ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЗА ЧИСЛАМИ

Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами; розвивати мовлення школярів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 108, с. 52)

Перевірка складених текстів.

– Назвіть іменники середнього роду.

Пояснювальний диктант

СІРНИКИ – НЕ ІГРАШКА

Одного разу захотілося хлопчикові погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти

килим. З переляку хлопчик не знав, як учинити. Їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.

– Підкресліть іменники. Визначте їх рід.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначати число іменників, змінювати число іменників за змістом.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за вправою 109 (с. 53)

Учні виразно читають вірш Н. Красоткіної та добирають до нього заголовок.

    Визначення числа
    іменників.

Учитель повільно читає вірш, а учні виписують у дві колонки іменники: у першу записують іменники, які автор уживає в однині, а в другу – ті, що стоять у множині.

– Позначте закінчення іменників.

– Як можна визначити число іменників?

    Звуко-буквений аналіз виділених слів.

– Пригадайте правило вживання апострофа.

Коментоване виконання вправи 110 (с. 53)

    Ознайомлення учнів з текстом.

– До якого стилю належить поданий текст? (Науково-популярного)

– Які українські страви любите ви?

    Списування тексту з коментуванням. Визначення роду виділених іменників.

Вибірковий диктант

– Випишіть іменники, що вживаються лише у множині.

Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, вершки, ножиці.

Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Гра “Ланцюжок”

– Відгадайте загадки. Визначте рід, число іменників-відгадок. Поясніть їх правопис.

Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці. Виграє команда, яка відгадала більше загадок.

    Весь світ годую, а сама не їм. (Земля) Зубів не має, а кусає. (Кропива) Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць) У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина) Не золоте, а найдорожче. (Життя) Як подивишся на нього,

Бачиш в нім себе самого

Отаким, яким буваєш.

Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)

Усне виконання вправи 111 (с. 53-54)

Мовчазне читання тексту учнями

– Знайдіть іменники, вжиті у множині.

– Поставте їх в однину.

Робота в групах

1-ша група

– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Зацвіли усі (діброва)______

І (долина)______, і (луг)__ ,

І (річка)_______ синіють знову

І не входять в (берег)_____.

2-га група

– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Україна – це тихі (вода)______ і ясні (зоря)_ , зелені (сад)_ і білі (хата)____________________ , лани золотої (пшениця)______. Україна – розкішний вінок з рути і (барвінок) .

3-тя група

– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.

Навесні швидко тане останній (сніги)______. Звучать дзвінкі (струмочок)_____. Уже зазеленів (степи)____. На (дереві)________набухли бруньки. З’явилися перші (квітка)_____.

Звітування груп ПІДСУМОК УРОКУ

– Що повторили на уроці?

– Які цінні думки запам’ятали?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 112 (с. 54); виконати звуко-буквений аналіз виділених слів із вправи 111.




ЗМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЗА ЧИСЛАМИ