Розділ 1. ОСНОВИ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВА
Уроки № 3-4
Тема. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ТЕКСТИЛЬНІ ВОЛОКНА
Лабораторно-практичні роботи “Визначення напрямку ниток основи й піткання в тканині”, “Визначення лицьового і виворітного боків тканини”
Мета уроку:
Навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про текстильні волокна, тканину та її будову, формувати вміння розпізнавати лицьовий і виворітний боки тканини, визначати напрямок ниток основи, піткання;
Розвивальна: розвивати увагу, спостережливість, уміння
Виховна: виховувати акуратність під час виконання практичних робіт.
Обладнання, матеріали та наочність: колекції тканин, пряжі, волокон, таблиця “Види текстильних волокон”, зразки тканин із різним видом переплетення й оздоблення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку.
Щоб урок був наче казка, щоб чогось навчив він вас,
Слухайте мене уважно і не гайте марно час.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Гра “Незакінчене речення”
– Усі речі,
– Матеріали чи сировина (деревина, метал, скло, гума, пластмаса, шкіра, тканина), які застосовують у виробництві для виготовлення різноманітних виробів, – це… (конструкційні матеріали).
– Вибір конструкційних матеріалів для виготовлення виробу залежить від… (властивостей матеріалу та призначення виробу).
– Для виготовлення одягу найчастіше використовують…
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Кожний день будь-якої людини розпочинається з одягання. Це стало для нас звичною справою, тому ми навіть не замислюємось над питаннями: з чого вироблено одяг? Хто його виготовив? Давайте на хвилину затамуємо подих, поглянемо один на одного та навколо себе. Скільки в світі різних речей! І більшість із них виготовлено з тканини. А самі тканини такі різноманітні – гладенькі і пухнасті, легкі та важкі, теплі та прохолодні, щільні та рідкі. Пропоную всім разом помандрувати у світ чудових тканин.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Сировиною для виготовлення тканин є текстильні волокна – міцні, тонкі й пружні тіла. У народі здавна казали: “Яке волокно, таке й полотно”, тобто саме від властивостей волокон залежатимуть властивості тканин. Тому насамперед потрібно з’ясувати, які саме волокна належать до текстильних, як їх отримують та переробляють. Отже, тема нашого уроку – “Короткі відомості про текстильні волокна”.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом підручника
1. Пошукова бесіда
У тексті підручника на с. 22 учні шукають відповіді на питання “Що називають волокном?”, “Чим відрізняється волокно від текстильного волокна?”)
2. Класифікація текстильних волокон (аналіз інформації)
У давнину люди отримували волокна з природи – природні або натуральні (рисунок 29 “Натуральні волокна”, с. 23 підручника).
Натуральні волокна мали рослинне (льон, коноплі, кропива дикоростуча), тваринне (овеча вовна, шовк) чи мінеральне походження (азбест).
3. Загадки “Про які волокна йдеться?” (див. додаток 5)
4. Виготовлення тканини.
Тканина – текстильний виріб, виготовлений переплетенням ниток на ткацькому верстаті (рисунок 30, текст на с. 25 підручника).
5. Будова тканини (нитка основи, піткання, пруг (рисунок 31, текст на с. 27 підручника).
VI. ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА “ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКУ НИТОК ОСНОВИ Й ПІТКАННЯ В ТКАНИНІ” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 29-30)
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого, місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.
4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)
7. Підбиття підсумків практичної роботи
Гра “Блеф-клуб” (див. додаток 6)
Фізкультхвилинка (див. додаток 7)
VII. ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА “ВИЗНАЧЕННЯ ЛИЦЬОВОГО І ВИВОРІТНОГО БОКІВ ТКАНИНИ” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 30-31)
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками
Ознаки лицьового і виворітного боків тканини див. на с. 28-29 підручника.
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)
7. Підбиття підсумків практичної роботи
Міні-конкурс: один із учнів називає ознаки лицьового боку тканини, інший підбирає зразки відповідно до названих ознак.
VIII. РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексійне анкетування
1. Чи задоволений ти результатом своєї роботи? А самим процесом?
2. Які зміни ти вніс би в хід виконання?
3. Де можна використати набуті знання та вміння?
4. Над чим ти хотів би працювати далі?
IX. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Прочитати с. 22-29 підручника, відповісти на питання 2-4, 6-8 (с. 31)
– Високий рівень. Підготувати повідомлення про історію виникнення аплікації.
XI. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ