Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз

8 КЛАС

II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю

Урок 22

Тема уроку. Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз – слухання. Жанри та форми музики. Робота над піснею О. Білаша “Два кольори”

Мета уроку: дати дітям поняття про жанрові різновиди та використання їх у творчості композиторів; розвивати музично-ритмічний слух, співацькі навички; виховувати любов до української масової пісні, до матері, рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-записи,

фортепіано, портрет Дж. Гершвіна.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

Діти, ви вже знаєте, що всі музичні твори мають свою структурну побудову і належать до певної групи, яка класифікується за жанром.

– Що таке жанр?

Жанр – це історично сформований різновид музичних творів, які різняться за характером, тематикою та засобами виразності.

– Які жанри ви знаєте?

(Музику можна поділити

на такі жанри: пісенний, інструментальний, оперний, симфонічний та інші).

– Крім жанрових різновидів, кожен твір має свою структурну побудову тобто план, за яким створюється музичний твір. Які музичні форми ви вивчали? (Одночастинна, двочастинна, трьохчастинна, куплетна, сонатна, варіаційна, циклічна).

– Послухайте “Рондо” Моцарта і визначте його структурну побудову.

– Що означає слово “рондо”?

(Так, “коло”).

Рондо – це також музична форма, у якій певний розділ повторюється кілька разів, чергуючись з епізодами різного змісту.

 Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз

Запишіть мелодію української народної пісні “Галя по садочку ходила” або “Я Лисичка” і визначте:

 Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз

– Скільки частин має ця пісня?

(Це одночастинна форма у вокальній музиці. її ще називають куплетною. Сутність такої побудови полягає в тому, що одна і та сама мелодія повторюється багато разів, але з новим літературним текстом).

– Запишіть музику до пісень (на вибір) “Ой єсть в лісі калина”, “Ходить сонько” і заспівайте.

III. Розспівування.

Повторення пісні “Хай живе червона калина”.

IV. Робота над піснею О. Білаша “Два кольори”.

Опрацьовую з дітьми пісню в цілому, звертаю увагу на художнє виконання пісні у темпі, з динамічними відтінками. Бажаючих опитую на оцінку.

V. Слухання музики.

1. Бесіда.

– Ви уже знаєте, що на основі жанрів афро-американського фольклору утворилося нове мистецтво – мистецтво джазу. Ніде в іншому місці не могло виникнути подібного сплаву різнонаціональних елементів і так швидко розвинутися, як це сталося в Америці.

Джаз – це мистецтво колективної імпровізації, закріпленої єдиною музичною фразою, яка кілька раз повторюється і варіюється.

Джаз потребує творчих виконавців, саме для нього потрібна професійність і майстерність, велика праця. Наприклад, Дюк Елінгтон, керівник джазу, працював зі своїм колективом по кілька годин на день. Афро-американський фольклор вплинув на творчість американського композитора Джорджа Гершвіна (1899 -1937), автора знаменитої “Рапсодії в стилі блюз” для фортепіано і симфонічного оркестру. Це був сміливий крок з’єднати мелодію з ритмом негритянських блюзів – сумних і любовних пісень з класичною формою фортепіанних концертів.

2. Послухайте уривок цього твору і висловіть свої враження про почуте:

– Чи вдалося композитору возз’єднати дві культури?

– Як вплинув на вас симфоджаз?

– Чи цікавитеся ви джазом взагалі?

VI. Підсумок уроку.




Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз