УРОК 12. Виготовлення з пластиліну об’ємної фігури тварини. “Мавпочка”
Мета: учити урізноманітнювати дизайн ігрового середовища саморобками; удосконалювати навички роботи з пластиліном; учити втілювати у виробах творчі задуми; розвивати дрібну моторику рук, творчі здібності, фантазію; виховувати естетичні смаки, культуру праці.
Обладнання: пластилін, стеки, дощечки для ліплення.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – в небі
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні!
Я всім бажаю, щоб усмішки квітли!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Відгадування загадки
На дереві все грається,
Угору піднімається,
Кривляється, чіпляється,
На хвостику гойдається.
А зветься це малятко – веселе… (мавпенятко).
2. Розповідь про мавп
Мавпи відомі людям здавна, особливо тим народам, які жили по сусідству з місцями проживання цих тварин.
Звіт груп
1-ша група “Науковці”
У Давній Індії, Давньому Єгипті, Індії та Китаї мавпа символізує мудрість, хоробрість,
У міфах давніх індійців і китайців божественні мавпи – розумні та спритні герої. Найбільшу славу здобув індійський мавпячий бог Хануман, відважний воїн і вірний супутник бога – героя Рами. Хануман наділений надприродними здібностями: він літає в повітрі, змінює свій вигляд і розміри, а його сила така, що дозволяє виривати із землі гори. Коли Хануман був ще маленьким, то спробував проковтнути сонце, думаючи, що це смачний фрукт, але бог грози Індра, захищаючи небесне світило, метнув у нього свій перун і зламав мавпячому богу щелепу. Відтоді й прозвали мавпячого бога Хануман, тобто “той, який має розбиту щелепу”…
2-га група “Всезнайки”
Найменшим приматом па землі прийнято вважати карликову ігрунку. Її розмір коливається в межах 11-15 см, не враховуючи хвоста, який може досягати 22 см у довжину.
У Таїланді щорічно влаштовують бенкет для мавп. У храм запрошують близько 2000 тварин і “завалюють” їх безліччю фруктів і овочів, якими люблять поласувати примати. Мавп у Таїланді дуже люблять: існує легенда про те, що колись вони допомогли місцевим жителям упоратися з навалою ворогів.
Цікаво, що мавпи належать до тих нечисленних тварин, які можуть упізнавати себе в дзеркалі.
III. Оголошення теми та завдань уроку
IV. Виклад нового матеріалу
1. Відгадування загадки
– Який матеріал нам буде сьогодні потрібний, ви дізнаєтеся, відгадавши загадку:
В руки ми його беремо
І старанно дуже мнемо.
Зусібіч м’якенький він,
Зліпить все нам… (пластилія).
2. Розповідь учителя
Слово пластилія прийшло до нас з італійської мови, у перекладі воно означає “виліплений”. Пластилін був відомий ще в Середньовіччі. Наші пращури, щоб отримати цей матеріал, з’єднували глину та віск. У наш час основними складниками пластиліну є суха глина та парафін. У розтоплений парафін додають глину, а також спеціальні речовини, що не дають масі висохнути. Для того щоб пластилін був різнокольоровим, у нього додають барвники (пігменти). Існує “розумний” пластилін, або, як його ще називають, – хендгам (у перекладі з англійської – “ручна жуйка”). Це речовина на основі силікону, яка на дотик нагадує жувальну гумку. “Розумний” пластилін “тече”, рветься, ламається тощо. За рахунок інших складових він може ще магнітитися, світитися та змінювати колір.
Сьогодні на уроці ми будемо використовувати пластилін середньої твердості, який неважко розім’яти за кімнатної температури, він гарно тримає форму і не вигорає на сонці.
3. Робота з підручником (с. 15-17)
4. Повторення правил безпечної поведінки під час роботи з пластиліном
Фізкультхвилинка
Рано-вранці по порядку
Вийшли звірі на зарядку.
Слоник хобот піднімав,
Верблюд хвостиком махав.
Лиш маленьке мавпенятко
Не спішило на зарядку.
На гілочці гойдалося,
Всім весело всміхалося.
С. Ходій
– Діти, покажіть, як поводиться веселе мавпенятко.
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 24)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Складання сенкану про мавпенятко (робота в парах)
Орієнтовний сенкан
1 іменник. Мавпенятко.
2 прикметники. Маленьке, веселе.
3 дієслова. Грається, стрибає, висить.
Враження від предмета. Любить їсти банани.
Висновок. Мавпенятко – повітряний акробат джунглів.
3. Створення реприз. Робота в парах
– Люди здавна помітили значні розумові здібності мавп. Цю особливість почали використовувати артисти цирку. Ви всі бачили мавпочок-акторів. Уявіть, що перебуваєте в цирку. Спробуйте себе в ролі актора.
Об’єднайтеся в пари “дресирувальник-мавпенятко” або “клоун-мавпенятко” і придумайте цікаву репризу (реприза – короткий вставний номер-жарт, який виконують актори розмовного жанру в цирку. Вони використовують факти життя, до яких глядачі аж ніяк не можуть лишатись байдужими. Наприклад, пара “клоун-мавпенятко”: клоун навчає мавпенятко, а потім мавпенятко дресирує клоуна).
4. Перегляд фрагменту циркової репризи за участю клоуна та мавпи
5. Інтерактивна вправа “Мікрофон”
– Що цікавого ви дізналися на уроці?
– Чого навчилися?
6. Прибирання робочого місця