ЖИТТЯ І БЕЗПЕКА ЛЮДИНИ

Мета: пояснити учням, у чому полягає цінність людського життя і здоров’я; розширити уявлення школярів про безпеку, небезпеку та безпеку життєдіяльності людини; виховувати прагнення піклуватися про власне здоров’я.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

– Одного мудреця запитали: “Що є для людини найбільш цінним і важливим: багатство чи слава?”. Поміркувавши, мудрець відповів: “Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля”.

Як ви зрозуміли слова мудреця і чи згодні ви із ними? (Висловлювання учнів.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як наше життя залежить від безпеки.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– Життя людини неповторне і незамінне. Аби його зберегти, слід дбати про безпеку.

Безпека – це ситуація, коли здоров’ю, життю людини нічого не загрожує, не погіршує її здоров’я, не перешкоджає зростанню і розвитку, навчанню, праці, спілкуванню.

Небезпека

– це все, що за певних умов і в певний час здатне завдавати шкоди здоров’ю й життю однієї людини або всьому суспільству.

Тому слід знати і неухильно виконувати всі правила безпеки для збереження життя і здоров’я – власного та інших людей.

2. Робота за підручником (с. 6-9)

– Розкажіть про походження слів “безпека” і “небезпека”.

– Що таке безпека? небезпека?

Вправа “Мікрофон”

Учитель пропонує учням продовжити твердження: “Я почуваюся в безпеці, коли…”.

– Прочитайте висновок про те, що таке безпека (с. 6).

– Які небезпеки природного середовища загрожували давнім людям?

– Які з небезпек, створених природою, актуальні й у наш час?

– Які небезпеки створені людьми?

Робота в парах

Учні наводять 10 прикладів небезпечних ситуацій, записують їх на дошці за зразком, поданим у підручнику (мал. 1) та виконують завдання за цим списком, вміщене у підручнику.

– Прочитайте висновок про те, що таке безпека життєдіяльності (с. 7).

– Які почуття й емоції виникають під час небезпечної ситуації?

– Як правильно діяти в такому випадку?

Учитель пропонує учням прочитати казку про двох жабок.

– Як поводилася у небезпечній ситуації перша жабка?

– Чому друга жабка змогла врятуватися?

– Зробіть висновок про те, як слід поводитися у небезпечній ситуації.

– Порівняйте цей висновок із поданим у підручнику на с. 8.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота “Як діяти в небезпечній ситуації”

Учні об’єднуються у 3 групи, ознайомлюються із наведеними у підручнику ситуаціями (с. 9) та виконують завдання.

2. Гра “Як ти вчиниш, якщо..?”

– Зараз ми вестимемо розмову про вашу безпеку. Адже складних життєвих ситуацій неможливо уникнути. Не вийде завжди і скрізь бути під наглядом батьків, які оберігають вас. Життя влаштоване таким чином, що ви стикаєтеся з обставинами, у яких вам доводиться ухвалювати рішення самостійно, і від того, що ви вирішите, залежить ваша безпека.

На класній дошці написані правила безпечної поведінки.

– Запам’ятай свою адресу і номер телефону.

– Розкажи про свої проблеми дорослому.

– Розкажи про те, що з тобою сталося.

Учням для обговорення пропонуються такі ситуації:

– Як ти вчиниш, якщо на майданчику у дворі до тебе підійде жінка та запропонує купити тобі і твоїй подружці морозиво, а потім додасть: “Давай не розповідатимемо твоїй мамі, що ми купили морозиво”?

– Як ти вчиниш, якщо хто-небудь пообіцяє дружні стосунки, якщо ти не повідомиш дорослим, чим ви займаєтеся?

3. Робота над прислів’ям

– Народна мудрість каже: “Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я”. Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді учнів.)

– Дійсно, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, адже вона прекрасно почувається і може наполегливо працювати, навчатися, може робити те, що їй до душі, займатися улюбленою справою. А коли щось болить, сил немає, радості – також, бо всі думки про одне – як позбутися болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.

4. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що таке безпека? Що таке небезпека?

– Що таке безпека життєдіяльності?

Учні по черзі продовжують твердження: “Життя і здоров’я людини – найцінніший скарб, тому що…”.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 6-9).




ЖИТТЯ І БЕЗПЕКА ЛЮДИНИ