Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Мета: сформувати в учнів навички працювати з важільними терезами та визначати масу тіл за їхньою допомогою; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; вчити учнів працювати в парах та групах.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи.
Відеофрагмент: відеозапис фрагмента лабораторної роботи, за допомогою якого вчитель акцентує увагу на ході вимірювань, які виконують учні, та на дотриманні правил техніки
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Що називають масою тіла?
– Як можна виміряти масу тіла?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
Мета роботи: навчитися працювати з важільними терезами та визначати масу тіл за їхньою допомогою.
Обладнання:
1. Важільні терези.
2. Набір важків.
3.
4. Хімічна склянка.
5. Колба з водою.
Хід роботи
1. Зрівноважте терези за допомогою смужок паперу.
2. Чітко дотримуючись правил зважування, виміряйте масу:
А) двох запропонованих тіл;
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Б) порожньої хімічної склянки;
_____________________________________________________
_____________________________________________________
В) склянки з певною кількістю води.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
3. Результати всіх зважувань занесіть у таблицю. Вважаючи, що абсолютна похибка вимірювання маси під час зважування на навчальних терезах дорівнює? m = 0,02 г, запишіть результати вимірювання маси запропонованих тіл у вигляді m = m0 ± ?m.
Знайдіть найбільші ймовірні (m0 + ?m) та найменші ймовірні (m0 – ?m) значення мас запропонованих тіл.
Зважуване тіло | Набір важків на шальці | Маса тіла M0, г | Результат вимірювання маси M0 ± ?m, г | Найменше ймовірне значення маси M0 – ?m, г | Найбільше ймовірне значення маси M0 + ?m, г |
Обчисліть масу води в склянці як різницю маси склянки з водою і маси порожньої склянки: m =
_____________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Аналіз експерименту та його результатів
Зробіть висновок, у якому зазначте, яку фізичну величину і за допомогою якого приладу ви вимірювали, які чинники вплинули на точність вимірювання, масу якого тіла виміряно з найбільшою точністю.
Творче завдання
Виміряйте масу скріпки, визначте абсолютну похибку та запишіть результат у вигляді:
M = m0 ± ?m.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Завдання за підручником: повторити §§ 16, 17, 18; розв’язати вправу 17 (1-5) письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 11.68, 11.73
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: підготуватися до лабораторної роботи № 7
_____________________________________________________
_____________________________________________________