Значення природи для життя людини

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ

Урок 15

Тема. Значення природи для життя людини

Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширювати світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Діти, ви любите подорожувати?

– Сьогодні ми вирушимо у подорож просторами нашої Батьківщини, щоб дізнатися про багатства природи та їх значення для життя людини. Нам сьогодні стануть у пригоді вміння спостерігати і знання про природу, які ми отримали на попередніх уроках.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Вступна бесіда

– Нас оточує багато різних предметів і речей. Згадайте,

як деякі предмети прийшли до нас.

– Булочка чим була на початку свого шляху? (Зерном)

– Хто допоміг зернятку стати булочкою? (Людина)

– Могло б зернятко вирости без допомоги природи?

– Альбом чим був і звідки прийшов до нас? (Був деревом, прийшов із лісу.)

– Хто допоміг йому стати альбомом? Що допомогло дереву вирости?

– Завдяки кому і чому ми маємо всі ці та багато інших предметів? (Людині й природі)

На дошці з’являється слово “багатства”.

– Про які саме багатства говоритимемо сьогодні на уроці? (Про багатства природи)

На дошці з’являється слово “природи”.

 Значення природи для життя людини

2. Дослідження “Що таке багатства природи?”

– Діти, ви любите досліджувати?

– Я пропоную вам зараз перетворитися на дослідників і з’ясувати, що саме належить до багатств природи, яку роль відіграють природні багатства в нашому житті, як людина використовує ці багатства. Під час нашого дослідження ми робитимемо позначки на дошці.

– Природа створює всі умови, щоб людина могла жити. Відгадайте загадки і з’ясуйте, що потрібно для життя людині.

Ти весь світ обігріваєш і втоми не знаєш,

Посміхаєшся у віконце і звуть тебе усі… (сонце).

– Що сонце дає людині? (Світло і тепло)

На плакат прикріплюють таблички “світло” і “тепло”.

– Про яку силу природи йдеться?

Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Про вітер)

На плакаті прикріплюють табличку “вітер”.

– Де людина використовує силу вітру? (Вітрильний спорт, млини)

– Що тече, не зупиняється? (Вода)

– Що шумить без вітру? (Вода)

– У чому дірки не вивертиш? (У воді)

На плакаті прикріплюють таблички “вода”, “течія річки”.

– Де людина використовує воду? (Готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)

– Назвіть професії людей, яким для роботи потрібна вода.

– Хочете дізнатися ще одне значення води, вітру і сонячного світла? (Перегляд слайдів про отримання електрики.)

– На великих річках будують ГЕС, на яких отримують електрику. Використання води дає можливість під великим натиском обертати лопаті гідротурбіни, що приводять у дію генератори, а вони, у свою чергу, виробляють електроенергію.

– На річці Дніпро побудована Дніпрогес, ми отримуємо електрику з цієї станції. (Головний енерговузол регіону)

– У містах побудовані ТЕС. У котельних теплових електростанцій отримують водяну пару високого тиску, спалюючи в топках кам’яне вугілля, природний газ або торф. Пара обертає турбіни, сполучені з генераторами. Відпрацьовану пару і гарячу воду використовують для обігрівання будинків.

– Що потрібно використовувати на ТЕС, щоб у нас було світло? (Корисні копалини – торф, кам’яне вугілля, природний газ)

– Місця, де добувають корисні копалини, ми називатимемо підземними коморами.

На плакаті – підземні комори.

– Але ТЕС значно забруднюють довкілля, тому людина почала шукати інші джерела енергії – вітер і сонце, побудувала вітряні млини (вітряки) і сонячні батареї, що найменше забруднюють природу.

Вітряки (використання вітру у виробництві електроенергії) – один із найбільш екологічно чистих способів. Вітряки зазвичай установлюють на височинах і пагорбах, на відкритих просторах, де навколишні об’єкти – такі, як будівлі або дерева, – не є перешкодою вітру.

Сонячні батареї розташовують на даху, вони поглинають сонячну енергію і завдяки цьому виробляють електроенергію.

– Отже, для отримання чого людина використовує сили природи? (Для отримання електрики)

3. Робота над загадками

Навесні веселить,

Влітку холодить,

Грибами, ягодами обдаровує,

Восени засинає,

Навесні знову оживає. (Ліс)

– Чому ми дружимо з лісом?

– Для чого він людям потрібний?

Відповіді:

– Ліс – наше багатство.

– Ліс – це зелене вбрання нашої Землі.

– Там, де ліс, завжди чисте повітря.

– Ліс – це будинок для звірів і птахів.

– Ліс – це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай.

– Ліс – це комора, що щедро віддає свої дари: горіхи, гриби, ягоди.

– Чи можна тварин і рослини назвати природними багатствами?

До плаката прикріплюють таблички “тварини” і “рослини”.

– Яких свійських тварин ви знаєте?

– Відгадайте загадки.

– Звірята рогаті,

Та ще й бородаті,

Ходять пастись в лози.

Хто? Вгадайте! (Кози)

– Хоч годинника не має,

Вранці він нас піднімає.

Кожен прокидається –

З сонечком вітається. (Півень)

– Величезний на зріст,

Пишним віялом хвіст.

До колін борода.

Що за горда хода!

По усьому двору

Розганяє дітвору.

Порозгонив і зник.

Був це, діти,… (індик).

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

– Отже, на плакаті є всі природні багатства.

– Що таке природні багатства?

– Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?

– Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?

– Я вам показуватиму предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке “брало участь” у виготовленні цього предмета.

Предмети: вовняні нитки, макарони, йогурт, ножиці, крейда, масло, дошка для різання хліба, олівець.

V. Підсумок уроку

– Уявити людину поза природою неможливо – без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення.




Значення природи для життя людини