ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ
ЧЕМНИМ ТРЕБА БУТИ СКРІЗЬ
ПРО КУЛЬТУРУ ЗБЛИЗЬКА
…Дзвінок. Закінчився другий урок. Юрбою клас вийшов у коридор. як завжди, гуртом діти йдуть до їдальні пити молоко і сік. Біля дверей утворюється страшенна тиснява. неможливо ні зайти, ні вийти, тому що пхаються всі разом і репетують.
Нарешті хтось розумний відчиняє другу половинку дверей. Увійшли. Сьогодні дають тільки молоко, а деякі школярі його не дуже люблять. І починається хвиля протестів: “Де мій сік? я буду скаржитися!”
Але діти все одно беруть
Лунає дзвінок на урок. З полегкістю зітхають кухарі, учителі та прибиральниці. Але ненадовго. На наступній перерві прийде інший клас – і буде ще одне життя…
Обговоріть ситуацію. Подумайте, як її виправити. Що можна порадити дітям, аби про них сказали: вони культурні, тактовні й виховані?
ЧЕМНИЙ ГЕРОЙ
Вітько-третьокласник
Крокує додому
Героєм
Що й не снилось нікому.
Аж раптом
Вітькові назустріч –
Першак.
Всміхнувся Вітько і промовив:
– Так-так! –
І, випнувши груди,
Підходить до нього:
– Гей, ти!
Треба старшим
Давати дорогу! –
І хлопця малого
Портфелем як лясне!
Аж всівся на землю
Малий першокласник…
Вітько реготнув:
– Так і треба, щоб знав! –
І далі по вулиці покрокував.
Іде і пишається
Подвигом власним.
Аж раптом назустріч йому –
Семикласник!
Ввід жаху герой,
Мов листок,
Затремтів –
І в перше ж парадне
Стрілою влетів.
Тремтять його руки,
Тремтять його ноги…
– Чого ти злякався? –
Питаю у нього.
– Та просто я чемний, –
Вітько відказав, –
Тож старшому хлопцю
Дорогу і дав…
Анатолій Костецький
Обговоріть поведінку третьокласника. 2. Чи можна його назвати чемним? Чому? 3. Продовжте думку: “Якби Вітько був чемний, то…”
ЯКИМИ БУТИ?
Мудрість народів світу
– Скажи, мудрий чоловіче, яким мені бути?
– не смійся зі старого, якщо ти молодий; і з бідного, якщо ти багатий; і з немічного, якщо ти дужий; і зі сліпого, якщо ти
Зрячий; і з хворого, якщо ти здоровий; і з нерозумного, якщо ти мудрий. Будь у міру гордим, скромним, вимогливим, добрим.
Доведи слушність цих порад. 2. Чи використовуєш ти їх у своєму житті? У яких випадках?
НАЇЛИСЯ ВСТАЛИ І ПІШЛИ
У старенької бабусі біля хати росте велика яблуня. Рясно вона вродила цього року. Аж гілля гнеться. Ідуть зі школи троє веселих хлопців – Петро, Микола та Іван. Бачать, на дереві яблука висять – пахучі, червонобокі.
Петро й каже:
– Давайте попросимо в бабусі яблук. Попросили.
Бабуся й запрошує:
– Ідіть, дітки, нарвіть собі яблук, їжте. Нарвали хлопці повне відро яблук. Сіли, їдять.
А недогризки біля хати кидають.
Наїлися, встали і пішли собі додому. І подякувати забули, а про недогризки вже й казати нічого: лежать. Устала старенька, зітхнула та й пішла недогризки збирати. Позбирала й козі віддала.
– О-о, невдячність за добро – то потворно.
Василь Сухомлинський
Обговоріть поведінку хлопців. 2. Підкажіть їм, де вони помилилися. 3. Придумайте інший можливий хід подій.
УРОКИ ЧЕМНОСТІ
Бути чемним та вихованим не завжди легко. Особливо коли хтось (однокласник, друг, сусід, герой кінофільму або мультфільму) подає поганий приклад. Розгляньте малюнок, на якому зображено, як Мальвіна навчає Буратіно правил чемності. Придумайте та розіграйте в класі короткі сценки на цю тему.
Запам’ятай правила!
Незважаючи на настрій, вітайся та розмовляй з людьми привітно. Вихована людина скрізь поводиться ввічливо й чемно. Не розмовляй дуже голосно, не галасуй на перервах. Перш ніж щось сказати, подумай, щоб не нашкодити собі та іншим. Коли говориш, не жестикулюй.