Розд Іл 3 Професійна музика
Тема 20 – 21 ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА
Кожний із музичних інструментів, як і голос людини, має свій тембр. Він залежить від матеріалу, з якого виготовлений інструмент, – дерева чи металу, від розміру та форми корпусу, способів видобування звуків. За цими ознаками, як ви знаєте, утворилися певні групи інструментів.
Пригадайте, які існують сімейства музичних інструментів.
До струнних інструментів належать смичкові: скрипка, альт, віолончель і контрабас. Також у групу струнних
І металевих тарілок, гучне, різке. Окрему груп утворюють клавішні інструменти: фортепіано, орган, баян.
Схема розміщення інструментів у симфонічному оркестрі
За допомогою схеми розкажіть про розміщення інструментів у симфонічному оркестрі.
А як зробити, щоб музичні інструменти грали
Дитячий вокальний ансамбль
Ансамбль народних інструментів
Ансамбель – це не лише метро-ритмічна злагодженість. По-перше, це спільне музикування, тобто гра одного музичного твору кількома виконавцями. По-друге, це злагодженість, стрій, звучання кількох інструментів або голосів. По-третє, це назва колективу музикантів. Наприклад, ансамбль скрипалів, ансамбль баяністів, вокальний ансамбль, камерний ансамбль. Слово “камера” з латинської означає “кімната”, тобто це невеликий ансамбль. Також слово ансамбль” може бути використано як назва музичного твору. Гра з ансамблі потребує від музикантів особливого вміння, скільки виконавців не грало разом – двоє (дует), троє (тріо) чи більше.
Національний камерний ансамбль “Київські солісти”
Василь Барвінський, квартет для двох скрипок, альта і віолончелі.
Які ваші враження від музики квартету? Як вона вплинула на вас? Чи відчуваються у квартеті інтонації української народної музики?
Порівняйте ансамблеве виконання музики квартетом з виконанню про яке писали байкарі.
Квартет – це вокальний або інструментальний ансамбль, що складається з чотирьох виконавців.
Пригадайте байки І. Крилова “Квартет” та Л. Глібова “Музики”. Про який ансамбль писали байкарі? Якими зображені музиканти у байках? Чому героям байки так і не вдалося виразно виконати музику разом?
Акоп Халафян. Квартет
Я у світі музики: сприймаю, розумі”
Посміхніться! Роздивіться зображення інструментальних квартетів. Назвіть інструменти, на яких грають музиканти. Придумайте підписи до кожної фотографії.
Дмитро Акимов, “Марш нічних гномів”[п’єса для ксилофона з оркестром)
Якими музичними засобами композитор передав образи гномів допомагають інструменти у створенні образу?
Василь Олександрович Барвінський
“Музичний шлях, хоч часто буває всипаний квітами-ружами, проте й рожі мають колючки, які не раз ранять руки до крові. І тільки той є правдивим музикантом, хто любить це мистецтво і, незважаючи на невдачі, не полишає його.”
Василь Олександрович Барвінський (1888-1963) – український композитор, піаніст, педагог, диригент, музичний критик, організатор музичного життя. Спадщина композитора-лірика складається переважно з камерно-інструментальних творів, зокрема й для дітей.
Першою вчителькою музики композитора була мати – Євгенія Лобович, співачка і педагог. Пізніше його навчання як піаніста і композитора проходило у Львівській та Празькій консерваторіях. Початок творчої та педагогічної діяльності Барвінського пов’язаний зі Львовом, де він очолював Вищий музичний інститут імені М. Лисенка. Його рецензії та музично-критичні замітки друкувались у кількох десятках газет і журналів.
У 1948 р. В. Барвінського заарештували, він відбував покарання а. одному з концтаборів Мордовії. Навіть там композитор активно працював, організовуючи самодіяльні колективи, навчаючи музичної грамоти всіх бажаючих. До Львова повернувся через 10 років без права викладати в навчальних закладах. До останніх днів життя Василь Барвінський продовжував творити: відновлював по пам’яті свої знищені під час арешту твори, безкоштовно консультував піаністів, брав участь у роботі Спілки композиторів. Після смерті Василя Барвінського було реабілітовано.
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
З давніх часів люди відчули й усвідомили різницю у звучанні музичних інструментів. Наприклад, в Англійському драматичному театрі час У. Шекспіра глядачі ще до підняття завіси знали, що буде відбуватися в наступній дії: трубні фанфари повідомляли про вихід королів посланників і вельмож; барабани супроводжували битви й маршу, а ніжні голоси флейт співали в сценах весіль і релігійних церемоніях. Похмурі, зловісні голоси тромбонів чулися в сценах похорону, а скрипки акомпанували пісням про кохання. Це було тоді, коли ще не існувало симфонічних оркестрів.
Я у світі музики: співаю, відчуваю
ВЕСНЯНКА
Вірші А. Навродського
Музика В. Філіпень
Прийди, прийди, весно красна,
Чепури нам рідний край.
Засвіти нам, сонце ясне,
З нами в гурті погуляй.
Там, та-ба-да-ба, там, (тричі)
Там, та-ба-да-ба, та-ба-да.
Приспів:
Принеси, весно, нам
Рясні дощі, рясні дощі.
Принеси, весно, нам
Радощі, радощі.
Хай всюди пісня луна,
Пісня луна, пісня луна.
Хай нам зустрінеться
Дівчинонька гарна.
2. Прийди, весно, в наші села,
Принеси нам дивних див:
Очі синії веселок,
З хуртовинами садів.
Там, та-ба-да-ба…
Приспів.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Які групи музичних інструментів ви знаєте?
2. Як ви розумієте значення слова “квартет”? Поясніть,
3. Поміркуйте: що необхідно для того, щоб ансамблеве виконання – вокальне чи інструментальне – було красивим і злагодженим?
4. Пригадайте вірші, байки або казки про музику. Чим вони схожі, а чим відрізняються? Порівняйте їх.
5. Працюємо разом. Обговоріть з однокласниками, який музичний ансамбль ви хотіли б організувати у школі чи класі.
Спробуйте реалізувати задумане.
Завдання за бажанням. У вільний час дослідіть творчість популярних українських вокальних і вокально-інструментальних ансамблів (“Піккардійська терція” тощо). Підготуйте програму шкільного тижня сучасного українського вокально-інструментального мистецтва.
ІІ
Упродовж історії музичної культури композитори поступово зрозуміли, що звучання з’єднаних разом інструментів відкриває величезні можливості у виконанні музики. Так поряд із розвитком ансамблевого музикування утвердився класичний тип симфонічного оркестру, який складається з чотирьох основних груп інструментів: струнних, дерев’яних духових, мідних духових, ударних. Керує оркестром, у якому зазвичай буває 50-75 музикантів, диригент. За партитурою тобто окремим записом усіх голосів складного музичного твору, він стежить, як відбувається розвиток музики, спеціальною паличкою вказує виконавцям, коли яким інструментам треба вступати, в якому темпі й характері виконувати музику. Від майстерності диригента залежить не лише злагодженість звучання оркестру, а й оригінальність інтерпретації музичних творів.
За допомогою ілюстрації розкажіть про симфонічний оркестр.
Чи відповідає художній образ дерева-оркестра вашому розумінню інструментальної музики?
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Бенджамін Бріттен, “Путівник по оркестру для молоді”.
“Путівник для оркестру” починається темою, яку по черзі виконують різні інструменти. Так створюються варіації, Завдяки яким тема кожного разу звучить по-різному, в іншому амбровому забарвленні.
Пригадайте, що таке музичні варіації. Охарактеризуйте тембри інструментів, що виконують тему.
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Бенджамін Бріттен
Бенджамін Бріттен (1913-1976) – англійський композитор, диригент, піаніст. Писати музику Бенджамін почав із 8 років. У12 років він написав “Просту симфонію” для струнного оркестру. Пізніше навчався у лондонському Королівському музичному коледжі (консерваторії), Першим значним твором Бріттена-композитора стала симфонієта для камерного оркестру. Потім з’явилися “Прості варіації” для струнного оркестру, “Сім сонетів Мікеланджело”.
“Путівник по оркестру” призначений для людей, які вперше слухають оркестрову музику. Композитор поетапно знайомить своїх слухачів з інструментами і їх поєднаннями. Завдяки яскравій музиці та інструментальності композиції “Путівник по оркестру” залучив до музичного мистецтва безліч нових шанувальників.
Я у світі музики: досліджую, дію
Які групи інструментів входять до складу симфонічного оркестру? Пригадайте назви зображених інструменті в. Об’єднайте їх у групу, до якої вони належать. Знайдіть “зайвий”.
2. Дослідіть історію виникнення симфонічного оркестру. Підготуйте відповідне повідомлення з музичними прикладами.
Пауль Хельм. Диригент
Ілля Рєпін. Портрет диригента
Роздивіться репродукції картин і розкажіть: яку роль виконує в оркестрі диригент?
Знайдіть інформацію про най відоміших диригентів світу. Поясніть як ви розумієте вислів “Диригентська палочка – продовження руки людини”.
Завдання за бажанням. Перегляньте музичний мультфільм-жарт “Країна Оркестрія” (http://wv\w. youtube. com/watch?\r=UBzKr2XRZKgJ Що нового про симфонічний оркестр ви дізналися?