Жива і нежива природа

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ

Урок 3

Тема. Жива і нежива природа

Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об’єкти неживої та живої природи, порівнювати об’єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми і мети уроку

1. Вправа “Погода”

– Який сьогодні день – ясний, хмарний, похмурий?

Яке небо?

– Які опади?

– Який вітер?

– Яка температура повітря?

– Що змінилося порівняно з минулим тижнем?

– Сьогодні ми говоритимемо про те, що нас оточує, про світ, у якому ми живемо. Ви здогадалися, що йтиметься про природу. Дорослі називають це словом довкілля, навколишній світ.

2. Вивчення вірша

Повітря, земля і вода – це Природа.

Природа – це Я. І ти – це Природа.

Пустелі і гори, поля і ліси.

І ми – тільки частка цієї краси.

– На уроці ви дізнаєтеся, що належить, а що не належить до природи, навчитеся розрізняти живу і неживу природу.

III.

Вивчення нового матеріалу

1. Гра “Я почну, а ти завершуй”

– Сьогодні дорогою до школи я бачив…

– Біля школи росте…

– Нашу землю вдень освітлює…

– Уночі я бачила на небі…

– Ми п’ємо…

– Риби живуть у…

– Ми дихаємо…

На дошці – малюнки.

 Жива і нежива природа

– Як назвати одним словом усе, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо?

– Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці учитель записує слово “природа”.)

– А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку? Яка природа вас там оточувала?

2. Релаксаційна пауза

– Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці.

Звучить музика.

– Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувалися на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається у синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, усе спокійно і тихо.

Ми наближаємося до місця вашого відпочинку… Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (На дошці – мапа України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)

– Мені дуже хочеться поближче розглянути, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу – телескопа що допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з’являється малюнок телескопа.)

– У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.

>> Фізкультхвилинка

Для цього:

– підведіться;

– протріть лінзу;

– витягніть трубу;

– наведіть різкість;

– нахиліться вперед;

– присядьте;

– станьте навшпиньки.

– Усе!.. Зупинилися! Дуже гарно видно!

Учні сідають.

– Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці – малюнки.)

 Жива і нежива природа

3. Гра “День – ніч”

Під час гри на дошці – малюнки.

 Жива і нежива природа

– Наша невеличка подорож добігла кінця, ми повертаємося додому. А в цей час.

>> Робота в парах

– Обговоріть у парах, на які дві групи можна розділити малюнки, що є на дошці? (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить, не належить до природи.)

4. Розповідь учителя

– Рослини, тварини і люди – це жива природа. Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, грунт – це нежива природа.

 Жива і нежива природа

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра “Що зайве?”

– Розгляньте малюнки на дошці. Який малюнок “зайвий”? Чому? (Лопата зайва, оскільки це – виріб людини, а решта – об’єкти природи.)

 Жива і нежива природа

2. Розв’язування логічних завдань “Що зайве? Чому?”

– Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта.

– Дуб, камінь, Сонце, повітря.

– Вітер, річка, білка, веселка, дощ.

– Вовк, лисиця, лікар, чашка, комар.

– Якою буває природа? (Живою і неживою)

– Назвіть ознаки живої та неживої природи.

– Як взаємопов’язані жива і нежива природа?

3. Гра “Уважний ряд”

Учитель готує предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки, будинку і показує їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого – до неживої, а третього – до рукотворного світу.

4. Гра “Об’єкти живої природи”

Діти підводяться. Учитель упереміж називає об’єкти живої природи і вироби: м’яч, собака, телевізор, трактор, хмара, сумка, сніжинка, річка, ложка, бурулька, ранець, піщинка, гойдалки тощо. Діти присідають, коли чують назву виробу, і піднімають руки вгору, коли чують термін, що характеризує об’єкт природи (не зроблений руками людини).

– Зверніть увагу на об’єкти, що не належить до природи, – міст, будівля, пам’ятник. Вони теж зроблені руками людини.

5. Виконання завдань

1) Що з переліченого належить до неживої природи: орел, туман, людина, комаха, місяць, мороз? (Туман, місяць, мороз)

2) Гра “Я знаю три предмети…”.

– наведіть по три приклади об’єктів живої та неживої природи.

3) Людина виростила багатий урожай пшениці. Пшениця – це об’єкт природи або виріб людини? (Пшениця – частина живої природи.)

4) Який виріб колись був частиною живої природи?

А) Цегляний будинок;

Б) лляний рушник;

В) глиняний кухоль;

Г) сталевий ніж.

(Лляний рушник спочатку був рослиною.)

6. Робота над загадками

Учитель пропонує учням відгадати загадки і визначити, що з відгадок належить до живої природи, що – до неживої, а що – до рукотворного світу. Діти обов’язково пояснюють, чому вони визначили приналежність певного предмета до певної групи.

– Лиш торкнись до колючок –

Він згортається в клубок.

Не вгадаєте ніяк?

Підказати? Це… (їжак).

– В небі хмарка пролітала,

Білий пух розсипала.

Він на землю міцно ліг.

Називають його… (сніг).

– Цю найпершу в школі книжку

Знає будь-який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш… (буквар).

7. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками

Демонстрація мультфільму “Про мавпочок” (1 хв. – із завданням: назвати якомога більше предметів природи і речей, створених людиною).

V. Підсумок уроку

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Що таке природа?

– Якою буває природа? (Живою і неживою)

– Що належить до живої природи?

– Що належить до неживої природи?

– чим жива природа відрізняється від неживої?

– До якої природи належить людина?

– Як взаємопов’язані жива і нежива природа?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)


Жива і нежива природа - Плани-конспекти уроків по натурології


Жива і нежива природа