Розд Іл 2 Народна музика
Тема 7 – 9 ПІСНЯ – ДУША НАРОДУ
Пісню називають душею народу. Вона – унікальний феномен, який супроводжує людину від її народження протягом усього життя. З давніх-давен людина розповідала в піснях про все те, що її оточувало, хвилювало.
З народної пісні ми дізнаємося про побут, родинне життя, традиції та обряди народу. Величезна кількість пісень, різних за жанрами й нині зберігається в пам’яті людей і передається від покоління а покоління.
Пригадайте: які основні пісенні жанри ви знаєте?
Якою
І
У ВІНОЧКУ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ
Кожен народ у світі мас свою особливу – народну – музику у якій відображається його історія, природа і доля. Мабуть неможливо зрозуміти той чи інший народ, якщо не почує народних пісень. Про Європу, Америку, Азію, Африку, Австралію по-різному, але яскраво та різноманітно розповіданої народні мелодії їхніх корінних мешканців.
Європейський чемпіонат з фольклору щорічно відбувається у Болгарії
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
На островах Тихого океану збереглися
Аборигени Австралії співають, зберігаючи та розвиваючи свою культуру. Для них співак – важлива фігура, він передає людям звістки від духів природи.
А своєрідність африканської народної пісні відображено у музичному діалозі: один виконавець співає або грає фразу, а інші – імпровізують музичну відповідь на неї.
Народна музика у виконанні аборигенів Австралії
Україна здавна славилася своїми піснями. Талановитий народ створив унікальне розмаїття історичних і побутових, ліричних й жартівливих, танцювальних і дитячих пісень. Музика і спів супроводжували роботу і відпочинок, свято і церковну службу. Великий письменник і палкий шанувальник української пісні Микола Васильович Гоголь так висловився про неї: “Пісня в Україні – це все…”.
Які різновиди народних пісень вам відомі? Як ви вважаєте, які пісні виконуються на світлинах?
Родинні пісні відтворюють все розмаїття людського життя. Ніжні мелодії колискових дитина вперше чує від матусі. На весіллі співають весільні пісні. У ліричних піснях оспівується кохання, а негативні риси – лінь, байдужість, недбалість – висміюються у жартівливих або сатиричних піснях.
Роздивіться ілюстрації. Яка з них краще підходить до оформлен” диску з українськими народними піснями? Поясніть свою думку
Я у світі музики: сприймаю, розумій
Французька народна пісня “Братик Яків”.
Українська народна пісня “Дівка Явдошка”.
Порівняйте пісні. Які їх особливості? Про що вони розповідають? Що висміюється в цих піснях? Який характер пісень? До якого жанру можна віднести? Які риси характерні для народної пісні? Пригадайте інші жартівливі народні пісні, які ви знаєте. Про що в н співається?
Народна пісня будується, як і композиторська, у куплетній формі:
Родинні пісні відтворюють все розмаїття людського життя. Ніжні мелодії колискових дитина вперше чує від матусі. На весіллі співають весільні пісні. У ліричних піснях оспівується кохання, а негативні риси – лінь, байдужість, недбалість – висміюються у жартівливих або сатиричних піснях.
Роздивіться ілюстрації. Яка з них краще підходить до оформлен” диску з українськими народними піснями? Поясніть свою думку
Я у світі музики: сприймаю, розумій
Французька народна пісня “Братик Яків”.
Українська народна пісня “Дівка Явдошка”.
Порівняйте пісні. Які їх особливості? Про що вони розповідають? Що висміюється в цих піснях? Який характер пісень? До якого жанру можна віднести? Які риси характерні для народної пісні? Пригадайте інші жартівливі народні пісні, які ви знаєте. Про що в них співається?
Народна пісня будується, як і композиторська, у куплетній формі:
Я у світі музики: співаю, відчуваю
ЧИ НЕ ТОЙ ТО ОМЕЛЬКО
Українська народна пісня
Чи не той то Омелько, (тричі)
Що жне жито помаленьку.
Цілу жменю до смерку (тричі)
Жне Омелько в холодку.
Він нажав півснопа, (тричі)
Та й хвалиться, що копа.
Він нажав цілий сніп, (тричі)
Та й говорить – десять кіп.
А він жита не жав, (тричі)
В борозеньці лежав.
А як сяде за обід – (тричі)
Із Омелька ллється піт.
Пообідавши, Омеля (тричі)
Завалився спать в постелю…
Ти ледачий, наче пень, (тричі)
Жменю жнеш за цілий день.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Поміркуйте, чому пісню називають душею народу. Які думки почуття передані в народних піснях?
2. Яку з українських народних пісень, що співалися в родині а школі, можна інсценувати? Виконайте її з однокласниками в ролях”.
3. Пісні яких народів вам подобається слухати? Поясніть.
4. Перед вами – кадри мультиплікаційного проекту “Колисо світу”. Роздивіться ілюстрації і визначте, колискові яких народ них зображені. “Упізнайте” українську колискову. До речі, сьогодні в цьому проекті можна послухати та подивитися колискові 60 мовами світу.
5. Працюємо разом. Розподіліться на групи за інтересами пошукової діяльності.
Завдання: дібрати і розповісти у класі:
– вірші про народну пісню (1 група);
– казки про народну пісню (2група);
– легенди про народження пісні (З група).
Проілюструйте всі свої дослідження власними малюнками фотографіями.
ІІ
КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ
У прадавні часи люди обожнювали сили природи, вірили в те, що магічними діями можна домогтися кращого врожаю.
Пригадайте українську народну пісню “Іди, іди, дощику”. Проспівайте її, виконуючи “магічні” дії. Поміркуйте, для чого співалася ця пісня.
Існували пісні, які співалися під час різних народних свят та обрядів. Ці пісні тісно пов’язані зі стародавніми язичницькими віруваннями. Наші пращури-слов’яни вірили в сили природи, в Пухів. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні стихії: викликати дощ чи вимолити в сонечка тепла.
У кожну пору року виконувалися особливі календарно-урядові пісні. Вони повинні були забезпечити успіхи людини в господарюванні, добрий урожай, щастя в родинному житті.
Наприклад: на сільських майданах і галявинах співали веснянки і гаївки, під час Зелених свят – русальні пісні, на Івана Купала – купальські. Після жнив люди співали жниварські пісні, славлячи землю за те, що дала їм гарний урожай.
Роздивіться ілюстрації. Пригадайте, які пісні з календарно-обрядового циклу вам відомі. Проспівайте їх.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Послухайте будь-яку пісню з календарно-обрядового циклу До якої пори року вона належить? Що вас вражає в цій музиці? Що ви уявляєте, слухаючи її?
Я у світі музики: досліджую, дію
1 Пригадайте пісню-гру “Подоляночка”. Як її треба виконувати? Які рухи потрібно використовувати? Поясніть.
2. Роздивіться малюнки з книжки “Гуси, гуси, додому! Українські народні ігри” (художник Альфред Львов). Спробуйте визначити, на якому з них зображено “Подоляночку”. Чи знаєте, як потрібно виконувати інші пісні-ігри? Яка з народних ігор-пісень вам подобається найбільше?
3. Музичний проект. Підготуйте і розіграйте фрагмент одного з обрядів (зимового, весняного, літнього або осіннього циклу), використайте відповідні календарно-обрядові пісні.
Завдання за бажанням. Дізнайтеся у дорослих, які календарно-обрядові пісні або пісні-ігри вони знають. Чи співали вони їх, коли були маленькими? Які правила виконання цих пісень запам’ятали? Разом підготуйте розповідь “Улюблена українська народна пісня моєї родини”.
ІІІ
ІСТОРИЧНІ ПІСНІ
Поміркуйте, які народні пісні можуть називатися історичними. Які події в них згадуються?
В історичних піснях розповідається про важливі події або відомих народних героїв. Найдавніші історичні пісні пов’язані ї добою козаччини, оспівують українських козаків-патріотів, вони називаються каліцькі.
Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали за бубнах і трубах, але найчастіше – на бандурах і кобзах. За часів козаччини на Україні було багато кобзарів – співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячи ми вони зберігали свій бойовий дух. Мандруючи Україною, кобзарі в думах і піснях оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. Нерідко поводирями в них були діти, підлітки.
Українські кобзарі на малюнках Опанаса Сластіона
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
Пам’ятник кобзарю Остапу Вересаю у с. Сокиринці на Чернігівщині
Кобзарі брали активну участь у національно-визвольних рухах. На Запорозькій Січі кобзарі супроводжували козаків у походах, складаючи думи і пісні про події, свідками або учасниками яких вони були. У своїх піснях вони підносили бойовий дух запорозького війська. У більшості своїй бідні й сліпі, вони кочували з бандурою по всій Україні, співали про подвиги героїв і людське горе. їх переслідували, забороняли з’являтись у містах, а їхні інструменти нерідко знищували. Кобзарі в усній формі донесли до наших часів зразки самобутньої української народної творчості – думи та історичні пісні.
Пригадайте, які історичні пісні вам відомі. Про які події в них розповідається?
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Українська народна пісня “За світ встали козаченьки”.
Про що розповідається в пісні? Охарактеризуйте засоби музичної виразності. Який характер пісні? Яких козаків можна уявити?
За переказами, автором пісні “За світ встали козаченьки” вважають легендарну піснярку з Полтавщини Марусю Чурай. Створена вона була як лірична, але поступово так полюбилася козакам, що перетворилася на маршову, похідну. Пісня має кілька варіантів.
Наспівайте мелодію пісні, змінюючи характер від ліричної до маршової. Як змінюється при цьому ваш настрій?
Пам’ятник “Козацька пісня” у с. Седнів на Чернігівщині
Пам’ятник Марусі Чурай у Полтаві
Мелодії народних пісень у своїх творах використовували то композиторів. Б увертюрі до опери “Тарас Бульба” коли Лисенка ви почуєте мелодію народної пісні.
Микола Лисенко, увертюра до опери “Тарас Бульба”.
Мелодія якої пісні звучить в оркестровому виконанні?
Порівняйте характер мелодій української народної пісні “За світ встали козаченьки” та увертюру до опери. Що змінилося?
Порівняйте засоби виразності творів (ритм, характер мелодії, темп, динаміку).
Працюємо разом. Виберіть ударний музичний інструмент та створіть ритмічний супровід до пісні.
Микола Віталійович Лисенко
“Треба, нам, діячам культури, об’єднатися в ці часи, дружно нести людям”.
Микола Віталійович Лисенко (І842-1912) – славетний український композитор, засновник української класичної музики, диригент, піаніст, педагог.
Рід Лисенків походив із козацької старшини часів Богдана Хмельницького, засновником роду вважається легендарний козацький гайдамацький ватажок Вовгура Лис, сподвижник Максима Кривоноса. Батько М. Лисенка, Віталій Романович, був військовим, а на схилі віку, коли вийшов у відставку, займався етнографічними дослідженнями, гарно співав українські пісні, вправно добираючи акомпанемент на фортепіано.
Нащадок давнього шляхетського роду. Микола Лисенко поєднав у собі заповідану предками відданість національній ідеї та музичне обдарування. З дитячих років він полюбляв музику. Його мати була прихильницею європейської та російської класики. Помітивши музичні здібності сина, з 5 років почала вчити його гри на фортепіано. У 9 років Микола написав свій перший музичний твір – граційну “Польку”, видану батьком у подарунок до дня народження сина. Також дуже подобалися хлопчику українські народні пісні, обряди, свята.
Коли Микола виріс і став відомим композитором, він працював майже в усіх музичних жанрах. У спадщині митця є опери “Тарас Бульба”, “Наталка Полтавка”, “Різдвяна ніч” та інші. Він започаткував жанр дитячої опери, написавши для дітей три музичні казки: “Коза-Дереза”, “Пан Коцький”, “Зима і весна”.
Протягом усього життя він збирав український пісенний фольклор, творчо застосовував його у власній музиці, сягнувши справжніх духовних вершин українського народу.
Я у світі музики: співаю, відчуваю
КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ
Вірші М. Воньо і П. Карася Музика М. Балеми
1. Сяяли на сонці шаблі запорожців,
Як вони на конях гнали ворогів.
Козацькому роду нема переводу –
Лине його слава з далечі віків.
Приспів:
Гей, співай, козаки,
Про любов, про землю свою святую.
Славте, гей, козаки,
Волю золоту.
2. Наші козаченьки, славні запорожці
Вірними шаблями очищали світ.
Козацькому роду нема переводу –
Прапор малиновий кличе у похід.
Приспів.
3. Квітне наша доля, наче маки в полі,
І ранкове сонце виплива з дібров.
Козацькому роду нема переводу –
Козаки в колисках виростають знов.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Наспівайте мелодію пісні “За світ встали козаченьки”, змінюючи характер від ліричної до маршової. Поспостерігайте, як змінюється при цьому ваш настрій.
2. Пригадайте пісні, в яких згадуються козаки. Заспівайте ту, яка подобається вам найбільше.
3. За висловом свого праправнука, сучасного українського музиканта Микола Лисенко “змінив козацьку шаблю на диригентську паличку зброєю в боротьбі за незалежність України зробив народну пісню. Як ви розумієте цю думку? Поясніть.
4. Пригадайте літературні твори та фільми, у яких оспівуються козаки. Які риси характеру їм притаманні?
Завдання за бажанням. Уявіть, що вам запропонували створити диск українських пісень на тему “Козацькому роду нема переводу” Які б твори туди увійшли? Яку картину з наведених у цій темі можна використати для обкладинки диска? Поясніть свій вибір.
1 – Ілля Рєпін Запорожці пишуть листа турецькому султан
2 – Олександр Бубнов Тарас Бульб
З – Юзеф Бранд. Козацьке весілля