Тема 3 ВОДА
& 37. ЗНАЧЕННЯ ВОДИ І ВОДНИХ РОЗЧИНІВ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ. КИСЛОТНІ ДОЩІ
Вивчення параграфа допоможе вам:
· оцінити роль води в життєдіяльності організмів;
· обгрунтовувати значення розчинів у природі та житті людини;
· сформувати уявлення про кислотні дощі
Вода – природна і лікувальна, столова і мінеральна, технічна і питна – така різна й водночас незамінна.
ЗНАЧЕННЯ ВОДИ І ВОДНИХ РОЗЧИНІВ У ПРИРОДІ. Значення води важко з чимось порівняти, оскільки, дякуючи ціп унікальній природній
У живій природі завдяки воді відбуваються хімічні реакції з перетворення речовин їжі на речовини, що входять до складу тіла організмів, живлять їх, забезпечують енергією. Поживні речовини переносяться в організмі у складі водних розчинів: у рослин, дякуючи наявності води у складі клітинного соку, у тілах тварин і людини – завдяки крові. Вода оберігає живі істоти і всю нашу планету від перегрівання.
Кожна людина повинна стежити за тим, щоб в її організм надходила достатня кількість води. Для вашого віку добова норма води становить
Більшість біологічних явищ в організмах відбуваються за участю води. Поживні речовини в організмах транспортуються в складі водних розчинів.
Вода бере участь у формуванні рельєфу місцевості. Вона – головний чинник, що зумовлює клімат Землі та є середовищем існування багатьох організмів.
Пригадайте, середовищем життя яких організмів є вода.
Крім позитивного значення, вона може завдавати шкоди (руйнування гір, зсуви грунту, повені тощо).
ЗНАЧЕННЯ ВОДИ І ВОДНИХ РОЗЧИНІВ У ПОБУТІ ЛЮДИНИ Й ГРОМАДСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ. Окрім чинника середовища життя, вода відіграв важливу роль у громадському господарстві та нашому побуті (мал. 111).
Значна кількість води використовується в промисловості. Так, у виробництві 1 кг алюмінію задіяно близько 9 кг води. На цукрових заводах для виробництва 1 кг цукру витрачається води в 10 разів більше. В якості теплоносія воду використовують в теплових мережах для передачі тепла по теплотрасах від виробників тепла до споживачів. На багатьох підприємствах воду використовують для охолодження продукції й апаратів.
КИСЛОТНІ ДОЩІ У попередньому параграфі було розглянуто взаємодію води з оксидами в лабораторних умовах. Але оксиди не металічних елементів взаємодіють з водою й у природних умовах.
Пригадаємо, що газуваті забруднювачі повітря потрапляють до нього разом з викидами при роботі автотранспорту, заводів, котелень тощо. Більшість з цих газів утворена оксидами Сульфуру (SО2, SO3) і Нітрогену (NО2). У повітрі вони контактують з парами води. Відбуваються хімічні реакції, кінцевими продуктами яких є кислоти. Такі з них, як сульфітна Н2SO3, сульфатна Н2SO4, нітратна HNO3 завдають шкоди природі. Як саме? Вони розчиняються в дощових краплях і потрапляють на землю. Це явище дістало назву кислотних дощів.
Мал. 111. Вода в житті людини
Основна причина кислотних дощів – це утворення в атмосфері кислот внаслідок недбалої діяльності людини. Є й природні причини цього явища, як-от виверження вулканів і розряди блискавок.
Кислотні дощі вражають рослини, псують металеві та інші вироби, не проходять безслідно і для людини, якщо потрапляють на волосся чи одяг (мал. 112).
Мешканці водойм теж чутливі до кислотних дощів. Особливо потерпають рослини й тварини водойм з непроточною водою (озер, ставків).
Кислотні дощі, утворені над певною територією, вітром переміщуються на значні відстані. Тож кислотний дощ може пролитися далеко від місця викиду в атмосферу шкідливих речовин.
І буває так, що над ніби екологічно-безпечною територією випадає кислотний дощ.
До кислотних дощів дуже чутливі огірки. Ті з вас, хто проживає в сільській місцевості, могли бачити, як після одного з літніх дощів упродовж доби жовкнуть листя і стебла огірків (мал. 112). Кислотні дощі завдають шкоди спорудам з мармуру й вапняку, металевим конструкціям.
Кислотні дощі зменшують родючість грунту, уповільнюють процеси розкладання органічних речовин, адже погіршують середовище життя бактерій грунту, які це здійснюють; пошкоджують грибниці грибів. Рослини потерпають від того, що руйнується хлорофіл, пригнічується фотосинтез, опадає листя, погіршується живлення внаслідок руйнування кореневої системи.
Запобіжні заходи з недопущення появи кислотних дощів спрямовані на підтримання чистоти повітря. Для цього слід припинити викиди у повітря оксидів, що утворюють кислоти, людина за рік тільки в процесі харчування споживає в середньому шістдесят тонн цілющої вологи. Додайте до цього ще якихось триста тонн води для задоволення інших її життєвих потреб – і ви отримаєте цифру у триста шістдесят тонн!
Мал. 112. Причини кислотних дощів
Мал. 113. Наслідки впливу кислотних дощів на огірки.
Щоб виростити один кілограм рослинної їжі – зерна, овочів, потрібно в середньому дві тонни води. Для “вирощування” одного кілограма м’яса – двадцять тонн води. Щоб отримати 1 т чавуну, слід витратити 15-20 м3води, 1 т штучного шовку – до 2500 м3.
Видобуток вугілля і нафти теж не обходиться без води, в середньому її витрачається: на тонну вугілля близько п’яти тонн, на тонну нафти – до 130 тонн.
?
1. Як людина використовує воду й водні розчини?
2. Завдяки яким властивостям води ця речовина незамінна у живій природі?
3. Як пов’язане використання води в побуті, на виробництві з її властивостями? Чому в батареях опалення циркулює вода, а не повітря?
4. Що називають кислотними дощами? Чим вони небезпечні для природи нашої планети?
5. Укажіть формули газоподібних речовин, що беруть участь в утворенні кислотних дощів: SO2, СО2, О3, Н2, СН4, NО2.
6. Запишіть назви та джерела речовин, що є причиною кислотних дощів. Напишіть приклади рівнянь реакцій, що відбуваються при утворенні кислотних дощів.
7. Чим кислотні дощі небезпечні для природи нашої планети?
8. Укладіть переліки:
А позитивного значення води в природі
Б негативного значення води в природі
В значення води у побуті
Г значення води у суспільному господарстві
9. Укажіть властивості води:
А безбарвна
Б легко переходить з одного агрегатного стану в інший
В не проводить електричний струм
Г розчиняє речовини різного агрегатного стану
10. Обгрунтуйте, до яких заходів слід вдаватись, щоб запобігти утворенню кислотних дощів.
11 . Складіть схеми “Значення води у природі” та “Роль води в житті людини” і підготуйте розповідь за ними.
Організуйте і проведіть конкурс творчих робіт на тему: “Вода + Сонце + Повітря = ЖИТТЯ”.