ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА
4. Емоційно-вольова сфера особистості
4.1. Емоції і почуття
Запитання. Завдання
1. Яка відмінність між емоціями і почуттями?
2. Проаналізуйте природу виникнення емоцій із точки зору інформаційної теорії.
3. Яку роль відіграють в емоціях органічні відчуття?
4. У чому проявляється суб’єктивність переживань?
5. Що розкривається в змісті почуттів?
6. Обгрунтуйте відмінності у переживаннях стресу і афекту.
7. Чи можна естетичні почуття відносити до астенічних переживань?
8. Поясніть,
9. Про яку якість почуттів йдеться в наведеному уривку з листа юнака до дівчини: “Я не знаю, – пише юнак дівчині, – люблю я тебе чи ненавиджу. Мені здається, що ці почуття в мені дивним чином перемішані” (За М. Д. Левітовим).
Література
Вилюнас В. К. Психология эмоциональных явлений. – М., 1976.
Додонов Б. И. Эмоция как ценность. – М., 1978.
Загальна психологія/ О. Скрипченко, Л. Долинська, З. Огороднійчук та ін. – К„ 1999.
Изард К. Эмоции человека. – М., 1980.
Никифоров А. С. Эмоции в нашей жизни. – М., 1978.
Психологія/ За ред.
Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций. – М.. 1979.
Селье Г. Стресс без дистресса. – М., 1982.
Симонов П. В. Теория отражения и психофизиология эмоций. – М., 1970.
Шингаров Г. X. Эмоции и чувства как форма отражения действительности. – М., 1971.
Запитання. Завдання – Емоції і почуття – Емоційно-вольова сфера особистості - Довідник з психології
Схожі записи:
Кінесика – НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 9 НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ Кінесика Найвиразнішим і найуживанішим засобом невербаліки є жест. Саме класифікації і характеристиці жестів присвячено...
Мотиваційний компонент навчальної діяльності – ПОКОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Педагогічна психологія: навчальний-методичний посібник РОЗДІЛ 3 3 . ПОКОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 3.1. Мотиваційний компонент навчальної діяльності. Загальна характеристика мотивів учіння Проблему мотивації навчальної діяльності...
Змістовий компонент. Загальна характеристика знань – ПОКОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Педагогічна психологія: навчальний-методичний посібник РОЗДІЛ 3 3 . ПОКОМПОНЕНТНИЙ АНАЛІЗ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 3.5. Змістовий компонент. Загальна характеристика знань Розвиток людського індивіда здійснюється через засвоювання фрагментів...
Контакт очей – НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 9 НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ Контакт очей Якщо людина, яка опанувала культуру спілкування, хоче досягти взаєморозуміння з іншими, вона...
Традиційні технології навчання – Технології навчання у сучасній школі ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА Основи педагогіки 2. Теорія освіти і навчання (дидактика) 2.5. Технології навчання у сучасній школі Технологія навчання – це шлях освоєння конкретного навчального...
Уява – Раціональні форми освоєння дійсності – Пізнавальна діяльність особистості ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 3. Пізнавальна діяльність особистості 3.2. Раціональні форми освоєння дійсності 3.2.3 Уява Взаємодіючи з навколишнім світом, людина не тільки сприймає, запам’ятовує і осмислює...
Психологічна характеристика типів темпераменту – Темперамент – Психологія індивідуальності ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 5. Психологія індивідуальності 5.1. Темперамент 5.1.4 Психологічна характеристика типів темпераменту Кожен тип темпераменту характеризується різним рівнем вираження окремих властивостей і їх своєрідним...
Функції і труднощі спілкування – СПІЛКУВАННЯ ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК СПІЛКУВАННЯ Функції і труднощі спілкування Функції спілкування різноманітні. їх можна виявити під час порівняльного аналізу спілкування людини з різними партнерами, у різних...
Вербальні та невербальні засоби спілкування з аудиторією – ЕТИЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ВИМОГИ ДО ВИСТУПУ В АУДИТОРІЇ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 12 ЕТИЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ВИМОГИ ДО ВИСТУПУ В АУДИТОРІЇ Вербальні та невербальні засоби спілкування з аудиторією Для успішного спілкування з аудиторією...
Мислення – Раціональні форми освоєння дійсності – Пізнавальна діяльність особистості ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 3. Пізнавальна діяльність особистості 3.2. Раціональні форми освоєння дійсності 3.2.2 Мислення Пізнавальна діяльність людини розпочинається з відчуттів і сприймань, але ними не...
Самооцінка депресії – ДОДАТКИ ПСИХОЛОГІЯ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ДОДАТКИ Самооцінка депресії Інструкція. Відповідаючи на запитання, закресліть цифру праворуч залежно від відповідності суджень вашому звичайному стану. 1 – “майже ніколи”, 2...
Суть, умови, етапи і прийоми самовиховання – Суть процесу виховання ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА Основи педагогіки 3. Теорія і методика виховного процесу 3.1. Суть процесу виховання 3.1.2 Суть, умови, етапи і прийоми самовиховання Виховання і самовиховання...
Індивід, особистість, індивідуальність – Психологія особистості ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 2. Особистість у діяльності і спілкуванні 2.3. Психологія особистості З моменту народження дитина потрапляє у сферу дії економічних, морально-політичних та ідеологічних суспільних...
Методи педагогічної психології – МЕТОДОЛОГІЯ Й МЕТОДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ Педагогічна психологія: навчальний-методичний посібник РОЗДІЛ 1 2 МЕТОДОЛОГІЯ Й МЕТОДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ 2.2. Методи педагогічної психології Методи педагогічної психології можна розглядати в системі різних класифікацій....
Вольові якості – ВОЛЯ ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ВОЛЯ Вольові якості Воля особистості виражається у вольових якостях. Вольові якості – це відносно стійкі, незалежні від конкретної ситуації психічні утворення, які...
Багатосистемність психіки – ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ПСИХІКА ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ПСИХІКА Багатосистемність психіки Разом із багаторівневістю, людська психіка, як цілісна система, має багато підсистем, кожну з яких можна розглядати...
Спілкування як одна з нагальних потреб людини – ПСИХОЛОГІЧНА ПРИРОДА СПІЛКУВАННЯ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 4 ПСИХОЛОГІЧНА ПРИРОДА СПІЛКУВАННЯ Спілкування як одна з нагальних потреб людини Як зазначалося, спілкування в нашому житті відіграє дуже велику роль,...
“Я-концепція” – ПІДСТРУКТУРА ОСОБИСТОСТІ “СВІДОМІСТЬ-САМОСВІДОМІСТЬ” ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ПІДСТРУКТУРА ОСОБИСТОСТІ “СВІДОМІСТЬ-САМОСВІДОМІСТЬ” “Я-концепція” “Я-концепція” – це виявлення самосвідомості. Вона становить собою динамічну систему уявлень людини про себе. “Я-концепція” формується під впливом...
Рухи і дії – ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЇ ДІЯЛЬНОСТІ Рухи і дії Людина, здійснюючи будь-яку діяльність, користується рухами – вродженими (безумовно-рефлекторними) й набутими (умовно-рефлекторними). Безумовно-рефлекторних рухів набувають упродовж...
Характеристика та етапи індивідуальної бесіди – ІНДИВІДУАЛЬНА БЕСІДА ЯК ФОРМА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 10 ІНДИВІДУАЛЬНА БЕСІДА ЯК ФОРМА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Характеристика та етапи індивідуальної бесіди Індивідуальна бесіда – це діалог двох співучасників, які є...
Психіка і мозок – Предмет психології ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 1. Психологія як наука 1.1. Предмет психології 1.1.3 Психіка і мозок Психіка є властивістю високоорганізованої матерії, що спрямована на відображення об’єктивної дійсності....
Виховна роль дитячих і юнацьких організацій – Суспільні інститути виховання ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА Основи педагогіки 3. Теорія і методика виховного процесу 3.5. Суспільні інститути виховання 3.5.2 Виховна роль дитячих і юнацьких організацій Невід’ємним компонентом системи...
Спілкування як обмін інформацією – ПСИХОЛОГІЧНА ПРИРОДА СПІЛКУВАННЯ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 4 ПСИХОЛОГІЧНА ПРИРОДА СПІЛКУВАННЯ Спілкування як обмін інформацією Розглянемо характеристики різних сторін спілкування. Обмінюючись інформацією, кожний із партнерів є активним суб’єктом...
Зарубіжні концепції учіння – ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕОРІЇ УЧІННЯ Педагогічна психологія: навчальний-методичний посібник РОЗДІЛ 3 2 ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕОРІЇ УЧІННЯ 2.2. Зарубіжні концепції учіння У роботі видатного чеського педагога Я. А. Коменського “Велика дидактика” викладено...
Психологічні аспекти Виховання довільності людини – ПСИХОЛОГІЧНІ ПИТАННЯ ВИХОВАННЯ ХАРАКТЕРУ Педагогічна психологія: навчальний-методичний посібник Розділ 4 3 ПСИХОЛОГІЧНІ ПИТАННЯ ВИХОВАННЯ ХАРАКТЕРУ 3.3. Психологічні аспекти Виховання довільності людини Відповідальність як психолого-педагогічна проблема Особистість можна уявити як...
ДІЯЛЬНІСТЬ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ЩОДО НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ СІМ’Ї – ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА СІМ’Ї ПСИХОЛОГІЯ СІМ’Ї Розділ II ДІЯЛЬНІСТЬ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ЩОДО НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ СІМ’Ї Тема 4 ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА СІМ’Ї – Мета і завдання психологічної діагностики сім’ї. –...
Мораль і моральність у суспільстві – МОРАЛЬНІ ПЕРЕДУМОВИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 3 МОРАЛЬНІ ПЕРЕДУМОВИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Мораль і моральність у суспільстві Розглядаючи діяльність людини, її спілкування з іншими крізь призму етичних норм...
Особливості письмового ділового спілкування – ЕТИКА ТА ЕТИКЕТ У ДІЛОВОМУ СПІЛКУВАННІ З ІНОЗЕМЦЯМИ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 13 ЕТИКА ТА ЕТИКЕТ У ДІЛОВОМУ СПІЛКУВАННІ З ІНОЗЕМЦЯМИ Особливості письмового ділового спілкування Перш ніж розглядати особливості письмового ділового спілкування, варто,...
Способи впливу на людей під час спілкування – ДОБІР СПОСОБІВ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 7 ДОБІР СПОСОБІВ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Способи впливу на людей під час спілкування До способів спілкування, як зазначалося, відносять також способи впливу...
Проксеміка – НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 9 НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ Проксеміка Щоб встановити або підтримати контакт з людиною, потрібно не лише дивитися їй в...
Характеристика різних видів емоційного реагування – ЕМОЦІЇ ТА ПОЧУТТЯ ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ЕМОЦІЇ ТА ПОЧУТТЯ Характеристика різних видів емоційного реагування Емоційний тон відчуттів. Емоційний тон відчуттів є філогенетично найдавнішою емоційною реакцією. Він пов’язаний з...
Увага – Чуттєві форми пізнання дійсності – Пізнавальна діяльність особистості ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 3. Пізнавальна діяльність особистості 3.1. Чуттєві форми пізнання дійсності Пізнавальна діяльність постає як активність людини, спрямована на відображення і пізнання навколишнього світу....
Відчуття – ІНТРАІНДИВІДУАЛЬНА ПІДСТРУКТУРА ОСОБИСТОСТІ: ВІДЧУТТЯ І СПРИЙНЯТТЯ ПСИХОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ІНТРАІНДИВІДУАЛЬНА ПІДСТРУКТУРА ОСОБИСТОСТІ: ВІДЧУТТЯ І СПРИЙНЯТТЯ Відчуття Навколишній світ, його красу, звуки, кольори, запахи, температуру, величину і багато іншого ми пізнаємо завдяки...
Поняття про невербальну комунікацію – НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ ЕТИКА ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ Лекція 9 НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ ТА КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ Поняття про невербальну комунікацію Поряд із словесними засобами – мовленнєвими – на культуру спілкування...
Фізіологічні основи емоцій – Емоції і почуття – Емоційно-вольова сфера особистості ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА 4. Емоційно-вольова сфера особистості 4.1. Емоції і почуття 4.1.3 Фізіологічні основи емоцій Характерні для емоцій фізіологічні процеси мають своєю основою як складні...