Predmety


Зв’язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями. Творці фізичної науки. Внесок українських учених у розвиток фізики

Розділ 1. ПОЧИНАЄМО ВИВЧАТИ ФІЗИКУ

УРОК № 4

Тема. Зв’язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями. Творці фізичної науки. Внесок українських учених у розвиток фізики

Мета: перевірити якість засвоєння матеріалу, вивченого на попередніх уроках; виховувати наполегливість у подоланні труднощів; розвивати уміння учнів робити аналіз, синтез, узагальнення; формування інтересу до вивчення фізики; розширення кругозору учнів.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: набір магнітів, модель двигуна внутрішнього згоряння, важелі, блоки, електронагрівальних приладів; портрети видатних фізиків минулого і сучасності.

Структура уроку

1. Самостійна робота.

2. Вивчення нового матеріалу.

3. Розв’язування задач.

4. Домашнє завдання. Підбиття підсумків уроку.

5. Вікторина

Демонстрація

1. Ширяння магніту.

2. Робота двигуна внутрішнього згоряння (модель).

3. Робота простих механізмів (важіль, блок).

4. Робота електричних приладів.

5. Портрети видатних фізиків минулого і сучасності

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

Безмежний океан істини

Лежав переді мною

Недослідженим…

Ісак Ньютон

І. Самостійна робота

Варіант І

1. Фізика – це наука про:

А) живу і неживу природу;

Б) живу природу;

В) неживу природу. (1 бал)

2. Це чуття дозволяє людині сприймати рух літака навіть із заплющеними очима. (1 бал)

3. Яке з наведених явищ не є фізичним?

А) Притягування металевих ошурок до магніту;

Б) відбивання сонячного світла;

В) кипіння води;

Г) іржавіння цвяха. (2 бали)

4. Як знайти ціну поділки вимірювального приладу? Сформулюйте правило. (2 бали)

5. Встановити відповідність. (3 бали)

Речовина

Алюміній

Фізичне тіло

Довжина

Одиниця фізичної величини

Термометр

Фізична величина

Кілограм

6. Переведіть у метри і розташуйте у порядку зростання: 600 см, 3200 мм, 3 км, 56 м, 98 дм. (3 бали)

Варіант II

1. Фізики здобувають знання:

А) тільки зі спостережень;

Б) тільки з дослідів;

В) зі спостережень і дослідів. (1 бал)

2. Чуття людини, яке дозволяє їй виявити наявність або відсутність пахучих речовин. (1 бал)

3. Що означає поняття “виміряти будь-яку величину”?

А) Порівняти її з однорідною величиною;

Б) порівняти її з одиницею цієї величини;

В) порівняти її з однорідною величиною, взятою за одиницю цієї величини;

Г) отримати числове значення, виражене в прийнятих одиницях. (2 бали)

4. Які ви знаєте фізичні явища? Наведіть приклади. (2 бали)

5. Встановити відповідність. (3 бали)

Речовина

Свинець

Фізичне тіло

Метр

Одиниця фізичної величини

Лінійка

Фізична величина

Температура

6. Переведіть у метри та розташуйте в порядку убування: 200 см, 7800 мм, 4 км, 54 м, 65 дм. (3 бали)

II. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Фізика є основою техніки. Це означає, що різні технічні пристрої грунтуються на використанні явищ і законів природи, відкритих і вивчених у фізиці.

Двигуни внутрішнього згоряння, які приводять у рух автомобілі, трактори, танки, річкові і морські судна, створені внаслідок вивчення багатьох теплових явищ.

Про електрику люди дізналися за кілька століть до нашої ери, але практично застосовувати її почали приблизно з другої половини XIX ст., після того як було відкрито та вивчено багато електричних явищ і законів. Нині електричне освітлення, нагрівальні електричні прилади, радіо, телебачення стали невід’ємною складовою нашого побуту. На фабриках і заводах електричні двигуни приводять у дію різні верстати і механізми. Електрику використовують у міському транспорті й на залізницях.

Сьогодні магнітні явища використовуються в багатьох машинах і пристроях, наприклад в електродвигунах і генераторах на електростанціях. А здатність магніту “ширяти” знайшла застосування під час створення надшвидкісних потягів на магнітній “подушці”. Уявіть собі: потяг плавно відходить від платформи і… злітає над рейками. Весь шлях він фактично “летить” над ними, розвиваючи величезну швидкість. Такі потяги напевно будуть і в Україні. Колись потяг Харків-Київ ішов 12 годин, зараз швидкісний експрес долає цей шлях менш ніж за 6 годин, а в майбутньому для цього знадобиться лише 1,5-2 години. Це швидше й набагато дешевше, ніж скористатися літаком. Але і це ще не все про магніти: без них не змогли б працювати комп’ютери! Основна частина інформації зберігається саме на магнітних дисках. А починалося все з того, що хтось знайшов шматки залізної руди, які притягувалися один до одного…

У сільському господарстві застосовують електродоїльні апарати, сепаратори, електричною енергією обігрівають інкубатори. На вченні про світлові й звукові явища грунтується кіно і телебачення.

У свою чергу, досягнення техніки, досконалі машини й точні вимірювальні прилади вчені використовують для нових відкриттів у фізиці. Наприклад, вивчення явищ, які відбуваються в космосі, стало можливим після створення потужних ракет і польотів у космос. Наука і техніка надзвичайно тісно пов’язані між собою.

Неоціненним виявився внесок фізики і в розуміння багатьох явищ неживої і живої природи. Так, наприклад, фізика пояснила причини блискавки і грому, допомогла зрозуміти будову Сонця й зір, походження землетрусів і смерчів. Відкриті у фізиці рентгенівські промені дають можливість досліджувати скелет і внутрішні органи людини й тварини. Вивчені фізиками ультразвуки допомагають зрозуміти, як орієнтуються у темряві кажани, рухаються в морі дельфіни та багато іншого.

Сучасна фізика будується на праці вчених багатьох країн.

Ісаак Ньютон відкрив загальні закони руху тіл, що дозволили пояснити рух зірок і планет, супутників і підкинутого м’яча, океанські припливи і відливи,…

Альберт Ейнштейн створив теорію відносності, що змінила уявлення вчених про простір і час, про природу тяжіння.

Олександр Попов першим здійснив радіозв’язок.

Жуковський багато зробив для розвитку авіації.

Яблочков і Лодигін створили перші освітлювальні прилади.

Ціолковський розробив проект літального апарата – ракети.

Гідний внесок у розвиток світової науки зробили українські вчені.

Іван Павлович Пулюй стояв біля витоків відкриття рентгенівських променів: саме він отримав перші якісні рентгенограми. За його участі запущено першу в Європі електростанцію, що давала змінний струм. Народився в Тернопільщині.

Юрій Васильович Кондратюк (Олександр Шаргей) – видатний теоретик космонавтики – запропонував новий підхід для польоту і висадження людини на Місяці. Його розробками скористалися в США, коли готували американських космонавтів до польоту на Місяць. Народився у Полтаві.

Сергій Павлович Корольов – головний конструктор космічної програми колишнього Радянського Союзу. Його вважають засновником практичної космонавтики. Під керівництвом Корольова було розроблено також космічні апарати, які досягли Місяця, Венери та Марсу. Народився в Житомирі.

Ігор Сікорський – видатний конструктор гелікоптерів.

Смакула винайшов спосіб просвітлення лінз, що застосовують сьогодні в усьому світі.

III. Розв’язування задач (зі збірника)

IV. Домашнє завдання

Прочитати матеріал за підручником; вивчити за конспектом; підготувати повідомлення про видатного вченого-фізика (життєвий шлях; наукові досягнення).

V. Підбиття підсумків уроку

Вікторина

1. Хто увів слово “фізика” у російську мову?

А) Ньютон;

Б) Ом;

В) Аристотель;

Г) Ломоносов. v

2. Завдяки чому Ньютон відкрив силу тяжіння?

А) Персику;

Б) сливі;

В) груші;

Г) яблуку. v

3. Хто винайшов телеграф?

А) Ейнштейн;

Б) Попов;

В) Морзе;

Г) Едісон. v

4. Що винайшов Морзе?

А) Букви;

Б) цифри;

В) ієрогліфи;

Г) абетку. v

5. Хто винайшов радіо?

А) Вольт;

Б) Кулон;

В) Герц;

Г) Попов. v

6. Яке головне наукове досягнення Ейнштейна?

А) Теорія ймовірності;

Б) теорія світла;

В) теорія математичної логіки;

Г) теорія відносності. v

7. Рудольф Дізель створив:

А) двигун внутрішнього згоряння; v

Б) парову машину;

В) теплову машину;

Г) двигун зовнішнього згоряння.

8. Що відкрив Олександр Грехем Белл?

А) Телефон; v

Б) телеграф;

В) відеомагнітофон;

Г) телевізор.

9. Назвіть рік створення окулярів.

А) 1290 р.; v

Б) 1930 р.;

В) 1512 р.;

Г) до нашої ери.

10. Сізіфова праця – це:

А) марна праця; v

Б) творча праця;

В) праця, що облагороджує;

Г) праця для створення цінностей.

11. Коли було створено колесо?

А) Рік появи першого колеса невідомий; v

Б) минулого століття;

В) до нашої ери;

Г) у 1100 р.

12. Коли було створено перший комп’ютер?

А) 1946 p.; v

Б) до нашої ери;

В) 1956 р.;

Г) 1960 р.

13. Англійський учений, що відкрив тепловий рух частинок речовини.

А) Джоуль;

Б) Шарль;

В) Броун; v

Г) Клапейрон.

14. Російський учений, що систематизував хімічні елементи на основі їхньої будови.

А) Ломоносов;

Б) Бутлеров;

В) Менделєєв; v

Г) Ленц.

15. Який французький фізик увів поняття “електричний струм”?

А) Кулон;

Б) Ом;

В) Ампер; v

Г) Вольт.

16. Англійський фізик, наукові праці якого стосувалися пружних деформацій.

А) Джоуль;

Б) Шарль;

В) Гук; v

Г) Резерфорд.

17. Яка з країн уперше запустила людину в космос?

А) США;

Б) Англія;

В) СРСР; v

Г) Франція.

18. Учений, який 1934 року заснував у Києві перший в світі Інститут електрозварювання, що носить тепер його ім’я.

А) Смакула;

Б) Пулюй;

В) Патон; v

Г) Ціолковський.

19. Де було побудовано перше метро?

А) У Москві;

Б) у Лондоні; v

В) у Києві;

Г) у Мілані.

20. Телескоп – це прилад для:

А) спостереження за рухом автомобілів на дорогах для ДАІ;

Б) спостереження за небесними світилами; v

В) спостереження дрібних предметів;

Г) спостереження взаємодії магнітів.

21. Коли була створена перша праска?

А) 1917 р.;

Б) 1898 р.; v

В) 1941р.;

Г) 1965 р.

22. Перше централізоване опалення було створено:

А) за Петра І;

Б) у I cт. н. є. римлянами; v

В) у ХІХ ст.;

Г) у XX ст.

23. Хто з учених двічі був удостоєний Нобелівської премії?

А) Ейнштейн;

Б) Марія Склодовська-Кюрі; v

В) Софія Ковалевська;

Г) Максвелл.

24. Засіб для передачі думок на відстані.

А) Ракета;

Б) конверт; v

В) тінь;

Г) велосипед.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Зв’язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями. Творці фізичної науки. Внесок українських учених у розвиток фізики - Плани-конспекти уроків по фізиці