Значення і гігієна сну

РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ

Тема І. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ

УРОК 90. Значення і гігієна сну

Освітня мета: розкрити значення сну, ознайомити учнів з гігієною сну.

Основні поняття і терміни: значення сну, неспання, гіпноз.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа “Знайди пару”.

1. Періодичний стан організму…

2. Причина сну…

3. В регуляції сну беруть участь нервові центри розташовані в…

4. Швидко-хвильовий

сон – це…

5. Результат перекомбінацій інформацій –

6. Явища, що спостерігаються під час сну…

А – гальмування в корі великих півкуль;

Б – п’ята фаза, що триває 20-30 хв., під час якої активізується діяльність внутрішніх органів;

В – сон;

Г – сновидіння;

Д – в проміжному мозку і підкіркових ядрах;

Ж – сомнамбулізм, розмови, ходіння.

Відповіді: 1 – в, 2 – а, 3 – д, 4 – б, 5 – г, 6 – ж.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”

 Значення і гігієна сну

Корекція вчителя:

– Відновлення працездатності.

Захист від нервового перевантаження.

– Запам’ятовування (довготривале запам’ятовування).

– Переробка накопиченої інформації.

– Захист від інформаційного перевантаження.

2. Презентація домашніх проектів учнів.

1-й учень.

А. Здоровий сон.

Сон – показник фізичного і психічного здоров’я. Древні казали: “Сон – найкраще благо на бенкеті природи”. Ф. Тютчев писав: “Денні рани сном лікуй”.

Тривалість сну залежить від характеру людини, віку, звичок, ступеня втомлюваності.

У середньому доросла людина має спати 8 год. на добу. Але є люди, що зберігають працездатність і тоді, коли сплять 5-6 год. на добу.

3-4 години на добу спали Наполеон, І. Черчілль, Т. Едісон, В. М. Бехтєрєв.

Свіже повітря, прогулянки перед сном прискорюють надходження сну збільшують його тривалість.

Якщо завжди лягати спати в той самий час, то сон настане швидше. Готуючись до сну, необхідно разом з одягом скинути з себе і всі денні клопоти. А тому не варто розв’язувати кросворди, багато наїдатися на ніч перед сном.

Дуже довгий сон теж шкідливий для здорової людини. Як казав К. Д. Ушинський: “Надмірний сон робить людину в’ялою, тупою, ліни­вою, збільшує об’єм тіла”.

2-й учень.

Б. Розлади сну.

Неспання (безсоння) – ознака хвороби, а сонливість – результат перевтоми.

В 1918 р. І. П. Павлов спостерігав за хворим Качалкіним, який заснув 1896 р. і всі роки спав. Під час сну він зістарівся. Прокинувшись, хворий розповів, що розумів всі події, пам’ятав їх, але не міг прокинутися від слабкості. П. Павлов казав, що у Качалкіна відбулось глибоке гальму­вання рухових ділянок кори великих півкуль.

Бразильська співачка М. Сантос після автомобільної катастрофи одер­жала травму мозку, заснула і спала 7 років. Прокинулася в 1967 р.

Летаргія – хворобливий стан нерухомості, що зовні нагадує сон. Всі функції організму в цьому стані послаблені. Але лікар може визначити скорочення серця, слабкий пульс і дихання. Іноді при летаргії свідомість збережена.

Лунатизм (сомнамбулізм) – порушення сну, при якому свідомість відсутня, людина спить, а рухові центри працюють. Тому людина під час сну ходить.

3-й учень.

В. Гіпноз.

Ще в Давньому Єгипті, Індії жерці викликали гіпноз, примушуючи віруючих дивитись на предмети, блимаючи і одночасно монотонно вдаряючи в гонг.

Слово “гіпноз”, що в перекладі з грецької означає “сон”, введено було в XIX столітті.

Віденський лікар Антон Месмер в 1779 р. спробував пояснити яви­ще гіпнозу. На його думку, гіпноз – це результат дії психічної енергії “магнетичних флюїдів” – невидимої рідини. Месмер був впевнений, що деякі люди можуть нагромаджувати флюїди. Ця теорія ненаукова.

На думку І. П. Павлова, гіпноз – це спеціально викликаний частковий сон. При гіпнозі гальмування клітин мозку нерівномірне і неглибоке.

Умовні рефлекси, утворені при гіпнозі, “вирвані”, ізольовані від ін­ших. Вони характеризуються міцністю і важко згасають. У 98% дорослих можна викликати гіпноз.

3. Порушення сну. (Розповідь вчителя).

У результаті порушення сну в людини виникають галюцинації та мікросон ілюзії.

Згідно із статистикою, порушеннями сну страждають 40% мешканців планети.

У США підрахували, що проблеми зі сном коштують суспільству близько 50 млрд. доларів. Ці гроші витрачаються на лікування захво­рювань, на розв’язання конфліктів у сім’ях і на роботі, на ліквідації наслідків аварій, що виникли у людей з порушеннями сну. Тому до­тримання правила здорового сну є не лише запорукою здоров’я, а й умовою економічного процвітання.

III. Закріплення знань учнів.

Складання правил здорового сну.

1. Дотримуватись режиму дня, лягати в один і той же час.

2. За 1-2 год. до сну не займатися бурхливою діяльністю, щоб не збуджувати мозок.

3. Перед сном варто прогулятися на свіжому повітрі.

4. Не переїдати перед сном.

5. Зробити подушечку з духмяними лікарськими травами і покласти біля подушки (наприклад, з лавандою).

6. В приміщенні, де ви спите, не повинна бути задуха.

IV. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


Значення і гігієна сну - Плани-конспекти уроків по біології


Значення і гігієна сну