Звірі

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 39

Тема. Звірі

Мета: ознайомити учнів з основними істотними ознаками звірів; збагатити знання новими відомостями про живлення звірів; виховувати любов до рідного краю.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Розгадайте кросворд

– і ви дізнаєтеся тему уроку!

>> Кросворд ЗВІРІ

1) Любить солодощі примат –

Це людини молодший брат.

Від бананів до безе

Обожнює… (шимпанзе).

2) По полю гасає, овечок хапає. (Вовк)

3) Ласую малиною

I медком бджолиним. (Ведмідь)

4) У кішки китиці на вухах,

Щоб звуки всі уважно слухать.

Ти не скажеш кішці: “Брись!”

Обережно, бо це – … (рись).

5) Червонясту шубку має.

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як

намисто, оченята.

Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)

 Звірі

– Тема нашого уроку – “Звірі”.

– Які ще тварини належать до цієї групи?

– Яких звірів вам доводилося бачити в природі, зоопарку, в цирку?

III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

– Розгляньте малюнки (гепард, морж, кит, кажан, дельфін, олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жираф, їжак, лисиця, вовк, тхір, тигр, лев, рись, білка, ведмідь, кабан).

– Кого ви бачите на малюнках?

– Хто зайвий: гепард, морж, акула, кит?

– Назвіть із-поміж них звірів. (Гепард, морж, кит)

– Назвіть ознаки звірів. (Тіло вкрите шерстю, 4 ноги.)

– Чи є звірі, які літають? (Кажан)

– Чи є звірі, які плавають? (Синій кит, дельфін)

– Як звірів відрізнити від інших тварин?

– Усі звірі вигодовують своє потомство молоком. Але не всі народжують дитинчат. Наприклад, качкодзьоб відкладає яйця. Кенгуру доношує дитинчат в особливій складці на животі – сумці. Не в усіх звірів тіло вкрите густо довгою шерстю. Наприклад, у китів і дельфінів її немає.

Тільки звірі вигодовують своїх дитинчат молоком. Тому їх ще називають ссавцями.

– Як саме живляться дорослі звірі?

Під час бесіди учні роблять висновки:

1) усі новонароджені малюки звірів живляться молоком матері, проте, подорослішавши, починають харчуватися по-різному;

2) з-поміж дорослих звірів є рослиноїдні, комахоїдні, хижі та всеїдні тварини.

– Назвіть рослиноїдних звірів. (Олень, кролик, кінь, корова, коза, носоріг, жирафа)

– Назвіть комахоїдних звірів. (Їжак)

– Назвіть хижих звірів. (Ліса, вовк, тхір, гепард, тигр, лев, рись)

– Назвіть всеїдних звірів. (Білка, ведмідь, кабан)

2. Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Робота в парах

– Опишіть сусідові по парті звіра рідного краю так, щоб він здогадався, про кого йдеться.

2. Розповідь учителя про життя деяких звірів

1) Лисиця.

Улітку і взимку лисиця виходить в поле “мишкувати”, тобто мишей ловити. Голову то на один бік схилить, то на інший – прислухається, чи не пискне де миша під снігом або землею, чи не зашарудить. Потім стрибне вгору і приземляється на всі чотири лапи, докупи складені. Швидко-швидко копає – лише пил летить!

Миші й полівки – головна їжа у лисиці. Але трапляється, що і зайця зуміє вона впіймати. Або навіть гусака, або глухаря. Курей краде – це усі знають.

Найближчі родичі лисиць – вовки, шакали і собаки. Але від них лисиці відрізняються тим, що вони зграями не живуть і не полюють.

2) Лось.

Лось – дуже велика тварина. Самця легко впізнати за величезними гіллястими рогами, що відсутні у самиць. Лосі люблять поласувати молодими гілками верб, соковитих осик і беріз. Вони їдять траву, папороть та інші рослини, а також їдять гриби. Лосі багато часу перебувають біля водойм. Вони відмінні плавці. Мало не у тижневому віці мати привчає лосеня плавати.

3) Ведмідь.

Ведмідь живиться медом і малиною. Ця тварина їсть також бульби рослин, мурашок, черв’яків, личинок, мишей, риб.

4) Упізнайте морську тварину за описом.

Ця морська тварина з роду китів. Як і кит, вона дихає легенями, а не зябрами. На голові у неї є отвір, через який вона вдихає повітря. Живиться ця тварина рибою та іншими дрібними морськими мешканцями. Народжує дитинчат і вигодовує їх молоком. живе в зграї. Спілкується з іншими особами, постукуючи зубами і посвистуючи. Легко звикає до людини і може їй завжди допомогти. (Дельфін)

3. Цікаво знати!

– Чому сучасна наука вважає кита не рибою, а звіром?

– Чому кажани не належать до птахів? (Кити і кажани вигодовують своїх дитинчат молоком.)

– Чому говорять: “Заєць влітку сірий, а взимку білий”? (А насправді заєць влітку зовсім не сірий, а бурий. А сірим він буває лише один тиждень навесні.)

4. Гра “Дорослі й діти”

– Як називають дитинчат цих звірів: рись, собака, свиня, олень? (Рисята, цуценята, поросята, оленята.) Чому ці тварини належать до звірів?

– На які групи можна розподілити цих звірів? (Свійські й дикі)

– Назвіть свійських звірів. (Свиня, кінь, собака, кіт, вівця, коза, верблюд)

– Назвіть диких звірів. (Рись, олень, тигр, ведмідь)

5. Гра “Який звір?”

– Про яких звірів ідеться?

Клишоногий. (ведмідь); косий. (заєць); сірий. (вовк); сохатий. (олень).

V. Підсумок уроку

– Назвіть:

– ознаки звірів;

– свійських звірів нашого краю;

– диких звірів нашого краю;

– рослиноїдних звірів нашого краю;

– комахоїдних звірів нашого краю;

– хижих звірів нашого краю;

– всеїдних звірів нашого краю.




Звірі