УРОК 3. Сюжетна витинанка “їжачок з равликом”
Мета: удосконалити знання про витинанку та ознайомити учнів з художніми особливостями витинанки; учити дітей виготовляти витинанку; розвивати уяву, фантазію; виховувати старанність, охайність.
Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
Психологічне налаштування
Учень: Що це діється у школі?
Школа – вулик, діти – бджоли,
Все гуде, двигтить, трясеться,
Наче буря, хтось несеться.
Хтось комусь підставив ніжку,
Хтось
Хтось комусь сховав портфеля,
Хтось когось вже пхнув об двері,
Зрозуміло – це перерва,
Все навколо переверне!
Учитель: Продзвенів дзвінок – і диво,
Стало тихо і красиво,
Школа – нірка, діти – миші,
Щось сидять собі і пишуть.
Хтось рахує, хтось читає,
Хтось малює, хтось співає,
Що за диво той дзвінок?
Зрозуміло! Йде урок.
– Діти, часом не про наш клас ідеться?
– До якого уроку приготувались? (До уроку трудового навчання).
– Який настрій у вас після такої веселої перерви? (Діти показують смайликами свій настрій).
–
Девіз: Протягом уроку – дружно працювати,
У гості до лісових мешканців завітати.
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1. Вступна бесіда
– Чи подобається вам осінь?
– За що ви її любите?
– Так, осінь щедра на подарунки. Але разом із подарунками вона приносить багато турбот, особливо тваринам. Вони саме в цю пору старанно готуються до зими і здійснюють активні дії: багато звірів переселяються жити в інші місця, очищають своє тіло від паразитів, улаштовують зимові схованки, заготовляють корм на зиму тощо.
Одним із важливих заходів підготовки звірів до зими є накопичення жиру, що утворюється за рахунок посиленого харчування.
– Які тварини залягають у сплячку? (Їжаки, борсуки, ведмеді, равлики, ховрахи).
2. Розгадування ребусів
3. Інтерактивна вправа “Доповни речення”
– Що ви знаєте про їжака та равлика?
Про їжачка
– Тіло їжака вкрите… (колючками).
– Колючки надійно захищають тварину від. (ворогів).
– Якщо на звірка нападають, він швидко. (згортається у клубок).
– Їжак виходить на полювання. (вночі).
– Їжак живиться личинками, черв’яками, слизняками, а також. (жабами, мишами, зміями, яйцями птахів, які гніздяться на землі).
– Розшукати здобич уночі їжаку допомагає. (добрий нюх).
– Їжаки наколюють лісові яблука для того, щоб. (кислий сік виганяв бліх).
Про равлика
– Живуть равлики і на суші, і у. (вод і).
– Пересуваються равлики, повільно ковзаючи на. (підошві ноги).
– Слиз, який виділяється під час руху шкірою, полегшує. (ковзання. Тому навіть якщо равлик буде повзати по лезу, його тіло не пошкодиться).
– Равлики живляться маленькими личинками, а також. (травою, листям, черв’яками).
– Равлики шукають їжу на дотик, своїми. (ріжками-щупальцями. Проте слух у цих істот відсутній повністю).
– Міцність раковини равлика залежить від кількості. (кілець на його “будиночку”).
– Ми спробували більше дізнатися про таких дивовижних створінь, як їжачки та равлики, зокрема про їх місця існування і спосіб життя. Варто завжди пам’ятати, що флору та фауну необхідно берегти й захищати для майбутніх поколінь. Сподіваюся, що ви дбатимете про довкілля!
– На які запитання було важко дати відповідь?
– Про які факти з життя тварин ви почули вперше?
III. Мотивація навчальної діяльності
– Діти, сьогодні на уроці ми виготовимо їжачка з равликом. Але для цього нам потрібно пригадати, що називають витинанкою, та ознайомитися з художніми особливостями витинанки; пригадаємо також правила безпечної поведінки під час роботи з ножицями.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд мультимедійної презентації (або робота з підручником)
– Що таке витинанка?
– Пригадайте, які витинанки ви вже виготовляли. (Сніжинки, серветки).
В оформленні інтер’єру здавна використовували техніку витинання. Перші витинанки зі шкіри прикрашали одяг людини, взуття та інші речі ще задовго до того, як людина винайшла папір. Архітектурні знахідки датують появу ажурних візерунків зі шкіри та хутра V ст. до н. е. Перші витинанки було зроблено в Китаї після винайдення там паперу, називалися вони “чуанхуан”. Важливо використовувати витинанки і в художньому оформленні ігрового середовища.
За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяють на ажурні, силуетні, одинарні, складні та сюжетні.
2. Робота з підручником (с. 28-33)
Витинанки різних місцевостей мають самобутні риси, притаманні лише певному регіону.
Перегляд витинанок різних регіонів. (О. Цимбалюк. Рожевий ранок житом пахне, Г. Гречанова. Лелеки в гаю, О. Шинкаренко. Витинанка, Г. Дудар. Зозулі).
Орнаменти витинанок західних регіонів України містять багато дрібних елементів, подільські витинанки продовжують традиції народних килимів, гончарних розписів, вишивок. Витинанки Дніпропетровщини перегукуються з петриківським розписом.
3. Правила безпечної поведінки
– Інженер з техніки безпеки розповість про свої секрети виготовлення витинанки.
Пам’ятайте! Усі надрізи починайте робити з країв згорненого паперу. Якщо потрібно прорізати внутрішній отвір, згорнений папір слід додатково перегнути. Потрібно стежити за тим, щоб під час вирізування не зрізався край згорненого паперу, тому що зображення розпадеться на дві частини. Дрібні деталі вирізайте малими ножицями.
Перед початком роботи повторимо правила безпечної праці з ножицями.
4. Гра “Так, ні”
1. Користуються ножицями лише із заокругленими кінцями. (Так)
2. Кладуть ножиці там, де є місце на парті. (Ні)
3. Ножиці зі слабким кріпленням ремонтують на уроці. (Ні)
4. У процесі роботи з ножицями тримають матеріал лівою рукою, щоб пальці були осторонь від леза (для правшів, а для лівшів – навпаки). (Так)
5. Не обов’язково під час різання уважно слідкувати за розміткою, потім її можна легко виправити. (Ні)
6. На уроці трудового навчання не можна розмахувати ножицями. (Так)
Фізкультхвилинка
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 7)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
Діти прикріплюють свої смайлики на “дерево власних досягнень”.
– Що називають витинанкою?
– Які бувають витинанки за художніми особливостями?
– Про що цікаве дізналися на уроці?
– Що сподобалося на уроці?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця