МИСТЕЦТВО БЕЗ МЕЖ І КОРДОНІВ
МУЗИЧНА СЛАВА УКРАЇНИ
Розглянь зображення. Подумай, чим вони поєднані. Які з них старовинні, а які – сучасні?
1. Опанас Сластьон. “Кобзар Самійло Яшний”
2. Іван Сколоздра. Слухають бандуриста
3. Анатолій Якімець. “Запорозький кобзар Володимир Дяденко”
4. Кобзар. Старовинна поштова листівка.
5. Кобзар у Києві. Фото
Поміркуй, чому митці різних часів звернулися до кобзарської творчості. Уяви, якою музикою “звучать” ці ілюстрації.
Пригадай
Прочитай текст. Поміркуй над змістом вірша школярки Оксани Вовненко.
Ти слухав Кобзаря,
Ти чув його печаль,
Що піснею лилася
Із-під струн.
Горіла, як зоря,
І сяяла, як жар,
Висока слава
Кобзаревих дум.
Блищить,
Немов кришталь,
Дзвенить в усіх серцях,
Відлунюється в співі солов’їв…
Великим кобзарем
Оспівана в віках
Чарівна мова рідної землі.
Оксана Вовненко
Пам’ятник кобзарю (м. Київ)
З давніх-давен музичними символами України є кобза, бандура
Думи виникли понад сім століть тому й набули поширення завдяки творчості мандрівних музик: кобзарів, бандуристів, лірників. Імена деяких з них збереглися та закарбувалися в історії музичної культури України: Остап Вересай, Павло Носач, Федір Кушнерик, Євген Адамцевич… А скільки їх – безіменних співців рідної землі – мандрували тернистими шляхами, збагачуючи музичну славу України!
Послухай українську думу на вибір. Перекажи, про що розповідається у цьому творі.
Визнач, чим особлива музична мова думи. Поміркуй, які ще музичні жанри властиві українському народному мистецтву.
За допомогою підказок визнач, чим уславлений кожний з цих українських композиторів.
Микола Микола Михайло Станіслав
Лисенко Леонтович Вербицький Людкевич
ПІДКАЗКИ:
Розглянь фото народних музик. Пригадай, як називаються зображені виконавські колективи.
Послухай музику у виконанні народних ансамблів та твори зображених композиторів на вибір.
Попрацюймо разом!
Розгляньте пісенний віночок. Визначте, до якого виду належить кожна із зазначених українських народних пісень.
Ці пісні сплелись в віночок –
Кожна пісня – то листочок.
Тож послухай і мерщій,
Визнач, де листочок чий.
Проспівайте фрагменти згаданих пісень із супроводом на народних інструментах.
За допомогою поданих на с. 126-127 зображень склади розповідь про музичну культуру України.
Послухай пісню. Уяви, які картини “намалювали” її слова та музика.