ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

Мета: розширити знання учнів про граматичний і смисловий зв’язок прикметників з іменниками; вчити визначати рід і число прикметників; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати бережливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Цікаві дії на уроці

Пропоную я для вас.

Станьте струнко, схаменіться,

Одне одному всміхніться.

Приготуйте без мороки

Все, що треба до уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.

Каліграфічна хвилинка

Мм пр кр ве лля

Маленька праця краща за велике безділля.

– Як ви розумієте зміст цього прислів’я?

– Знайдіть у прислів’ї прикметники.

– З якими іменниками вони зв’язані? (Маленька праця, велике безділля)

2. Самостійна робота

– Складіть з поданими словосполученнями такі речення, щоб їх можна було використати в художньому описі.

Крислаті дуби; білі берези; гнучкі верби; стрункі тополі.

3. Робота за індивідуальними картками

Картка

1

– Запишіть прислів’я, вставте прикметники антоніми, використовуючи слова для довідки.

З другом говори ввічливо: від грубого слова… стає…

… справа краща за… слова.

Довідка: мовчазний, близький, крикливий, чужий.

Картка 2

– Запишіть прислів’я, самостійно добираючи прикметники-антоніми. Підкресліть їх.

Сонце світить на (які?) місця, але само залишається (яким?). З (яким?) розуму наберешся, а з (яким?) свій утратиш.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над прикметниками, будемо вчитися визначати рід і число прикметників.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Коментоване письмо

– Допишіть закінчення у словах.

– Підкресліть прикметники, визначте їх число і рід.

Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк… кульбабка. Відкриває вона жовт… личко. Але надходить час, коли голівки перетворюються на біл… пухнаст… парашутики. їх розносить сильн… вітер по землі.

Висновок. Рід і число прикметників можна визначити за іменником, з яким він зв’язаний.

2. Творча робота

– Від виділених іменників утворіть прикметники.

– Виділіть закінчений прикметників.

– Визначте число і рід прикметників.

1-й ряд

2-й ряд

3-й ряд

Горщик із глини

Будинок з каменю

Стіл з дерева

Сопілка з калини

Хустина з шовку

Каша з гречки

Поле з пшениці

Колесо з гуми

Озеро в горах

– Який висновок про закінчення прикметників можна зробити?

 ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Ознайомлення зі ступенями порівняння прикметників

– Інколи, коли людину охоплюють особливі почуття, вона використовує у своєму мовленні слова з підсиленим значенням, додаючи часточку най-.

– Поширте речення, логічно пов’язуючи частини.

Найулюбленіший урок – …, тому що…

Найщасливіший день – …, тому що…

Найрідніший край – …, тому що…

Найцікавіший предмет – …, тому що…

2. Гра “Побудуй місток”

Учитель називає три іменники, а учні знаходять прикметник – “місток”, який їх об’єднує.

Сталь, дружба, знання

(міцні)

Думка, постріл, слово

(влучні)

Воля, злива, почуття

(сильні)

Листя, клімат, білизна

(сухі)

Воля, вантаж, завдання

(важкі)

Час, скеля, річка

(стрімкі)

Яма, річка, рана

(глибокі)

Вата, котик, хмара

(пухнасті)

Досвід, сльози, перець

(гіркі)

– Утворіть словосполучення з другою групою слів. (Влучні думки, влучні постріли, влучні слова)

– Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна думка, влучний постріл, влучне слово)

– Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення:

Влучної…; влучного…; влучного…

– Спробуйте змінити словосполучення за родами.

– Чому у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, але іменники мають рід, а за родами не змінюються. Тому нам і не вдається змінити ці словосполучення за родами.)

3. Робота в групах

Гра “Хто швидше?”

– Доберіть якомога більше прикметників, що відповідають поданим моделям.

– Запишіть їх у зошити.

1-ша група  ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

2-га група  ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

3-тя група  ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

4. Перевірка виконаних робіт

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?

Швидкість, цікавість, увага, творчість, знання.

– Якими прикметниками?

Повчальний, цікавий, неповторний…

– Як визначити число прикметників?

– Коли можна визначити рід прикметників? (Тільки в однині)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ ТА ЧИСЛАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ