів різних країн світу. Візьміть кольорові олівці та створіть власну книжечку про історію розвитку жанру. Не забудьте про відомі прелюдії до кінофільмів.

2. Оформте книжечку-розгортку, прикрасивши її малюнками.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Жанр прелюдії - Плани-конспекти уроків по музиці


Жанр прелюдії