РЕЧЕННЯ
Поширення речень словами та словосполученнями
63. Прочитайте текст.
Електричка виїхала з підземки метро й зупинилася на березі Дніпра. Дощ Затарабанив у вікна вагона. Комфорт вагона й негоду розділяли скляні вікна та двері. Я стою біля дверей і дивлюся на вечірні вогні. Вони миготять за вікном. Дощові краплини вдаряються об шибку й розтікаються врізнобіч. Гра крапель зачаровує. Переді мною постало небо із зорями (За Іваном Складаним).
– Поширте підкреслені речення словами швидко, яскраво, вечірнім, холодним,
64. Прочитайте текст, уставляючи слова та словосполучення.
У (яких?) … краях гори вкриті (якими?) … лісами. (Яке?) … сонечко (як?) … пестить усіх соньків. (Які?) … вечори приносять (яку?) … казку. У тій (якій?) … країні жила (яка?)… маленька дівчинка Марійка. Кожного ранку вона вибігала (куди?) у…. Там вона віталася з (яким?) … сонечком і квітами.
Їй чемно відповідали (які?) … дзвіночки, (які?) … троянди, (які?) … ромашки, (які?) … мальви, (які?) … нагідки. Вони дуже любил и (кого?)…. Адже дівчинка доглядала їх і піклувалася
– Спишіть текст, уставляючи слова та словосполучення.
Зв’язати слова в речення вам допоможуть запитання.
65. Прочитайте текст. Перекажіть за складеним вами планом.
Жила в горах маленька квіточка Едельвейска. Вона росла одна-однісінька серед великих кам’яних скель. Квіточка була красива.
До неї долітав тільки Вітер. Він дуже любив свою маленьку принцесу. Вітер співав Едельвейсці чарівних пісень. І її ніжні пелюсточки трепетали білими крильцями казкових пташенят.
Одного разу Вітер навчив і свою маленьку принцесу співати чарівних пісень. Він милувався її прекрасним голосом (За Анною Багряною).
– Складіть словосполучення, користуючись текстом і словами.
Квіточка (яка?)…; любив (кого?)…; співав (кому?)…; пісень (яких?,)… ; милувався (чим?)… .
– Визначте головні й залежні слова в складених словосполученнях.
– Спишіть другий абзац тексту. Підкресліть підмет й присудок у кожному реченні. Визначте, якими частинами мови вони виражені.
66. Складіть і запишіть речення за поданими схемами.
– Зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова у вправі 65.