СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ
УРОК № 18
Тема. Звертання. Вставні слова і сполучення слів
Мета: ознайомити учнів із звертаннями і вставними словами та сполученнями слів, правилами їх написання й постановки розділових знаків при них; формувати вміння визначати їх у тексті.
Обладнання: підручник, картки.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашньої вправи.
2. Запитання до учнів.
– Які члени речення називаються однорідними?
– Які розділові знаки ставляться при однорідних членах
3. Робота з картками. (Працюють три учні.)
Картка № 1
Переписати речення, поставити, де потрібно, розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення.
Пахло м’ятою чебрецем материнкою. Я в царстві трав річок і таємничих озер. І все було палким в годину творчу і небо і земля і камінь і різець і серце майстра.
Картка № 2
Переписати речення, поставити, де потрібно, розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.
Учні збирали різні фрукти груші сливи яблука. Радощі і чорну днину все я з вами розділю. Природа довго боролась шуміла протестувала і
Картка № 3
1. Переписати речення, поставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.
На будинках деревах парканах усюди червоний відблиск.
2. Придумати речення за схемами:
4. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, підкреслити однорідні члени речення і узагальнювальне слово.
Скрізь червоно: на небі, на узгір’ях і на горі.
У похід вирушили вчителі і старшокласники.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником.
Вправа 151.
Завдання: прочитати речення з виділеними словами. Кого вони називають?
2. Слово вчителя.
Звертання – це слово або сполучення слів, які називають особу або предмет, до якого звертається мовець.
У вимові звертання виділяється паузою, на письмі комами чи знаком оклику. Звертання не є членом речення. Воно буває поширеним і непоширеним.
3. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, поставити розділові знаки, знайти звертання. Поширене воно чи ні?
Діти, які види легкої атлетики ви знаєте?
Займайся спортом, дорогий учню!
Отже, можемо зробити висновок, що звертання, вжите в однині, виражається іменником у кличному відмінку.
4. Творча робота.
Завдання: придумати речення зі звертанням.
5. Самостійна робота.
За дання: списати речення, ставлячи слова, що в дужках, у формі звертання. Поставити розділові знаки.
Допоможіть мені (учитель) обрати спортивну секцію. (Лікар) порадьте, будь ласка, комплекс вправ для виправлення статури. (Микола) давай подивимось чемпіонат світу з баскетболу.
6. Робота з таблицею “Вставні слова. Розділові знаки при вставних словах”.
Вправа 158.
Вставні слова – це такі слова або сполучення слів, якими мовець виражає своє ставлення до того, про кого чи про що він повідомляє.
7. Робота за підручником.
Вправа 159 (усно).
Завдання: самостійно скласти речення зі вставними словами: на щастя, напевно, отже, кажуть.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Узагальнююча бесіда.
– Що таке звертання?
– Як звертання виділяється на письмі і в усному мовленні?
– Які слова називаються вставними?
– Як вони виділяються на письмі і в усному мовленні?
– Чи можуть бути звертання і вставні слова членами речення?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 17, вправа 161.