Урок 67
Тема. Змінювання дієслів з іменниками за зразком “один – багато”. Вимова й написання слова жайворонок. Навчальне аудіювання (“Волохань”)
Мета: розвивати вміння змінювати слова за зразком “один – багато”; закріплювати навички розпізнавати дієслова за питаннями; вчити встановлювати синтаксичні зв’язки дієслів з іменниками; навчити вимовляти й писати слово жайворонок; вчити розуміти текст з одного прослуховування; виховувати повагу до традицій українського народу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 9)
– Прочитайте виразно вірш і скажіть, кому дякують люди. (Хліборобам, ковалям, будівельникам, письменникам, учителям)
– У яких рядках сказано про письменників? (Пишуть книги нам читати.)
– А про вчителів? (Шкіл науку нам дають.)
– А про хліборобів? (В поле йдуть орати.)
– А про ковалів? (Плуги міцні кують.)
– А про будівельників? (Будують теплі хати.)
– Які назви дій ви виписали? Прочитайте, ставлячи до них питання. (Йдуть (що роблять?), орати (що робити?), кують (що роблять?), будують (що
– Які слова ви підкреслили? (Орати, читати – що робити?)
2. Пошукова робота
– На дошці записані стовпчики слів. Зв’яжіть їх попарно і запишіть речення.
– Чому саме так ви поєднали слова? (Бо говориться про людей і рід їх занять.)
– На які питання відповідають слова, що називають дії людей? (Що робить? що роблять?)
– Чому ми ставимо різні запитання? (Коли говоримо про одну людину, ставимо питання що робить?, а коли про дію багатьох – що роблять?)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми переконаємося в цьому, спостерігаючи, як змінюються слова – назви дій зі словами – назвами предметів. Також навчимося правильно вимовляти й писати слово жайворонок.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 10)
– Запишіть, доповнивши правий стовпчик за зразком. (Ковалі (що роблять?) кують. Учні (що роблять?) пишуть. Спортсмени (що роблять?) пливуть. Жайворонки (що роблять?) співають.)
– Усно поширте речення іншими словами. (Ковалі кують підкови коням. Учні пишуть диктант. Спортсмени пливуть брасом. Жайворонки співають високо в небі.)
– Зверніть увагу на написання слова спортсмен. Подумайте, з яких слів воно утворилося. (По-англійськи – спортивний чоловік.)
2. Словникова робота
– Зверніть увагу на написання слова жайворонок. Ще раз його вимовте. Що вам відомо про цю пташку? (Розповідь вчителя)
– Ще раз прочитайте слово жайворонок і запам’ятайте, як воно пишеться. Складіть із цим словом речення, запишіть. (Жайворонок здійнявся високо в небо.)
3. Самостійна робота (вправа 11)
– Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? (Про виховання хлопчиків і дівчаток)
– Розкажіть, до чого вас привчають у родинах? (Мити посуд, прибирати після себе, виносити сміття, чистити взуття…)
– Знайдіть у тексті слова – назви дій. На які питання вони відповідають? (Що робили? – Виховували, мати, виконували, переймали, прищеплювалися, вчилися)
– Змініть ці слова так, щоб вони відповідали на питання що робив? Запишіть їх. (Що робив? – Виховував, мав, виконував, переймав, прищеплювався, вчився.)
4. Фізкультхвилинка
V. Навчальне аудіювання. Перевірка аудіативних умінь
“Волохань” (Дівакова І. Аудіювання на уроках читання у 2-4 класах. Видання друге, перероблене. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – 48 с. – с. 7.)
1. Слухання тексту
2. Тестування
3. Перевірка роботи
VI. Підсумок уроку
– Що нового ви дізналися про слова – назви дій?
– На які питання відповідають слова, що означають дію одного предмета?
– На які питання відповідають слова, що означають дію кількох предметів?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 15.