Розділ 2 Жанри хорової музики
Теми 11 -12 ЦИКЛИ У ВОКАЛЬНО-ХОРОВІЙ МУЗИЦІ
Вокально-хорові та інструментальні твори композитори часто об’єднують у цикли. Пригадаймо інструментальний цикл Каміля Сен-Санса “Карнавал тварин”. Музика цього твору сповнена гумору, у ній наслідуються голоси тварин.
Найулюбленіша п’єса багатьох шанувальників творчості К, Сен-Санса – “Лебідь”. У головній темі цього твору, яку виконує віолончель, змальовується граціозний рух лебедя на воді.
Вокальний цикл – цикл романсів або пісень,
Пригадайте, які п’єси з циклу К. Сен-Санса “Карнавал тварин” ви слухали в попередніх класах. Що об’єднує твори цього циклу?
І
Російський композитор Модест Петрович Мусоргський створив неперевершений вокальний цикл “Дитяча”, що складається із семи музичних мініатюр для виконання одним або двома вокалістами в супроводі фортепіано. Вірші до кожної із цих невеликих сценок написав сам композитор.
Мініатюра – невеликий музичний твір, найчастіше інструментальна п’єса.
У першій п’єсі під назвою “З нянею” дитина вмовляє свою няню розповісти
Другий твір циклу – “У кутку” – розпочинається з “високої” емоційної ноти няні, яка гнівається на свого вихованця Михасика, Безупинні восьмі ноти – це своєрідний акомпанемент до вигукувань: “Ах ты, проказник! Клубок размотал, прутки растерял! Ахти! Все петли спустил! Чулок весь забрызгал чернилами!” 3 кутка чути жалісну відповідь хлопчика, втілену в мінорних інтонаціях зі спадаючим закінченням. Малюк пояснює няні, що шкоду заподіяло кошеня, а не він.
Обкладинка друкованих нот циклу “Дитяча” М. Мусоргського
Мова Михася поступово розвивається – змінюється динаміка, прискорюється темп, невпевнені інтонації виправдань переростають у вигуки ображеної дитини. В останніх чотирьох тактах темп музики дещо сповільнюється – хлопчик “погрожує” няні, що він не любитиме її надалі, оскільки та його образила.
Можливо, автор недарма використав такий музичний засіб, як уповільнення темпу. Таким чином ми розуміємо, що намір малюка несерйозний, – образа незабаром минеться й забудеться.
До циклу ввійшли п’єси “Жук”, “З лялькою”, “На сон прийдешній”, “Кіт Матрос”, “На паличці”. Інші, які композитор награвав своїм друзям, не збереглися в нотному вигляді.
У кожній частині діти виявляють риси свого характеру в різних життєвих ситуаціях. Для цього автор гармонійно поєднує слова і музику. Завдяки такій взаємодії кожна з музично-поетичних п’єс створює враження цілісного й завершеного твору, що має право на життя поза межами циклу.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Модест Мусоргський, “З нянею”, “У кутку” з вокального циклу “Дитяча”.
Яка із вокальних сценок вам сподобалася найбільше? Якими музичними засобами композитор розкриває світ дитини? Зверніть увагу на виразність вокальної мелодії, її зв’язок із текстом. Яка роль інструментального супроводу у створенні музично-поетичних образів?
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Модест Петрович Мусоргський:
“Якщо звукове вираження людської думки і почуття простою говіркою правильно відображено в моїй музиці, і таке відтворення є музично-художнім, тоді все гаразд!”
Модест Петрович Мусоргський (1839-1881) – російський композитор-новатор, автор оперних шедеврів “Борис Годунов” і “Хованщина”” , музика яких мала глибоке національне коріння. Також є автором оркестрових і камерно-інструментальних творів, романсів, у створенні яких спирався на народну творчість. Роботи митця вирізняються глибиною, драматизмом і правдивістю образів.
Народився в с. Карево Псковської губернії. Навчався і працював у Петербурзі, служив військовим. Професійної музичної освіти композитор не здобув і почав створювати музику як аматор (любитель).
Проте згодом вирішив присвятити своє життя мистецтву, залишивши службу.
Активну творчу діяльність розпочав у лавах відомого національно-патріотичного гуртка російських композиторів “Могутня купка”. Матеріальна скрута, однак, змусила його знову працювати чиновником у різних установах, що відволікало від творчості.
У 1879 р. разом із оперною співачкою Дар’єю Леоновою здійснив концертне турне містами України. Українські мотиви відображені в його незавершеній опері “Сорочинський ярмарок” за мотивами однойменного твору Миколи Гоголя.
Пам’ятник М. Мусоргському поблизу музичної школи в м. Кривому Розі (Україна)
1. Які твори об’єднуються в музичні цикли? Що лежить в основі вокального циклу?
2. Наведіть приклади музич них творі в: інструментальних, вокальних, написаних у формі циклу.
Музичний проект. Започаткуйте розділ шкільної фонотеки “Музика для дітей”. Доберіть картини про дітей, які можуть бути ілюстраціями-епіграфами до кожного циклу з вашої фонотеки. Завдання за бажанням. Створіть цикл із кількох відомих пісень на певну тематику, дайте йому назву. Продумайте побудову вокального циклу, розвиток музики відповідно до обраного сюжету твору та змісту окремих пісень.
ІІ
До музичних циклів належать збірки пісень або п’єс, створен их відповідно до певної тематики або укладених авторами з фрагментів власних опер, балетів, симфоній.
Однією з найулюбленіших тем, яка завжди надихала композиторів на створення “чарівної” музики, є свято Різдва. Так, фортепіанний цикл мініатюр на мелодії колядок, поширених у побуті українців, належить доробку Василя Барвінського.
Не залишилися осторонь й іноземні митці, багато з яких подарували слухачам радісні хвилини різдвяної музики. Наприклад, британський композитор Бенджамін Бріттен створив хоровий цикл колядок, який можна почути під час Різдвяних свят у концертних залах різних країн.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Бенджамін Бріттен, “Вінок колядок” або “Вінок різдвяних пісень” для хору, дискантів-солістів і арфи (№2, 5, 10).
Схарактеризуйте загальний настрій твору та окремих хорових мініатюр. Які темброві барви привносить звучання арфи?
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Бенджамін Бріттен:
“Не здавайтесь, коли вперше слухайте новий твір і не розумієте його… Пам’ятайте, що музика – це не розвага, хоча саме цій меті послуговується легка музика”.
Бенджамін Бріттен (1913-1976) – британський піаніст, диригент, один з найвизначніших композиторів XX ст., у творчості якого представлені майже всі музичні жанри.
Народився в графстві Суффолк, у родині лікаря. У дитинстві виявив музичні здібності і почав займатися музикою під керівництвом матері, любительки-піаністки й активної учасниці місцевого хорового гуртка. Перші невеликі п’єски, навіяні враженнями родинного життя, з’явилися рано – у 8-річному віці. У 12 років Бенджамін написав “Просту симфонію” для струнного оркестру, а в 16 – вступив до Королівського музичного коледжу (консерваторії). Підчас навчання написав чимало хорових, симфонічних і камерних творів, зокрема і кілька дитячих пісень. Відтоді автор постійно звертався до музики для дітей.
Своє перше місце роботи молодий композитор отримав у кінокомпанії документальних фільмів, де був невеликий інструментальний ансамбль. Завдяки роботі в кіно Бріттен навчився писати музику швидко, навіть коли не було натхнення, і на різні, часто зовсім не поетичні сюжети (наприклад, про розвантаження судна).
У 1939 p., коли розпочалася Друга світова війна, Бріттен виїхав до Америки. Як відгук на трагічні події, що відбувалися в Європі, виникла кантата “Балада героїв” – присвячена боротьбі проти фашизму в Іспанії. Затри роки композитор повернувся на батьківщину й оселився в приморському містечку Олдбор. Там світ побачили кілька опер, зокрема “Пітер Граймс”.
Митець також написав багато музичних творів для дітей і юнацтва. У виставі “Створюймо оперу” юні глядачі самі беруть участь.
ОЙ У ПОЛІ ПЛУЖОК ОРЕ
Щедрівка
Ой, у полі плужок оре.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров’я!
(Повторюється після кожного рядка.)
Там Василько з плужком ходить.
Йому мати їсти носить.
Ори, синку, тую нивку.
Та й посієм пшениченьку.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Назвіть відомі вам вокально-хорові цикли та їхніх авторів.
2. Пригадайте і поясніть, коли під час різдвяно-новорічних свят виконуються колядки, а коли – щедрівки.
Музичний проект. Поцікавтеся, які колядки та щедрівки поширені у вашій місцевості. Запишіть назви і слова улюблених пісень. За можливості занотуйте мелодії. Створіть разом з батьками чи дорослими “Віночок колядок і щедрівок моєї родини” або “Різдвяний віночок пісень мого краю”.