Розділ 2 Жанри хорової музики
Велич мистецтва найяскравіше виявляється в музиці Йоганн Гете, німецький письменник
Тема 7-8 ХОРОВА ДУХОВНА МУЗИКА: МЕСА, ЛІТУРГІЯ, КОНЦЕРТ, РЕКВІЄМ
Ужитті людини трапляються події, що викликають різні почуття: радість, печаль, гордість. З особливою виразністю їх може передати хорове мистецтво, Співаючи, людина вкладає у виконання свої переживання і сподівання. Твори, що виконуються великою групою співаків, мають особливе різнобарвне звучання.
Хто виконує хорову музику? Пригадайте, за допомогою чого
Хорова, музика завжди відігравала важливу роль у духовному житті людей. У давнину при монастирях існували співочі школи, діяльність яких сприяла поширенню хорового мистецтва, розвитку багатоголосного співу.
Конкурсанти Міжнародного дитячого хорового конкурсу-фестивалю “Артеківські зорі”
Хорова музика привертала увагу багатьох композиторів. Світової слави здобули хорові твори Джованні Палестріни, Йоганна Себастьяна Баха,
Українська хорова культура формувалася впродовж століть і досягла високого художнього рівня. До золотої скарбниці українського музичного мистецтва увійшли хорові твори Дмитра Бортнянського, Максима Березовського, Артема Веделя, Миколи Лисенка, Кирила Стеценка, Олександра Кошиця та інших.
І
Здавна хоровий духовний спів разом з монументальним живописом й архітектурою особливим чином поєднуються і взаємодіють між собою. Такий синтез мистецтв потужно впливає на внутрішній стан людини, пробуджуючи в ній глибокі почуття.
Нерідко під час прослуховування духовної музики в уяві виникають образи, так чи інакше пов’язані з величчю храму. Коли ж ми споглядаємо ікони, мозаїки, фрески, то ніби чуємо неперевершений хоровий спів.
Колись у спеціальних церковних приміщеннях – каплицях-капелах – розміщувався чоловічий хор,
Який співав без супроводу музичних інструментів. Згодом словом “капела” почали називати не лише каплицю, а й ансамбль музикантів, які співали в ній. Пізніше ця назва поширилися й на інструментальні ансамблі. Нині, коли говорять, що хор співає а капела(тобто “як у кал елі”), ідеться про спів без інструментального супроводу.
Виступ дитячого хору Києво-Печерської лаври в Софії Київській
Головне богослужіння в католицькій церкві називається месою. Вона присвячена споминам про Ісуса Христа і виконується хором у супроводі музичного інструмента органа.
Меса – жанр духовної музики; багаточастинний хоровий твір, написаний на духовний текст.
Роздивіться сучасний орган, його будову. Поміркуйте, до якої групи музичних інструментів він належить.
Труби органа
У православному храмі виконують літургію, яку співає хор акапела. Тож музично-виконавські традиції меси й літургії дещо відрізняються.
Літургія – жанр духовної хорової музики, що виконується акапела.
Поступово розвиваючись, меса і літургія перетворилися на самостійні музичні жанри: виникли твори, призначені для великого хору, симфонічного оркестру і солістів. Сьогодні літургію і месу можна почути у виконанні академічних оркестрів і хорів у концертній залі, філармонії.
Що відбувається на картинах? Кого зобразив художник? Яку музику можна уявити?
Ян ван Ейк. Фрагменти Гентського вівтаря
Великого поширення в українській культурі набув жанр хорового концерту. Духовний концерт № 15 “Придіте, воспоєм” Дмитра Бортнянського – один з най кращих творів у хоровій спадщині композитора. Він складається з трьох контрастних частин, кожна з яких зворушує своєю яскравістю і самобутністю.
Хоровий концерт – жанр духовної музики; багаточастинний акапельний твір, в основі розвитку якого лежить зіставлення співацьких голосів (партій).
Пригадайте, з яких частин відповідно до характеру музики складається концерт Як у ньому втілюється контраст?
У першій частині концерту використовуються урочисті мотиви канта-вівата – поширеного жанру вокально-хорової музики тієї доби.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Дмитро Бортнянський, Хоровий концерт №1 5 (І частина).
Які емоції викликає концерт? Який загальний характер музики першої частини? Які прийоми музичної виразності використовує композитор? Порівняйте настрій частини концерту і картин на цю тему.
Ф. Критський. Воскресіння Ісуса Христа
Я Перуджино. Вознесіння Ісуса Христа
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Дмитро Степанович Бортнянський (1751-1825) – видатний український і російський композитор, хоровий диригент. Народився у співучому серці України – місті Глухові (нині Сумська обл.). У дитинстві хлопчика взяли до Петербурзької співацької капели. Ще в юні роки він привернув до себе увагу винятковими музичними здібностями. Щоб вдосконалити музичну освіту, він від’їжджає на навчання до Італії. Тут упродовж 10 років пише опери на міфологічні сюжети, які мали успіх на сценах італійських оперних театрів.
Здобувши європейське визнання, Д. Бортнянський повертається до Петербурга, де згодом очолює Придворну співацьку капелу. За час його керівництва капела досягла вершин майстерності. У її виконанні звучали шедеври світової музичної класики: “Пори року” Гайдна, РеквіємМоцарта, “Месія” Генделя, “Урочиста меса” Бетховена. Та найбільше захоплення у слухачів викликали хорові концерти самого Бортнянського: ці твори увійшли до золотої спадщин и світової культури. У доробку митця – 35 чотириголосних і 10 восьмиголосних хорових концертів.
Особливо полюбляв Д. Бортнянський піснеспів, що називався “Херувимською піснею”. Ця пісня завади виконувалася надзвичайно лірично, проникливо, щиро. Композитор створив близько десятка “Херувимських”. Найвідоміша – Херувимська № 7. Вона завжди вражала слухачів своєю мелодійністю.
Композитор написав також велику кількість інструментальних творів, які стали першими зразками вітчизняної музики в різних жанрах (симфонія, соната, концерт, квартет, квінтет тощо).
Пам’ятник Д. Бортнянському
В м. Глухові
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Схарактеризуйте жанри меси і літургії. Чим відрізняється їх виконання?
2. Розкажіть про особливості хорового концерту.
3. Поміркуйте, яке значення жанрів духовної хорової музики в сучасній культурі, зокрема в житті людини.
Музичний проект. Дослідіть у групах життя і творчість Дмитра Бортнянського та його сучасника – композитора Максима Березовського. Проаналізуйте спадщину митців за жанрами: хорова музика, камерно-інструментальні твори. Порівняйте творчі долі митців.
ІІ
Одним з найдавніших жанрів духовної музики (понад півтори тисячі років) – є реквієм.
Реквієм – жанр духовної музики; заупокійна меса.
Таку назву меса отримала відповідно до першого слова своєї початкової частини: “Вічний спокій даруй їм, Господи” (“Requiem aeternam dona eis, Domine”). Згодом реквієм перетворився на самостійний музичний жанр” Так стали називати багаточастинний твір скорботно-піднесеного характеру для хору та оркестру.
Пригадайте, що вам відомо про життя і творчість Вольфганга Амадея Моцарта. Які твори композитора ви слухали на уроках музичного мистецтва в попередніх класах?
Реквієм В.-А. Моцарта – усесвітньо відомий шедевр цього хорового жанру. Через хворобу композитор не встиг завершити твір, тому доопрацював його один з учнів Моцарта. Дев’ять з дванадцяти номерів Реквієму написані для хору, три – для квартету солістів. У другій частині твору – “День гніву” – представлена картина Страшного Суду.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Вольфганг Амадей Моцарт, “Dies іrае” (“День гніву”) з Реквієму для солістів, хору та оркестру (ІІ частина).
Визначте характер прослуханої частини реквієму. Що найбільше вразило? Спробуйте передати свої емоції, почуття, уявлення.
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Вольфган Амадей Моцарт:
“Я не можу виражати своїх почуттів і думок у віршах або фарбах… Але я можу це зробити за допомогою звуків, тому що я – музикант”.
Вольфганг Амадей Моцарт (1756-1791) – усесвітньо відомий композитор. Народився в м. Зальцбурзі (Австрія) в родині скрипаля і композитораЛеопольда Моцарта. Із раннього дитинства він почав опановувати гру на клавесині й скрипці. В 11-річному віці створює перш у оперу, а за рік диригує оркестром. З дитинства успішно концертував у багатьох країнах Європи.
В.-А. Моцарт був надзвичайно талановитим і водночас працьовитим. Очевидці зауважували, що для написання музики Моцартов і навіть не потрібен був інструмент. Створюючи музику, він міг розмовляти з людьми. Загалом, ніщо не могло завадити його творчому натхненню.
Упродовж свого нетривалого життя композитор написав понад 600 музичних творів. Його спадщина охоплює всі без винятку музичні жанри і форми, що існували тоді в мистецтві: симфонію, оперу, інструментальний концерт, сонату, балет, ораторію, кантату.
Музика Моцарта мелодійна, чарівна, вишукана, вона вражає своєю глибокою емоційною силою, захоплює проникливим відтворенням внутрішнього світу людини.
МУЗИЧНА СКАРБНИЧКА КАЗОК І ЛЕГЕНД
РЕКВІЄМ МОЦАРТА
(За А С. Кленовим)
З Реквіємом В.-А. Моцарта, найвідомішим в усьому світі твором цього жанру, пов’язана таємнича і сумна історія.
Одного вечора до Моцарта завітав незнайомець, одягнений у все чорне, і замовив написання музичного твору. Нічого дивного в цьому не було, адже заможні люди і навіть королі тих часів часто замовляли у відомих композиторів музику для власного оркестру, капели, домашнього або придворного театру. Моцарта передусім здивувало те, що чоловік не назвався, та й, власне, замовлення виявилося дивним – написання траурної музики, хоча досі Моцарт славився на весь світ своїми життєлюбними, світлими і радісними творами.
У той час композитор працював над оперою “Чарівна флейта”, тому писати Реквієм доводилося уривками. Допомагав Моцартові його учень – Зюсмайєр, який запам’ятовував і дбайливо зберігав усе, що мало хоча б якесь відношення до майбутнього твору. Тоді Зюсмайєру навіть не спадало на думку, що його вчитель працює над останнім у своєму житті твором. Майстер, змучений хворобою, сумно розмірковував над тим, що пише заупокійну месу по самому собі…
Минав 1791 рік. Увечері 4 грудня до знесиленого хворобою Моцарта завітали друзі. Господар попросив, щоб йому принесли незавершену партитуру Реквієму. Він хотів почути цю музику наживо. І ось, обступивши ліжко великого митця, усі разом заспівали по нотах заупокійну месу. Раптово голос Моцарта здригнувся, він розридався і відклав партитуру вбік.
Усі тихо розійшлися, щоб не турбувати хворого. Невдовзі митець ледь чутно покликав учня і став пояснювати, як треба завершити Реквієм, коли його не стане. їхню розмову перервав лікар…
Десь опівночі Моцарт підвівся, провів очима по кімнаті, ніби щось шукаючи… За мить його не стало. Поруч лежав незавершений Реквієм.
Таємниця “незнайомця в чорному”, через якого розхвилювався композитор, незабаром розкрилася. Виявляється, до Моцарта приходив слуга графа В. Штуппаха. Цей вельможа був великим меломаном і хотів прославитися як композитор. Він уже неодноразово купував у різних композиторів невеликі твори і, власноруч переписуючи їх, видавав за свої. А тут у графа сталася біда: померла дружина. Вражений цією подією, він вирішив створити “власний” реквієм на спомин про неї, для чого і замовив цей твір Моцартові. Заплативши за Реквієм, граф вважав, що “товар” перейшов у його власність…
Зюсмайєр завершив Реквієм учителя. Суперечки щодо цього геніального твору не стихають і досі. Адже ніхто не може з упевненістю сказати, де закінчується творчість Моцарта і починається робота Зюсмайєра. Однак усі вважають Реквієм Моцартівським твором.
Г. O’Ніл. Останні години Моцарта
Я у світі музики: співаю, відчуваю
БУДИНОК ПІД БЛАКИТНИМ ДАХОМ
Вірші В. Орлова
Музика І. Кириліної
(у перекладі О. Чернявської)
1. Ніби дах над головою –
Ці блакитні небеса,
А навколо нас з тобою
Дивовижна с краса.
Океани, пароплави,
Ріки, гори і ліси,
Всі народи, всі держави,
І, звичайно, я і ти.
Приспів:
Лине в небі голубім
Наш великий спільний дім.
Під єдиним небом синім
В мирі й злагоді ростім!
2. Разом нам оберігати
Гарне й щедре це житло,
Ми про все повинні дбати,
Що нам радість принесло.
І пухнастії крижинки,
І водичка зі струмка,
І дерева, і травинки,
І стрімка гірська ріка.
Приспів.
3. Дім кружляє біля сонця,
Щоб нести воно могло
В світі кожному віконцю
Золотистее тепло.
Щоб усіх минали біди,
Щоби жили ми завжди,
Як прекраснії сусіди,
І як друзі – я і ти!
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Схарактеризуйте музичні особливості вокального жанру реквієм.
2. Що нового і цікавого ви дізналися про творчість Моцарта?
Завдання за бажанням. Прослухайте інші частини Реквієму Моцарта, зокрема “Лакримозу”. Поміркуйте, що є спільного в хоровій музиці Дмитра Бортнянського і Вольфганга Амадея Моцарта.