Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ

Урок 14

Тема. Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність

Мета: дати учням уявлення про ознаки живих організмів та умови, необхідні для життя; розповісти про різноманітність живих організмів; розширювати світогляд; розвивати увагу, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до рідної природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який

стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Сьогодні на уроці ми згадаємо, якою буває природа, навчимося відрізняти живі організми від неживих тіл природи, розглянемо умови, необхідні для життя всього живого і різноманітність живих організмів.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

– У вас на столах лежать картки з малюнками, розподіліть їх на групи. Поясніть, за якою ознакою проводили

розподіл.

– Чому стіл, вертоліт, шуруп, велосипед – речі? (Ці предмети зроблені людьми.)

– Чому собака, бабка, гриб, волошка – живі природні багатства? (Це рослини і тварини.)

– Чому камінь, гора, бурулька, хмара – нежива природа?

– Як відрізнити живе від неживого? (Діти висловлюють припущення)

2. Ознайомлення з ознаками живих організмів

– Для прикладу розглянемо кімнатні рослини, що стоять на вікнах: за рік вони виросли, мають більше листя, вони стали вищими. А ріст – це одна з ознак усього живого. Живі істоти дихають, живляться, ростуть, розмножуються і помирають.

На дошці – схема.

 Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність

3. Ознайомлення з умовами, необхідними для життя живих організмів

– А як взаємопов’язані жива і нежива природа?

 Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність

– Розгляньте схему на дошці.

– Що необхідно рослинам і тваринам для життя? (Повітря, вода, їжа, тепло, світло)

Діти розглядають схему і доходять висновку: без тепла і світла, без повітря та води живі істоти не могли б жити.

 Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність

4. Ознайомлення з різноманітністю живих організмів. Робота над загадками

– Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа,

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця повертає.

(Соняшник)

– І червона, й соковита,

Та гірка вона все літо.

Припече мороз – вона

Стала добра й смачна. (Калина)

– Мов маленький м’ячик,

Висить, а не скаче,

Рум’яне, гладеньке,

На смак солоденьке. (Яблуко)

– Спритний майстер у стрибках:

На деревах, по гілках.

Вся руда, пухнастий хвіст,

Рідний дім для неї – ліс. (Білка)

– У лісі буває і капелюх має,

На одній нозі стоїть й чекає,

Поки не візьмуть на обід. (Гриб)

– У нашої бабусі

Сидить дід в кожусі,

Проти печі гріється,

Без води умиється. (Кіт)

– Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця)

– Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Згодом стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

– Хто крилатий, гарний, гожий,

На красиву квітку схожий,

Має довгий хоботок,

П’є нектар ним із квіток? (Метелик)

– По траві повзла змія.

Налякався добре я.

Від гадюки біг чимдуж,

А то виявився… (вуж).

– Рослини і тварини, які живуть на Земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя.

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення систематизація знань та вмінь учнів

>> Тестування

1) Що належить до живої природи?

А) Людина, рослини, тварини, гриби і мікроби;

Б) Сонце, повітря, вода, Земля, людина і те, що створено її руками;

В) Сонце, небо, хмари, вода, гори, дощ, сніг.

2) До неживої природи належать:

А) людина, рослини, тварини, гриби і мікроби;

Б) Сонце, небо, хмари, Земля, гори, камені, вода, дощ, сніг;

В) Сонце, Земля, повітря, вода, хмари, людина і те, що створено її руками.

3) Чим жива природа відрізняється від неживої?

А) Усе живе дихає, живиться, росте, розвивається, розмножується, помирає;

Б) усе живе пересувається, росте, радіє, приносить потомство, помирає;

В) усе живе розмовляє, пересувається, росте, розмножується, помирає.

V. Підсумок уроку

– Якою буває природа?

– Як відрізнити живі організми від неживих тіл природи?

– Які умови необхідні для життя всього живого?

– Наведіть приклади живих організмів.




Живі організми, їх ознаки та умови, необхідні для життя, різноманітність