УРОК 19. Виготовлення закладки технікою плетіння
Мета: розвивати вміння виготовляти закладки для книжок; відпрацьовувати вміння плести зі стрічки закладку; учити раціонально використовувати матеріали; виховувати охайність, самостійність.
Обладнання: дві кольорові стрічки та ножиці.
ХІД УРОКУ
I. Організація уроку
– Діти, сьогодні у вас попереду цікавий день, адже він принесе нові знання. Ви сповнені енергії, готові впоратися з найважчим завданням. Подаруйте свої усмішки мені, а я всміхнуся вам. Побажаймо один одному
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1. Вправа “Мікрофон”
– Діти, хто з вас любить читати?
– Чи часто ви відвідуєте бібліотеку?
– Які книжки ви прочитали нещодавно?
– Яка книжка найбільше сподобалася?
– Як потрібно ставитися до книжок?
2. Гра “Так, ні”
– Пригадаймо правила користування книжкою.
1. Можна легенько загинати сторінки в книжці. (Ні)
2. Брудними руками брати книжку не можна. (Так)
3. Слід обгорнути книжку папером або спеціальною обкладинкою. (Так)
4. Під час їжі можна трішки почитати.
5. Малювати на сторінках книжок не можна. (Так)
6. Цікаве у книжці можна виділити олівцем або ручкою. (Ні)
7. Щоб знайти потрібну сторінку, потрібно користуватися закладкою. (Так)
3. Ситуація з життя
– Ти лишень занурився в неймовірний світ улюбленої книжки, повний захопливих пригод і яскравих персонажів, аж раптом задзвонив телефон, мама покликала на кухню або ж завітали друзі.
– Що тоді тобі неодмінно знадобиться? (Закладка для книжки).
– Якими закладками ти користуєшся?
Щоб відкрити без вагання
У підручнику сторінку –
Необхідно для читання,
Де чомусь зробив зупинку,
Щоб завдання пам’ятати,
Сторінок не загинати,
Зайвий раз їх не гортати.
Щоб завжди книжки тримати
У належному порядку,
Треба в них постійно мати
Отаку зручну закладку.
III. Мотивація навчальної діяльності
– Сьогодні на уроці ми виготовимо закладку зі стрічок, та спершу дізнаємося про історію виникнення закладки й ознайомимося з технікою плетіння.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ЗАКЛАДКИ
Перші закладки з’явились одночасно з появою самої книжки. Старовинні книжки довгий час були розкішшю та рідкістю, гортати сторінки означало псувати цінну реліквію. І щоб книжка зберігалася якнайдовше, користувалися закладками – це допомагало швидко знайти потрібну сторінку і читач не гортав без потреби аркуші.
У ХІІІ ст. з’явилася перша закладка зі шкіри, пізніше – із тканини та міцного паперу. Яких тільки закладок не виготовляли – шовкові, вишиті, з різними символами, портретами королів та королев…
У ХV-ХVІ ст. з’явилися закладки-регістри – у вигляді невеличкого язичка (зі шкіри, пергаменту, тканини), прикріпленого на край аркуша, який мав виступ за край книжки.
Пізніше з’явилися закладки зі стрічки, тасьми, прикріплені до книжки.
У ХІХ-ХХ ст. з’явилася металева закладка, яка нагадувала скріпку.
Не обов’язково йти в спеціальний магазин, щоб купити таку річ для улюбленої книжки. Адже можна зробити закладки для книжок власноруч, витративши на це трохи часу і фантазії, але отримавши внаслідок ексклюзивні (неповторні) й красиві вироби. Їх можна зробити у вигляді великих скріпок, казкових істот, фруктів або овочів, музичних інструментів, стрічок із кумедними шаржами, долоньок тощо. Варіантів безліч, а який з них до душі вам – обирайте.
Але на сьогоднішньому уроці ми виготовимо закладку зі стрічки.
2. Робота з підручником (с. 64-65)
3. Правила безпечної поведінки з ножицями
Робота в парах “Ти мені – я тобі” (учні по черзі ставлять один одному запитання щодо дотримання правил безпечної поведінки з ножицями та відповідають на них).
Фізкультхвилинка
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи
VI. Практична робота за посібником “А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас” (с. 33)
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалось найбільше?
– Що ви виготовляли?
– Чия робота сподобалася найбільше?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця
Додаток
КРОСВОРД
1) Чи в лінійку, чи в клітинку –
Чистим був, а за хвилинку
Повно в ньому цифр і літер.
Здогадались? Що це, діти? (Зошит)
2) Гумка, ручка, олівець –
Усі заходять в мій хлівець. (Пенал)
3) Я беру в свою правицю
Із пеналу помічницю.
Крапка… рисочка… карлючка –
Разом пишем я і… (ручка).
4) Волохатий хвостик маю,
Я для фарби – кращий друг!
По альбомах погуляю –
Розфарбую все навкруг! (Пензлик)
5) Біле поле, мудрий на ньому оре. (Папір)
6) Настрибався зайчик вволю,
Білий слід лишав по полю.
Ми за ним спостерігали,
Слово “мама” прочитали. (Крейда)
7) Поля письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай. (Книжка)
8) Бігаю туди-сюди
І рятую від біди:
Там, де помилка чи бруд,
Мною на папері труть. (Гумка)