Зустріч з увертюрою

Мета. Ознайомити з особливостями жанру “увертюра” як самостійного симфонічного твору та з його історією розвитку, ознайомитися з характерними ознаками увертюри як жанру симфонічної музики, розглянути різницю між увертюрами до опер, кінофільмів та самостійними творами для симфонічного оркестру, ознайомити учнів з авторами та виконавцями увертюр різних часів.

Розвивати Вміння учнів уважно слухати симфонічну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру увертюри, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження

від прослуханого твору, знаходити відповідність між змістом, літературним сюжетом твору та характерними засобами музичної виразності, розвивати вміння виконувати пісні та створювати власні пластичні імпровізації до музики.

Виховувати інтерес до слухання класичної симфонічної музики різних типів та виконання дитячих пісень українських сучасних композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Г. Свиридова.

Основні

поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру увертюри, історія розвитку жанру, увертюра як самостійний жанр симфонічної музики, композиційна будова (форма) увертюри.

Твори, що вивчаються на уроці:

· Г. Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму “Час, уперед!”.

· В. Дашкевич. Увертюра до фільму “Шерлок Холмс та Доктор Ватсон”.

· “Козацька пісня” (слова і музика А. Мігай).

Хід уроку

1. Вхід під музику Г. Свиридова. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Музичне сприймання. Г. Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму “Час, уперед!”

3. Аналіз музичного твору.

1. Яке враження у вас викликала музика?

2. Який образ часу створив композитор за допомогою засобів музичної виразності?

3. Чи відчувався в музиці стрімкий лет часу?

4. Які засоби виразності твору? Розкажіть про них.

5. Якими засобами композитор створив образ стрімкого часу? Як це зобразив симфонічний оркестр?

4. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про творчість композитора та особливості симфонічної увертюри.

Георгій Васильович СВИРИДОВ (1915-1998)

Радянський композитор і піаніст. Музика Свиридова відрізняється простотою, національною характерністю пісенних мелодій і гармонічністю мови, блиском і барвистістю оркестрового колориту, чітким відбором та економією засобів виразності. У доробку композитора – симфонії, концерти, квартети, сонати, багато вокальних творів: романси, вокальні цикли, хорові твори та інші.

Оркестрова увертюра до фільму “Час, уперед!” – одне з відомих інструментальних творів композитора.

“Час, уперед!” – таку назву має сюїта, написана композитором 1965 року до фільму режисера М. Швейцера (за романом В. Катаева), який присвячено будівництву міста Магнітогорськ. Сюїта складається з шести частин. Остання її частина (“Час, уперед!”) є музичним втіленням того, що час неможливо спинити. Цей твір – яскрава знахідка композитора. Сюїта одразу стала популярною, її часто використовували в багатьох фільмах, телепередачах. Музика об’єднує одночасно стрімкий потік і могутність, справді може стати символом нашого часу.

5. Відомості про особливості жанру увертюри як приклад симфонічної музики.

Цікаво знати, що слово “увертюра” походить від фран. що в перекладі означає “початок”, “відкриття”. Що ж відкривають увертюри? Вони можуть відкривати оперу, балет, кантату, ораторію, кінофільм, концерт, театральну виставу. Завдання в увертюри просте – розповісти глядачу про твір, який вони будуть дивитися.

Увертюра Як жанр виникла на початку VI століття – інтродукція до опери Монтеверді “Орфей”, яка була короткою, тому її виконували тричі. Надалі композитори стали застосовувати увертюри, що складалися з двох або трьох частин. У творчості італійця О. Скарлатті оперна увертюра перетворилася в самостійний симфонічний твір, її стали називати симфонія. Найвищого розвитку увертюра отримала в творчості Моцарта та Бетховена, які були написані в сонатній формі або у формі фуги, рондо. Класичні увертюри були і в музиці до театральної дії. Надалі увертюри ніби стали переказувати зміст опери перед її початком. Поступово увертюри перетворюються в самостійні твори – концертні увертюри як жанр симфонічної музики, що має програму: в творчості Брамса, Чайковського, Мендельсона, Вагнера та інших.

6. Музичне сприймання. В. Дашкевич. Увертюра до фільму “Шерлок Холмс та Доктор Ватсон”.

7. Аналіз музичного твору.

1. Яке враження справила на вас музика про героя-детектива?

2. Які інструменти виконували твір? Скільки тем прозвучало у творі?

3. У якій формі написана увертюра?

4. Опишіть картину, яку ви уявляєте, слухаючи музику.

5. Розкажіть про характер героя фільму.

8. Відомості про композитора – автора увертюри.

Володимир Сергійович ДАШКЕВИЧ (1934 р. н. )

Російський композитор і теоретик музики, який багато й плідно працює в кіно. Широку популярність йому принесла музика для серії фільмів “Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона” (1979-1986) та головна тема з кінофільму “Собаче серце” (1988).

Окрім симфонічної музики, композитор написав чимало пісень (зокрема, вокальні цикли на вірші О. Блока, В. Маяковського, О. Мандельштама), опери “Клоп” і “Ревізор”, мюзикл “Бумбараш”.

9. Відомості про літературний твір, що став основою сюжету фільму.

Шерлок Холмс – вигаданий детективний персонаж, головний герой книг англійського письменника Артура Конан Дойла.

В оповіданнях про Шерлока Холмса зазвичай розповідь ведеться від імені його друга і супутника – доктора Джона Ватсона. Детектив веде свої розслідування, використовуючи логіку та метод дедукції. Загалом Шерлок Холмс з’являється у 56 оповіданнях і 4 повістях.

Сам письменник вважав розповіді про Холмса “легким чтивом”. Окрім того, його дратувало, що читачі більше люблять детективи про Холмса, ніж історичні романи, майстром яких він себе вважав. Зрештою письменник вирішив припинити писати про Холмса. Однак потік листів обурених читачів, серед яких були й члени королівської сім’ї, змусили письменника “оживити” знаменитого детектива.

10. Виконання творчого завдання.

Розгляньте ілюстрації до прослуханих нами творів. Оберіть ті, що відповідають першому і другому твору. Поміркуйте, що спільного між фотографією, живописом, скульптурою та музикою. (Споглядання ілюстрацій: кадри з художнього фільму “Шерлок Холмс”, скульптура головного персонажу твору, ілюстрації з роману тощо).

11. Гра “Впізнай мелодію”

Разом з друзями послухайте уривки з відомих увертюр – як симфонічних творів, так і вступів до відомих опер різних композиторів. Хто з вас упізнає більше творів?

12. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – детективи”.

13. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

14. Виконання пісні. “Козацька пісня” (слова і музика А. Мігай).

Знайомство з другим та третім куплетом пісні, виконання твору під акомпанемент та фонограму. Виконання пісні під музичний супровід, створений з половинок горішків.

15. Виконання творчого завдання.

Заспівайте пісню під фонограму. Спробуйте виконати пластичний танець-імпровізацію під мелодію пісні. Виберіть солістів для виконання куплетів, а приспів заспівайте усім класом.

16. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· Розкажіть про жанр симфонічної увертюри.

· В чому особливість музики Г. Свиридова та увертюри В. Дашкевича? Який музичний образ було створено композиторами?

· Що найбільше вас вразило на уроці? Розкажіть про це.

17. Домашнє завдання.

Прослухайте музичні твори, які є у вас вдома, особливо саундтреки до фільмів. Чи були серед них твори, подібні до тих, що звучали на уроці? Заспівайте вивчену пісню з друзями.

18. Вихід з класу під музику Г. Свиридова.

19. Для допитливих – виконання музичного проекту.

Проект “Моя колекція телевізійних увертюр”

Мета: навчитися створювати власні колекції музичних творів одного жанру.

Очікуваний результат: музична колекція.

План створення проекту:

Пропонуємо вам створити власну колекцію музичних увертюр до сучасних фільмів. Перегляньте добірку фільмів, котрі у вас є вдома, або пригадайте, які стрічки мають цікаве музичне оформлення. Як зробити колекцію? Дуже просто!

1. Знайдіть фільми, музика яких вам запам’яталась, розшукайте автора – композитора, запишіть назви фільмів у свій каталог.

2. Знайдіть музичні треки виконання тих номерів, що увійшли до каталогу. Збережіть файли у форматі мрЗ.

3. Запишіть музику на диск та оформте обкладинку з надписом “Моя колекція телевізійних увертюр”. Візьміть участь у класному конкурсі дисків. Чия робота буде найкращою?

4. Запишіть свій романс на диктофон та візьміть участь у кастингу вашого класу “Найкращий композитор”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Зустріч з увертюрою - Плани-конспекти уроків по музиці


Зустріч з увертюрою