СВІТ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ
МУЗИКА ЗОБРАЖАЄ
– Прочитай вірш. Скажи, які бувають звуки.
Завжди поруч з нами дивний
Різних звуків світ чарівний.
Є вони у лісі, в полі,
І на вулиці, і в школі,
У річках, що сни колишуть,
У хмарках, що ніжать тишу.
Звуки всі, що є на світі,
Можна чітко поділити
На давно усім нам звичні
Звуки шумові й музичні.
– Розглянь малюнки. Уяви, як вони “звучать”. Розподіли ці звуки на шумові та музичні.
Попрацюймо разом!
Розгляньте малюнок. Уявіть
ПОТЯГ
Бразильська народна пісня
1. Чук, чук, чук, чук,
Чук, чук, чук, чук –
На вокзалі ми.
Чук, чук, чук, чук,
Чук, чук, чук, чук –
У вагоні ми.
2. Чук, чук, чук, чук,
Чук, чук, чук, чук –
Потяг, вирушай!
Чук, чук, чук, чук,
Чук, чук, чук, чук –
У далекий край!
Послухайте пісеньку. Що у ній зображено? Що виражено?
Виконайте пісеньку, ставши ланцюжком і рухаючись, як потяг.
– Музика може зображати шумові звуки природи та навколишнього світу. зображальність надає музиці
– Микола Римський-Корсаков. “Політ джмеля” з опери “Казка про царя Салтана”
“Вітер в морі повіває і кораблик підганяє; він біжить по бурунах на роздутих парусах…”
Біжить кораблик синіми хвилями. А за ним летить джміль, на якого обернувся царевич Гвідон…
Що було далі – можна дізнатися з “Казки про царя Салтана” Олександра Пушкіна. А ще – з опери, яку написав за цією казкою російський композитор Микола Римський-Корсаков.
У молоді роки він був моряком і плавав на кораблі навколо світу. Це допомогло композитору передати в музиці чарівну красу морської природи.
Уважно послухай твір. Що зображає музика?
– Розглянь малюнки. Які музичні твори вони тобі нагадали?
Подумай, що виражає та що зображає музика. Розкажи про музичний твір за вибором.
Музика може зображати звуки та рухи, картини природи й навколишнього світу, змальовувати життєві події, “портрети” людей і тварин. Зображальність допомагає слухачам краще зрозуміти зміст музичного твору.
– Послухай і розучи пісню. Що вона виражає та зображає?
Чи могла статися така історія у житті?