МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Дорогі учні!

Під час навчання у школі ви ознайомилася з великою кількістю музичних творів, композиторами та виконавцями. Кожного року ви отримували нові музичні враження, слухали музику, співали пісні, інтерпретували музичні твори, ділилися власними роздумами. Світ музики неосяжний і різноманітний. Адже саме музика може допомогти людині пізнати саму себе і своїх сучасників, зрозуміти переживання інших людей, які жила багато століть назад, а також уявити, якою буде людина майбутнього.

У сьомому класі ви ознайомитесь з новаторством

у музиці і поміркуєте, яку роль відіграє музика у вашому житті. Підручник допоможе відкрити нові сторони музичного мистецтва, поринути у світ загадкових музичних образів. Допоможуть у цьому відомі композитори та виконавці.

Додаткові рубрики “Портрет митця”, “Музичний калейдоскоп”, числений завдання для узагальнення та самостійного пошуку допоможуть вам по тільки розширити коло знань про музику, а Й збагатити палітру інформації про художню культуру загалом. На вас чекають поради щодо слухання

музики, перегляді1 фільмів, читання художніх творів, у яких йдеться про відомих композиторів і виконавців, музичні напрями і стилі. А знайдете усе це ви в “Бібліотеці”, “Фільмотеці” та “Медіатеці”, що наприкінці кожної теми.

Сподіваємося, що ви отримаєте справжнє естетичне задоволення від слухання музики і виконання запропонованих пісень.

Тож нехай музика звучить у вашому серці!

З величезною повагою

Автори

РОЗДІЛ 1 МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО В НАШОМУ ЖИТТІ

“Іще мільйони слів і мелодій залишились не записаними, ті, які вже від нас давно пішли, ті, що канули у вічність. Що зараз? Зараз приходить нове покоління, якому хочеться зробити щось нове, оригінальне, бо воно думає, що донині ніхто такого не робив. Ці люди думають, що тільки вони здатні це зробити. Ось на такому пориві й живе українська пісня сьогодні…”

Ніна Матвієнко

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Тема 1 – 2 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

І

Чи замислювалися ви над таємницями музики, яка впливає не тільки на людину, а й на все живе на нашій планеті? Навіщо людині музика? Тільки припустіть, що сталося б, якби зникла вся музика. Чи змогло б жити людство без неї?

Іще давньогрецький філософ Піфагор зауважував, що кожна планета мас власну музику, планета “звучить”. Музика, a саме її головні елементи – мелодія і ритм, здатні по-різному впливати на емоційний етап людини. Нехай кожен з вас спробує поекспериментувати: коли сумно – увімкнути веселу музику, а якщо весело – сумну. Чи зміниться ваш настрій?

Музика навіть здатна впливати на долю людей: може закликати до боротьби та перемоги, вести за собою, лікувати душевні рани, заспокоювати тощо. У чому ж секрет невичерпної сили музики? Можливо, у тому, як саме вона виражає людські почуття – мовою звуків, ритмів, музичних інтонацій…

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Незадовго до Першої світової війни газети всього світу повідомили про трагічну катастрофу найбільшого на той час міжконтинентального пароплава “Титані”. В океані він но зміг оминути крижану гору – айсберг.

Як виявилося згодом, врятувати вдалося переважно жінок і дітей, та й то не всіх. Раптом люди, охоплені страхом і панікою, побачили, як на верхню палубу вийшли музиканти симфонічного оркестру, який щовечора виконував музику для пасажирів “Титаніку”. Музиканти, з інструментами в руках, розсілися в тій самій послідовності, що й на концертах, і заграли…

Заграли Третю симфонію Бетховена – героїчну симфонію героїчного композитора Симфонію великого музиканта, чиє життя і творчість були насичені невтомною, напруженою боротьбою із жорстокою долею, що спіткала на нього з перших до останніх днів життя, боротьбою з горем, нужденністю, приниженнями і несправедливістю, боротьбою за щастя, радість.

Смертельно поранений “Титанік” гинув повільно, болісно, довго, немов но хотів розлучатися із життям. А сотні людей, приречених разом з ним на загибель, слухали музику Бетховена, яка зміцнювала їхню волю, кожна зіграна нота наповнювала їхні серця мужністю, відволікала від паніки й душевних страждань – від того, що неминучо загрожувало кожному пасажирові в той час на кораблі.

Музика Бетховена звучала доти, поки холодний квітневий океан не накрив палубу разом з музикантами, разом з останніми звуками бетховенської симфонії.

То якою ж могутньою силою має володіти музика, щоб надати людям підтримку в трагічні миті їхнього життя, допомогти їм зберегти душевну рівновагу, людську гідність.

За Д. Кабалевський

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Фото музикантів оркестру “Титаніка”

Я у світі музики: сприймаю, розумію Людвиг ван Бетховен, Третя симфонія (фрагмент).

Що вразило вас у прослуханій музиці? Що відчували, коли слухали цей твір? Запропонуйте власну назву цього твору. Поміркуйте, чому для свого останнього в житті концерту музиканти “Титаніку” обрали саме музику Бетховена. Пригадайте життєвий і творчий шлях композитора, про який вам відомо з уроків музичного мистецтва.

За можливості перегляньте фрагмент з останнім концертом з кінофільму “Титанік” (рож. Дж. Каморок, 1997 p.). Поміркуйте, якою силою володіла музика.

ПОРТРЕТ МИТЦЯ

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Людвиг ван Бетховен (1770- 1827) – відомий німецький композитор. Народився в м. Бонн, у сім’ї тенора придворної капели. З раннього дитинства вчився музики У 8-річному віці дав свій перший концерт у Кельні, а потім і в інших містах. Через брак грошей у сім’ї Людвиг був змушений вступити на службу вже в 13 років – працював помічником органіста. Тоді й почав створювати музику.

У1787 р Бетховен вирушив до Відня (Австрія), де в присутності Моцарта виконував свої твори. Однак стати його учнем Людвигу не вдалося: сімейні обставини змусили юного композитора повернутися в Бонн, щоб піклуватися про молодших братів. Тут він служив в оперному театрі, давав уроки, грав в оркестрі на альті, виступав з концертами.

До Відня Бетховен повернувся прославленим піаністом і визнаним композитором Він звернув на себе увагу не тільки ідеальною грою, а й вольовим характером. Ось як він написав одному вельможі в запалі: “Князю! Тим, хто ви є, зобов’язані щасливому випадку і походженням; тим, хто є я, зобов’язаний самому собі. Князів є і буде тисячі, Бетховен – тільки один!”.

Втрачати слух Бетховен почав дуже рано – в 27-літньому віці, саме тоді він досяг висот популярності, Тоді й виник задум написання Третьої симфонії, що вважається початком нового періоду його творчості.

Упродовж наступних десяти років геній Бетховена розквітнув на повну: композитор створив 5 симфоній, музику до трагедій Гете, оперу “Феделіо”, “Крейцерову сонату” і безліч інших творів. Музика Бетховена дієва, активна, передав напружений пульс думки.

Останнє десятиліття життя композитора було затьмарене політичною ситуацією в Австрії й особистими негараздами. Він цілковито втратив слух. Тому вже не наважувався диригувати останньою своєю симфонією – Дев’ятою. Цей твір мав тріумфальний успіх, однак Бетховен вже не міг чути овації. Тоді одна із солісток повернула його обличчям до публіки, і композитор побачив оплески!

Я у світі музики: співаю, відчуваю

ЛЕГЕНДА ПРО ПІСНЮ

Музика А Сердюка Вірші В. Коваля

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

1. Живе іще в світі відлунок

Легенди, старої, мов світ,

Як Бог Україні в дарунок

Дав пісні калиновий цвіт.

З тих пір і лісні, і калина

Живуть між людей недарма:

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Приспів:

Звучи, наша пісне вкраїнська, звучи,

Несуть тебе в світ журавлині ключі

Несуть такі мудрі і віщі слова:

“Поки живо пісня – Вкраїна жива!”

“Поки живе пісня – Вкраїна жива!”

2. Як хмарою туги нависне

І стиснеться серце в журбі.

Журба переллється у пісню,

І піснею стане той біль.

Коли ж прийде радість безкрая,

П’янка, як весняна вода,

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Приспів.

3. Летить за моря і кордони,

Тривожить, серця і втіша

Ця пісня крилата й бездонна,

Немов українська душа

В чужому краю до останку

Ти молишся нею в журбі,

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Приспів.

Я у світі музики: досліджую, дію

1. Знайдіть в літературі про музичне мистецтво відомості про Третю симфонію Л. Бетховена Дайте відповідь на запитання: чому композитор назвав свою симфонію “Героїчною”?

2. За бажанням. Перегляньте в Інтернеті відеофрагменти впливу музики на тварин та воду. Поміркуйте: у чому виявляється сила музики?

3. Музичний проект: “Сучасно життя музики Людвига ван Бетховена”.

Бібліотека:

– Згорж А. Один протав судьбы: повесть о жизни Людвига ван Бетховена /пер. с чеш. – М,: Дот. лит., 1973. -318 с.

– Фишман Н. Этюды и очерки по бетховениано. – М.: Музыка. 1982. – 264 с.

Фільмотека:

– М/ф “Людвиг ван Бетховен” (реж. В. Петкевич, О. Черкасова, 2007 р.);

– Х/ф “Переписуючи Бетховена” (реж. А. Холланд, 2006 р.)

– “Величне шоу на Землі: Людвиг ван Бетховен” (реж. О. Горовацький, I. Волосоцький, 2011 р.);

– Х/ф “Життя Бетховена” у двох серіях (реж. Б. Галантер, 1978р.).

Медіатека: Л. ван Бетховен, Третя симфонія.

ІІ

Протягом багатьох років навчання музичному мистецтву ви слухали музику всесвітньо відомого німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха. Композитор написав велику кількість музичних творів. І якби вам спало на думку власноруч переписати ноти всіх його творів, на це довелось би витратити декілька десятиліть! Йоганн Себастьян Бах – дійсно геніальний композитор, але за життя він здобув популярність лише як органіст.

Уся музика Баха побудована на контрапункті: дві, три, чотири та більше мелодійних ліній звучать водночас, створюючи дивну гармонію. Німецький геній довершив мистецтво фуги – дуже складної за формою композиції, яка зазвичай включає чотири музичні партії. Кожна мелодія подібна до інших, але всі вони викопуються в різний проміжок часу.

Збірник фуг та прелюдій “Добре темперований клавір” є взірцем поліфонічної клавірної музики, посібником для виконавців. Бетховен назвал його своєю “музичною Біблією”, для Шумана вона була “найкращою граматикою”. Серед 48 фуг тут немає схожих між собою, кожну з них вирізняє розмаїття мелодій і настроїв. І хоча вони пов’язані між собою, проте с самостійними творами.

Найвідомішою нині є Токата і фуга ре мінор Й.-С. Баха. Вона звучить не лише в класичному виконанні, а й у різноманітних аранжуваннях, і навіть рок-обробці. Прелюдію ре мінор ви слухали в шостому класі у виконанні Ванди Ландовської та Ванеси Мей. Пригадайте, що вас вразило у творі.

У деяких джерелах можна зустріти різні назви цього твору: Токата ре мінор, або Прелюдія (токата) ре мінор. Токата (з італійської “чіпати”, “штовхати”) в сучасному розумінні – це інструментальна п’єса, яка виконується у швидкому темпі.

Прослухайте цей твір у рок-обробці.

Я у світі музики: сприймаю, розумію

Йоганн Себастьян Бах, Токата і фуга ре мінор з і тому ДТК у виконанні Віктора Зінчука на електрогітарі.

Передайте свої враження від твору Й – С Баха. Як змінилася музика? Яка виконання сподобалося більше? Чому?

Творчість видатного композитора світу надихнула чималу кількість виконавців й аранжувальників різних часів. Цей твір набув такої популярності, що сучасні музиканти виконують його навіть на склянках, келихах і фужерах. Послухайте фрагмент цього твору у виконанні музиканта Роберта Тісо. Музичний інструмент, на якому він виконує свої твори, називають “скляною арфою” або “кристалофопом”. Він являє собою три ряди келихів різного розміру, наповнених різним об’ємом води. Звуки, ніжні й дзвінкі водночас, видобуваються шляхом легкого проведення пальцем по облямівці посуду.

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Йоганн Себастьян Бах, Токата і фуга ре мінор з і тому ДТК у виконанні Роберта Тісо на склянках.

Йоганн Бах часто імпровізував за клавесином на теми відомих пісень, створюючи вишукані й прості сюїти. Ці твори складаються з німецьких (алеманда), французьких (куранта), іспанських (сарабанда) та англійських (жига) танців.

Досить великої популярності набула і світська вокально-інструментальна музика Баха. Композитор написав близько 30 кантат, вокально-інструментальних творів для солістів хору та оркестру. Вони пронизані веселими та життєрадісними інтонаціями, у кожній із них спостерігається гумор автора.

Послухайте уривок з “Кавової кантати” (1732 р.) – дотепної жанрової сценки, у якій буркотливий батько забороняє доньці пити калу – модний на той час напій. Але винахідлива донька дуже легко обходить його заборони.

Йогами Себастьян Бах, Кавова кантата (фрагмент).

ПОРТРЕТ МИТЦЯ

Йоганн Себастьян Бах (1685-1750) – видатний німецький композитор XVIII ст.

Численні обов’язки Баха – придворного композитора, органіста, керівника церковного хору та оркестру, педагога-музиканта – спонукали автора до написання творів, призначених для виконання під час церковних богослужінь, музичних свят, на публічних концертах, вечорах і в придворних салонах.

Одним з улюблених занять Йоганна Себастьяна було відвідування сільських церков, де його не знали, в убранні бідного шкільного вчителя. Він просив у церковного органіста зіграти на органі… Присутніх вражала міць і пишність його гри, а дехто навіть тікав з переляку, вважаючи, що без допомоги нечистої сили звичайна людина не здатна так велично фати.

 МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ

Я у світі музики: досліджую, дію

1. Проаналізуйте музичну мову Токати і фуги ре мінор Й.-С. Баха До якого жанру належить цей твір? Схарактеризуйте образний зміст твору.

2. Поміркуйте, чому о XXI ст. створюють аранжування музики Й.-С. Баха.

3. Знайдіть в Інтернеті музичні аранжування творів Й.-С. Баха. Розкажіть, який твір найбільше сподобався і чому.

Бібліотека:

– Иссерлис С. Всякие диковины про Баха и Бетховена, а также про Моцарта, Шумана, Брамса, Стравинского / пер. с англ. Л. Мочаловой. – СПб.: Азбука-классика: Нота Ми, 2004. – 219 с.

– Семешко А. Бах і сини. Органні та клавірні твори. – Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2006. – 64 с.

Фільмотека:

– Т/ф “Вечеря в чотири руки” (реж. М. Козаков, 1999 р.);

– М/ф “Казки старого піаніно. Й.-С. Бах” (сцен. I. Марголіна, 2011 р.).

Медіатека:

– Й.-С Бах, Токата і фуга ре мінор з і тому ДТК (у виконанні Віктора Зінчука на електрогітарі та Роберта Тісо на склянках);

– Й.-С. Бах, Кавова кантата (фрагмент).




МУЗИКА КРІЗЬ ВІКИ