ЗМІНА ПРИРОДИ ЄВРАЗІЇ ЛЮДИНОЮ. ОХОРОНА ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ

УРОК 59. ЗМІНА ПРИРОДИ ЄВРАЗІЇ ЛЮДИНОЮ. ОХОРОНА ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ

Навчальна мета: повторити та систематизувати знання про особливості природи Євразії; формувати знання про найбільш відомі природоохоронні території материка; вдосконалювати вміння та навички визначати та оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на природу материка; розвивати уміння працювати в групах.

Обладнання: фізична карта Євразії, карта природних зон Євразії, відеосюжети (ілюстрації) про вплив господарської діяльності людини на природу

материка, картосхема розміщення природоохоронних територій Євразії, підручники, атласи.

Основні поняття: антропогенні природні комплекси, заповідник, національний парк, стихійні явища природи, забруднення навколишнього середовища, екологічні проблеми.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

1. Взаємоопитування та взаємоперевірка (робота в парах)

Учні обмінюються тестовими завданнями, що підготували вдома, виконують їх та перевіряють одне одного.

2. Завдання

Коротко охарактеризуйте природу однієї з природних

зон помірного поясу Євразії (тайга, мішані ліси, широколисті ліси, степи й лісостепи, мусонні ліси) та спробуйте визначити ступень змін, які відбулися в цій зоні внаслідок господарської діяльності людини.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Робота над вивченням природи материків завершується визначенням ступеня змін природних комплексів та компонентів під впливом господарської діяльності людини. В Євразії такі зміни набули гігантських масштабів, адже на території материка проживає більш ніж 3/4 населення Землі. Господарська діяльність людей, безумовно, призводить до загострення екологічних проблем. Дізнаймося про головні причини виникнення екологічних проблем та шляхи їх розв’язання.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Зміна природи людиною

Природні комплекси Євразії помітно змінені господарською діяльністю людей. Нераціональне використання природних багатств призвело до їх виснаження, загострення екологічних проблем. Проблеми охорони природи найбільш гостро стоять у районах із високою густотою населення, розвиненою промисловістю й сільським господарством.

Посилення “тиску” господарської діяльності людей на природу материка призвело до виникнення низки несприятливих явищ: засолення, заболочування, прискореної ерозії грунтів, обміління річок, замулювання водоймищ, забруднення природного середовища відходами сільськогосподарського й промислового виробництва, різкого скорочення й навіть зникнення багатьох видів тварин і рослин.

2. Охорона природних комплексів Євразії

Величезні розміри Євразії, розмаїтість природних умов дозволяє створювати безліч різноманітних заповідних територій – заповідників, національних парків, заказників тощо. У Біловезькій Пущі в Білорусі охороняються зубри, у Бадхизькому заповіднику в Туркменістані – кулани, у Казирангу, найстаршому національному парку Індії, охороняються індійський носоріг, бенгальський тигр, дикий слон, леопард, буйвол, рідкісні птахи й плазуни. У Росії, у Байкальському заповіднику, крім охорони багатьох природних об’єктів, займаються розведенням соболя, у заповідниках Читауен у Непалі охороняються великі череди носорогів.

Асканія-Нова – найстаріший заповідник України. Тут охороняються природні комплекси цілинного степу, представники тваринного світу: зубр, бізон, кінь Пржевальського, рожевий фламінго тощо.

В Японії найбільш відвідуваний туристами національний парк Фудзі-Хаконе-Ідзу. Охороняються вулкани, озера, джерела, водоспади, реліктова священна ялина, чорний ведмідь, японський олень тощо.

Стельвіо – найбільший національний парк Італії в Альпах. Охороняються гірські вершини, льодовики, озера, піхтові й листяні ліси. Докладаються зусилля з порятунку гірського козла, бабака, оленя, горностая, тетерева тощо.

Зникаючі рідкісні рослини й тварини охороняються Всесвітнім фондом охорони природи. Створено міжнародну Червону книгу, куди занесені й підлягають охороні тварини й рослини, яким загрожує вимирання. Серед них найбільше представників Євразії.

V. Закріплення вивченого матеріалу

– У яких частинах материка спостерігається найвищий ступінь зміни природних комплексів? Чим це пояснюється?

– Які види господарської діяльності людей негативно впливали на природу материка в давнину і в наші часи?

– До загострення яких екологічних проблем призводить інтенсивна сучасна господарська діяльність? Які шляхи розв’язання цих проблем ви можете запропонувати?

– Для чого потрібні заповідні території? Знайдіть та покажіть на карті найбільш відомі заповідники та національні парки.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

– Опрацювати параграф…

– Позначити на контурній карті великі національні парки й заповідники Євразії.

– Використовуючи додаткові джерела географічних знань, підготувати повідомлення про один із заповідників або національних парків Євразії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЗМІНА ПРИРОДИ ЄВРАЗІЇ ЛЮДИНОЮ. ОХОРОНА ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ - Плани-конспекти уроків по географії


ЗМІНА ПРИРОДИ ЄВРАЗІЇ ЛЮДИНОЮ. ОХОРОНА ПРИРОДНИХ КОМПЛЕКСІВ