РОЗДІЛ ІІІ ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
ТЕМА 2 Планета Земля як середовище існування живих організмів
§ 39. Рослини і тварини
Вивчення параграфа допоможе вам:
– називати особливості рослин і ознаки тварин;
– ознайомитись із різноманітністю рослин і тварин.
Жива природа Землі надзвичайно різноманітна. Щоб орієнтуватися в ній, учені розрізняють чотири великі групи організмів: рослини, тварини, гриби, бактерії.
Різноманітність рослин. Рослини на земній кулі ростуть повсюди. Вони мають різну форму, розміри,
Кількість клітин у складі організму зумовила поділ рослин на одноклітинні і багатоклітинні. За різноманітністю стебел виділяють дерева, кущі й трав’янисті рослини. За тривалістю життя – однорічні, дворічні та багаторічні рослини. Айстра і помідор належать до однорічних рослин, морква, капуста – до дворічних, а троянда і дуб – до багаторічних.
Багато рослин мають лікувальні властивості. Це шавлія, ромашка, подорожник та інші. Такі рослини називаються лікарськими.
Пригадайте,
Г г д
Мал. 121. Різноманітність рослин: а – одноклітинна водорість; б – мох; в – плаун; г – хвощ; г – папороть; д – шипшина
Мал. 122. Різноманітність тварин
Мал. 123. Холоднокровні тварини: а – ящірка; б – короп
Різноманітність тварин. Як і рослини, тварини мешкають у різних куточках нашої планети. Це найчисельніша за кількістю видів група організмів. Черви, павуки, молюски, комахи, раки, жаби, риби, змії, птахи, звірі (мал. 122) належать до тварин.
За кількістю клітин, з яких побудоване тіло тварин, розрізняють одноклітинні і багатоклітинні тварини.
Є тварини теплокровні та холоднокровні. Так, птахи і звірі належать до теплокровних. Температура їхнього тіла постійна. А ящірки, риби (мал. 123) – холоднокровні. Температура їхнього тіла залежить від температури навколишнього середовища.
Мал. 124. Схема живлення рослин
Відмінності рослин і тварин. Більшість рослин нашої планети мають зелений колір. Його надає речовина хлорофіл. Для живлення рослини використовують органічні речовини, які самі ж і створюють з вуглекислого газу і води. Відбувається це на світлі за участю хлорофілу. Вуглекислий газ листки поглинають із повітря, воду корінь вбирає з грунту (мал. 124).
Рослини живляться органічними речовинами, які створюють самі.
Рослини виділяють кисень, необхідний для дихання більшості організмів.
У тварин хлорофіл відсутній. Вони живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослини або інших тварин.
Відмінною рисою тварин є активний рух усім тілом чи окремими частинами тіла. Для цього тварини мають органи руху – плавці, ласти, ноги, крила. Хоча серед тварин зустрічаються й такі, які ведуть прикріплений спосіб життя. Через це вони можуть видаватися тілами неживої природи або рослинами (мал. 125).
Мал. 125. Тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя: а – кораловий поліп; б – губка; в – актинія
Мал. 126. Органи чуття тварин: а – ніс; б – очі; в – вуха
На відміну від більшості тварин рослини ведуть прикріплений спосіб життя. Рухатися можуть окремі частини рослин, наприклад розкриваються і закриваються квітки, повертаються до світла листки.
Основною відмінною ознакою тварин від рослин є живлення готовими органічними речовинами.
Ви знаєте, що тварини бувають рослиноїдними, хижаками і всеїдними. Оскільки вони споживають різну їжу, то мають певні пристосування до її отримання. Так, хоботок метелика пристосований для добування рідкого нектару з квіток. Вовк має гострі зуби, якими шматує здобич. У пошуках їжі ці тварини активно рухаються. Є тварини, які оселяються на тілі інших організмів і звідти беруть речовини для живлення. Наприклад, блохи і воші, які живуть на шкірі інших тварин і людини.
Різними є органи рослин і тварин.
У тварин наявні органи чуття – зору, слуху, нюху, смаку, дотику (мал. 126). Вони допомагають орієнтуватися в просторі, розрізняти запахи і звуки, тепло і холод, шукати їжу, розпізнавати ворогів, турбуватися про потомство. У рослин органи чуття відсутні.
Таким чином, маючи спільні властивості (живлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження, подразливість), рослини і тварини відрізняються за розглянутими ознаками.
Наведіть приклади органів рослини та тварини.
Дослідження впливу температури, світла і вологості на проростання насіння Вам знадобляться: насіння квасолі, 4 стакани, вода.
На цьому занятті ви навчитеся: виявляти умови, необхідні для проростання насіння.
Завдання 1. У кожний стакан помістіть по 10 насінин в один шар.
Завдання 2. Перший стакан із сухим насінням поставте в тепле місце.
Завдання 3. У другий стакан покладіть добре змочену водою тканину. На ній розмістіть насіння квасолі і також поставте в тепле місце.
Завдання 4. У третій стакан додайте води, щоб вона вкрила насіння і заповнила півстакана. Залиште при кімнатній температурі.
Завдання 5. У четвертий стакан із квасолинами додайте трохи води і поставте в холодне місце.
Завдання 6. Спостерігайте, що відбувається з насінням, стаканах. У якому стакані насіння проросло? Які умови проростання насіння ви перевірили дослідним шляхом?
Завдання 7. Результати спостережень запишіть у зошиті до таблиці. Номер стакана Створені умови Проростання насіння
Перевірка знань
Назвіть особливості рослин.
2 Які ознаки властиві тваринам?
3. Чим тварини відрізняються від рослин? Що у них спільного?
4. Чому в акваріуми потрібно вміщувати живі рослини, а не штучні?
5. Виконайте міні-проект “Тварини минулого”. Скористайтеся для цього науково-популярною літературою, мережею Інтернет. Під час виконання проекту дотримуйтесь такого плану:
– Коли і в яких умовах проживала тварина на нашій планеті.
– Розміри, форма, покриви тіла тварини.
– Спосіб та органи руху тварини.
– Чим живилася тварина.
– Як учені пояснюють зникнення тварини на Землі.