Знайомтесь: кантата

Мета. Ознайомити з жанром кантати та характерними її ознаками на прикладах зарубіжної та вітчизняної кантати, розглянути композиційну будову (форму) кантати, ознайомитися з історією розвитку музичного жанру, ознайомити учнів з творчістю С. Прокоф’єва.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику кантати та знаходити характерні особливості та ознаки жанру, надавати характеристику засобам музичної виразності твору, знаходити відповідність між текстом та музикою, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого

твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.

Виховувати інтерес до слухання класичної вокальної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора С. Прокоф’єва.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру кантати, зарубіжна та вітчизняна кантата, композиційна будова (форма) кантати.

Твори, що вивчаються

на уроці:

· С. Прокоф’єв. Кантата “Олександр Шевський” (фрагменти) у виконанні хорової капели та оркестру, диригент Є. Світланов.

· “Веселкова пісня” (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).

Хід уроку

1. Вхід під марш. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про кантату російського композитора С. Прокоф’єва, зміст літературної та історичної основи.

5 квітня 1242 року відбулося так зване Льодове побоїще – битва новгородців і володимирців під проводом Олександра Невського проти німецьких лицарів на льоду Чудського озера.

На світанку лицарі-хрестоносці вишикувалися “клином”, вістря якого було спрямоване на русичів. На флангах бойового строю розташувалися закуті у важкі лати лицарі, а посередині – легкоозброєні воїни.

Олександр Невський протиставив стереотипній тактиці хрестоносців нове розташування військ. Так, основні сили він зосередив не в центрі, а на флангах. Попереду розмістив передовий полк із легкої кінноти, лучників і пращників, а князівська кінна дружина ховалася в засідці за лівим флангом.

Обрана позиція була вигідна тим, що хрестоносці, котрі наступали з відкритого льоду, не мали можливості визначити розташування, чисельність і склад війська О. Невського. Таким чином, фланги руського бойового строю (“крила”) не дозволили ворогам розвинути успіх операції. Німецький “клин” виявився затиснутим. У цей час дружина Олександра завдала удару з тилу. Лід під вагою збитих у купу важкоозброєних лицарів почав тріщати. Деяким лицарям вдалося прорвати кільце оточення; вони намагалися врятуватися втечею, але багато з них потонуло. Новгородці гнали втікачів по льоду Чудського озера аж до протилежного берега. Переслідування решток розбитого ворога поза полем бою було новим явищем у розвитку військового мистецтва.

Знамените Льодове побоїще було описане у Новгородських літописах та “Римованій хроніці” (автор невідомий). Ця історична подія в усі часи хвилювала митців. Зокрема, вона знайшла відображення на картині В. Назарука та в музиці С. Прокоф’єва.

Російський композитор С. Прокоф’єв написав кантату “Олександр Невський” на вірші В. Луговського.

Цей твір вважають вершиною лірико-епічного симфонізму в історії російської музики.

Кантата складається із семи частин, кожна з яких є завершеним номером.

3. Музичне сприймання. С. Прокоф’єв. Кантата “Олександр Невський” (фрагменти) у виконанні хорової капели та оркестру, диригент Є. Світланов.

4. Аналіз музичного твору.

1. Розкажіть про особливості звучання хору в кантаті.

2. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину бою?

3. Якими засобами композитор зумів передати мужність та героїзм руського народу?

4. Які інструменти звучать у творі?

5. Розкажіть про свої враження від прослуханого твору.

5. Відомості про автора кантати.

Сергій Сергійович ПРОКОФ’ЄВ (1891-1953).

Російський композитор, автор 8 опер, 7 балетів, 7 симфоній, багатьох камерно-інструментальних творів, кантат, вокально-симфонічних сюїт та творів для оркестру.

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від лат. canto – співаю) – твір урочистого або лірико-епічного характеру, що складається з кількох завершених номерів; виконується співаками-солістами, хором у супроводі оркестру і призначений для концертного виконання.

Кантата в літературі – вид ліричної поезії, урочистий багаточастинний вірш.

6. Відомості про історію розвитку жанру кантати в музичному мистецтві.

Жанр кантати виник в Італії у першій половині XVII століття. Термін “кантата” вперше використав у своїй збірці “Кантати та арії на сольний голос” (1620) італійський композитор Алессандро Гранді. Спочатку кантати були близькими до сонат – інструментальних творів. У першій половині XVII ст. італійська кантата була сольною (голос із остинатним супроводом) та відрізнялася від арії наскрізним розвитком мелодії від куплета до куплета. Пізніше створювалися кантати, що містили дві арії да капо, з’єднані речитативом. Такі кантати були близькі до оперних сцен.

Розквіт італійської кантати належить до середини XVII ст. і пов’язаний з творчістю композиторів Джакомо Каріссімі, Алессандро Страделла, Алессандро Скарлатті та інших.

Італійські кантати були світськими, а духовна кантата сформувалася в Німеччині. Поряд з оркестром і солістами, в ній великого значення набув хор. До жанру кантати звертались композитори різних епох. Високохудожні зразки духовних і світських кантат створив Иоганн Себастьян Бах. У його творчому доробку – понад 300 духовних кантат, 24 світські (“Кавова”, “Селянська”, “Мисливська”),

Серед російських та українських композиторів кантати писали С. Рахманінов – “Дзвони”; М. Вербицький – “Заповіт”, М. Лисенко – “Б’ють пороги”, “На вічну пам’ять Котляревському”, “Радуйся, ниво неполитая”; Д. Сочинський – “Лічу в неволі”, “Дніпро реве”; К. Стеценко – “Шевченкові” та інші.

7. Виконання творчого завдання до слухання музики.

Послухайте музику С. Прокоф’єва ще раз. Візьміть пензлик, фарби і папір. Намалюйте картину бою німецьких лицарів та руських воїнів. Придумайте назву своєму живописному твору.

Спробуйте скласти вірш про героїв бою, використавши рими: воїни озброєні, герої відважні, лід тріщав, перемогу обіцяв, або придумайте власні. Стежте при цьому, щоб настрій вірша збігався з настроєм хору.

Уявіть себе кінорежисером. Створіть сюжет ролика на музику хору “Вставайте, люди русские”. Розкажіть про цей сюжет друзям.

Уважнорозгляньтерепродукції картин. Доберіть до них музику з-поміж творів, які ми слухали раніше.

8. Виконання творчого завдання до слухання музики.

Розгляньте костюми воїнів Льодового побоїща.

Що і кому належить? Розпізнайте руського воїна та воїна Лівонського німецького ордена. Яку воєнну виставу ви показали б з друзями? Музика допоможе вам скласти власний сюжет.

9. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – відпочиваємо”.

10. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

11. Виконуємо пісню. “Веселкова пісня” (слова О. Кононенка, музика О. Жшіінського).

Розучуємо другий куплет пісні. Виконайте пісню хором, тобто класом. Спочатку це буде мішаний хор, яким керуватиме обраний вами диригент. Далі звучатиме хор хлопців, а потім – ансамблі дівчаток. Хто найкращий виконавець – вирішувати вам.

Виконання пісні під фонограму сольно, групою, хором.

12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· Про який музичний жанр ішлося на уроці?

· Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?

· Розкажіть про літературну та історичну основу музичного твору С. Прокоф’єва.

· Які героїчні твори в музиці ви пам’ятаєте? Наведіть приклади.

· Які музичні колективи беруть участь у виконанні жанру кантати?

· Які хорові партії та музичні інструменти вам вдалося розпізнати у творі С. Прокоф’єва?

13. Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Чи є серед прослуханих вами творів героїчна музика або кантата? Намалюйте схему, що зображатиме жанр кантати та склад її виконавців. Поповніть свою фонотеку творами героїчної тематики.

15. Вихід з класу під музику С. Прокоф’єва.

16. Для допитливих – виконання музичного проекту.

Проект “У Країні кантати”

Мета: здійснювати пошук та вибір необхідної інформації про авторів героїчних кантат і твори живописців батального жанру.

Очікуваний результат: презентація.

План створення:

1. Зберіть відомості про авторів відомих кантат, що висвітлюють героїчні події. Запишіть найбільш цікаві мелодії кантат у форматі mpЗ.

2. Знайдіть серед живописних творів ті, що написані в’ батальному жанрі. Збережіть зображення у форматі JPEG. Вся зібрана інформація знадобиться вам для підготовки презентації.

3. Якщо виникнуть складнощі, звертайтеся за допомогою до вчителя інформатики. Непогано було б озвучити слайди цікавою музикою кантат.

4. На сторінках презентації ви зможете продемонструвати друзям цікаві новинки у світі музичних кантат про героїчні та воєнні подвиги людей. Підвищити емоційні враження від перегляду допоможуть картини живописців.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2,50 out of 5)


Знайомтесь: кантата - Плани-конспекти уроків по музиці


Знайомтесь: кантата