Розд Іл 4 Взаємодія музики з іншими видами мистецтв
Тема 26 -27У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ: ВАЛЕТ
Ось уже понад три століття французьким словом балет називають виставу, в якій поєдналися музика і танець, драматичне і образотворче мистецтво. Звідки ж веде свій початок цей вид мистецтва? Мабуть, від народних хороводів, сюжетних танців, де музика об’єднувалася з хореографією.
І
Пригадайте, що таке балет. Чим цей вид мистецтва відрізняється від опери?
Літературною основою балетної вистави, як і оперної, є лібрето. У створенні балету беруть
Балет, як і опера, зародився в Італії, де полюбляли і веселі танцювальні сценки на карнавалі, і пишні урочисті видовища з величавими танцями знатних дам і кавалерів. У Франції в той самий час розквітло мистецтво придворного балету та сформувалася його специфічна хореографічна мова.
Прагнучи зробити свій танець легким, повітряним, танцівниці намагалися встати на кінчики пальців, що привело до винаходу пуантів, розвитку техніки жіночого танцю.
Сцена з італійського балету XVIІI ст.
Балет складається із класичного танцю, характерного танцю і пантоміми.
Але потрібно розуміти особливості його складових. Класичний танець дуже граціозний. Всі його рухи і пози витончені тг піднесені.
Класичний танець з балетів “Лебедине озеро” та “Лісова пісня”
Характерний танець побудований на основі не класичних, а народних хореографічних елементів.
Характерний танець з балету “Лускунчик”
І, нарешті, не менш важлива ще одна складова частина балету – пантоміма (від грецького – “все відтворюючий наслідуванням”). Це рухи, жести, якими актори ніби розмовляють одне з одним. За допомогою пантоміми передається зміст вистави, розвиток її сюжету.
Сцена з балету “Мауглі”
“Лускунчик” Петра Ілліча Чайковського – один із найпопулярніших у світі балетів, який у багатьох країнах став частиною новорічно-різдвяного святкування. В основу лібрето цього балету покладено сюжет казки Е. Т. Гофмана “Лускунчик та мишачий король”. Композитор створив геніальну музику, найголовніша тема якої – пошуки людиною своєї справжньої суті.
Чудова музика П. Чайковського вабила багатьох хореографів, тому балет пережив рекордну кількість постановок. Його трактували і як просту дитячу виставу, і як розкішну різдвяну казкову феєрію, балет-свято, балет-гру. В різний час на різних сценах свої сценічні версії “Лускунчика” втілювали різні хореографи.
Пригадайте, про що розповідається в казці “Лускунчик та мишачий король”. Які фрагменти з цього балету ви слухали раніше?
Так пошуковий портал Google відзначив 120-річчя балету “Лускунчик”
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Петро Чайковський, “Лускунчик”, фрагменти з балету: “Вальс снігових пластівців”, “Вальс квітів”, сцена битви Лускунчика з мишами.
Що виникає в уяві під час сприймання цієї музики? Які почуттю охоплюють?
Порівняйте характер та настрій “Вальсу снігових пластівців” та “Вальсу квітів”. Що в них є споріднене? Чим вони відрізняються?
Як композитор підкреслює казковість подій і національні особливосте танців гостей на балу в казковому місті солодощів?
1 – “Вальс снігових пластівців”
2 – “Вальс квітів”
3 – “Битва Лускунчика з мишами”
У світі музики: досліджую, дію
У яких країнах виникло і сформувалося мистецтво балету? Назвіть основні складові балетної вистави.
Порівняйте художні особливості музично-театральних жанрів опери й балету.
Пригадайте музику знайомих вам балетів. Сюжети яких літературних творів є основою їх лібрето?
ІІ
Сольні танці називаються у балеті варіаціями. Подібно до оперної арії, балетна варіація немов малює портрет героя, допомагає зрозуміти його характер.
Сольний танець з балету “Лускунчик”
Сольний танець з балету “Попелюшка”
Часто головні дійові особи називається балету танцюють удвох. Їхній дует називається па-де-де.
“Па-де-де” з балету “Лебедине озеро”
“Па-де-де” з балету “Спляча красуня”
Крім солістів, у балеті бере участь і велика група артистів, яка називається. Роль кордебалету аналогічна ролі хору в опері. Танці кордебалету відтіняють основну дію, вносять різноманітність у сюжет.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Пригадайте чарівну казку Шарля Перро “Попелюшка”. Вона привертала увагу багатьох композиторів. Сергій Прокоф’єв вирішив написати балет спеціально для знаменитої балерини Галини Уланової.
“Попелюшка” – це класичний балет, що продовжує традиції казкового спектаклю з великою кількістю варіацій, побудованих на чарівних мелодіях вальсів.
Євгеній Устинов. Балерина Галина Уланова
Сцени з балету “Попелюшка”
Сергій Прокоф’єв, фрагменти з балету “Попелюшка”.
Якими музичними засобами створюються характери головних героїв балету?
Сергій Сергійович Прокоф’єв
“Композитор не може все запозичувати у старих майстрів. Він повинен просуватися вперед своїми власними маршрутами”.
Сергій Сергійович Прокоф’єв (1891-1953) – геній XX століття, що вплинув на розвиток світової музики. С. С. Прокоф’єв був автором музичних творів у найрізноманітніших жанрах: 8 опер, 7 балетів, 7 симфоній та багатьох камерно-інструментальних творів, а також музики до кінофільмів.
Народився композитор в Україні, у маєтку Сонцівці Катеринославської губернії (нині село Красне на Донеччині). Тут пройшло його дитинство, наповнене любов’ю до музики: у п’ятирічному віці він написав свою першу п’єску, а згодом – першу оперу.
Світ балетного театру увійшов у його життя ще в ранньому дитинстві. У вісім років мати привела Сергія на балет “Спляча красуня” П. Чайковського, і ця вистава на все життя залишила сліду його душі.
У віці 13 років вступив до Петербурзької консерваторії, яку закінчив як композитор, а пізніше і як піаніст зі своїм Першим концертом для фортепіано з оркестром, отримавши найвищу оцінку та гран-прі – рояль.
Сергій Сергійович залишив багату спадщину. Серед найпопулярніших його творів – балети “Ромео і Джульетта” та “Попелюшка”, симфонічна казка “Петрик і вовк”, опера “Війна і мир”.
До речі, на честь композитора названо міжнародний аеропорт у Донецьку.
Пам’ятник композитору на його батьківщині
Я у світі музики: співаю, відчуваю
ШКОЛЯРІ-ШКОЛЯРИКИ
Вірші О. Вратарьова Музика О. Злотника
1. На підвіконні в класі квіти,
Навпроти – Гоголя портрет.
А ми блукаємо по світу
Через мережу Інтернет.
Якби не вчилися у школі,
Ніколи б не почули ми
Про теорему Піфагора
І про частинки “не” і “ні”.
Приспів
Школярі-школярики,
Очі, як ліхтарики…
По законах фізики –
Зимно край вікна.
Школярі-школярики,
Очі, як ліхтарики,
По законах лірики –
Круглий рік весна!
2. Але найкращий час у школі,
Коли співа веселий дзвоник
І на перерву кличе нас.
У всіх такі цікаві теми –
Це добре знає кожен клас,
Про макіяж і Брітні Спірс.
І тільки мій рудий Ромео
Про мене знов складає вірш.
Приспів.
Я у світі музики: досліджую, дію
Як ви розумієте слова з балетної абетки: па-де-де, кордебалет, пуанти, характерний танець? Поясніть.
Поміркуйте, чи мають головні герої балетної вистави свої музичні характеристики-портрети. Наведіть приклади.
Вам доручили створити сучасний балет. Який твір з художньої літератури ви оберете для літературної основи сюжету? Якими хореографічними засобами передасте боротьбу Добра зі Злом?
За допомогою ілюстрацій, уміщених у підручнику, а також інших матеріалів, підготуйте повідомлення про творчий шлях одного з видатних майстрів балету.
5. Працюємо разом Поміркуйте і обговоріть особливості роботи танцівника. Чи є легкою, на вашу думку, професія балерини?
Виконайте проект на тему “Український балет”.
Тетяна Бруні. Балерини