Звуки мови. Голосні та приголосні звуки

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ

§ 23 Звуки мови. Голосні та приголосні звуки

Пригадаймо!

1. Як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчаються звуки мови?

2. Що вивчає орфоепія?

3. Що таке графіка?

4. У якому розділі мовознавчої науки вивчаються правила написання слів?

213 1. Прочитайте текст. Як ви розумієте зміст другого речення?

Мова – то не просто звуки, витворені відповідними м’язами відповідних органів. Це – голос народу, неповторного тембру й інтонації (Б. Олійник).

2. Поясніть схему.

 Звуки мови. Голосні та приголосні звуки src="/image/1/image101_96.jpg" class=""/>

214 Спишіть текст. Сформулюйте основну думку, використавши виділені слова.

Коли народжується дитина, вона вітає світ криком і плачем. Це її мова. Маля чує голос мами. Мамина мова – теж звуки. Згодом дитина впізнає шум вітру, шарудіння листя, цвірінькання пташок, гуркотіння грому.

Мова – потік звуків. Кожен звук, узятий окремо, нічого не означає, але зі звуків складаються слова. Слова утворюють речення, за допомогою яких ми висловлюємо свої думки.

Звук – це найменша

неподільна одиниця, яку ми вимовляємо та чуємо. Його творять мовні органи (язик, зуби, голосові зв’язки, губи).

В українській мові 38 звуків:

6 голосних, які утворюються за допомогою голосу;

32 приголосних, які складаються з голосу та шуму або тільки з шуму.

Голосні звуки української мови: [а], [о], [у], [і], [е], [и], а решта – приголосні.

Звуки передаємо на письмі відповідними буквами у квадратних дужках.

Наприклад: [вода]: [в], [о], [д], [а].

215 1. Прочитайте вірш. Спишіть друге речення, визначте в кожному слові голосні та приголосні звуки за зразком.

Зразок. Жнива: [ж], [н], [в] – приголосні; [и], [а] – голосні.

Паляниця

У жнива, у день жаркий, То ж не просто колоски –

Після косовиці, булки погубились…

Ми збирали колоски Потім ми на тік прийшли

Стиглої пшениці. й понесли пшеницю.

Похвалили нас батьки: Кажуть, в полі ми знайшли

– Добре потрудились! цілу паляницю.

В. Шевчук

2. Які вироби з пшеничного борошна вам відомі?

216 1. Прочитайте пари слів. Як залежить значення слова від зміни звука?

[тут] – [кут], [кит] – [кіт], [сом] – [сам], [рак] – [мак], [гриб] – [грип], [мити] – [лити]

2. Випишіть слова, що позначають їстівне.

3. Доберіть пари слів, які різняться одним або двома звуками, користуючись орфографічним словником. Запишіть ці пари.

217 Запишіть назви фруктів та овочів, які ви бачите на малюнку. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

 Звуки мови. Голосні та приголосні звуки

218 Відгадайте загадки. Чому змінилося значення слів? Випишіть відгадані слова, підкресліть у них приголосні.

1. Мною з С у річці ловили 2. Люблять нас усі збирати

Те, що з Р потім зварили. Після дощику в ліску,

Діти ним смакували, А як перший звук забрати,

“Жаль, що мало”, – Будем плавати в ставку.

Жалкували.

Усміхнімось!

Наварила смакоти – Будем їсти я і ти.

А сороки і ворони Будуть їсти… .

Б. Чепурко

Морква, біб і цибулина,

Бурячок і капустина,

Ще й картопля – шусть у горщик.

Ну й смачний ми зварим… .

Л. Вознюк

210 1. Прочитайте текст. Випишіть слова з одним, двома, трьома, чотирма голосними.

Український борщ

Ви прийшли зі школи й біля порога відчули запах смачного маминого або бабусиного борщу. Так пахне тільки український борщ. У ньому зібрано чи не всі овочі, що ростуть на родючій українській землі. Це картопля, капуста, квасоля, буряк, цибуля, морква, помідори, перець, запашні петрушка та кріп.

Страву цю готують із м’ясом – свининою, яловичиною, курятиною або з грибами. Серед літа, коли достигають помідори, борщ варять зі свіжими овочами, додають сметану. Кожна господиня має свій секрет приготування борщу. Ця страва багата на вітаміни. Хто їсть борщ, той має завжди здоровий вигляд і міцне здоров’я.

2. Розкажіть, як готують борщ у вашій родині.

220 1. Прочитайте народні вислови про український борщ.

Борщ та капуста – у хаті не пусто.

Густий, що за туманом дітей не видно. їж борщ із грибами та держи язик за зубами.

Невелика хиба, що в борщі тільки одна риба.

2. Випишіть слова, у яких не збігається кількість звуків і букв (ви відчули це, вимовляючи слова).

221 1. Складіть якнайбільше слів, використовуючи звуки: [а], [о], [м],

[л], [к], [і], [с], [х], [б], [е], [в]. Простежте, щоб це були назви продуктів харчування.

2. Складіть 3-4 речення з назвами сучасних страв. Запишіть речення. У назвах страв підкресліть букви, які позначають голосні звуки.

2 Запишіть слова у дві колонки: 1) ті, що починаються на голосний

222 звук; 2) ті, що починаються на приголосний звук.

Абрикос, бублик, вареник, варення, вишня, желе, ірис, каша, куліш, мед, обід, огірок, узвар, хліб, чай.

Усміхнімось!

Якби

Якби пшоно, якби сіль, Якби яблука та сушки,

То зварила б я кисіль. Наварила б з перцем юшки.

Якби снігу та дощу, Якби гречка та овес,

То зварила б я борщу. Наварила б я чудес.

Якби трохи простокваші, От би вийшла смакота…

То зварила б горщик каші. Це вам справа непроста.

М. Сингаївський




Звуки мови. Голосні та приголосні звуки