Загальний курс транспорту
РОЗДІЛ 4
ЗАЛІЗНИЧНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ
4.4. ЕКОНОМІЧНІ ПОКАЗНИКИ РОБОТИ ЗАЛІЗНИЦЬ
В умовах переходу країни, у тому числі і залізниць, на ринкові відносини важливими факторами є зниження собівартості перевезень і підвищення їхньої прибутковості. У зв’язку з цим до основних економічних показників роботи залізничного транспорту належать: продуктивність праці, собівартість перевезень, прибуток, рентабельність, фондовіддача.
Продуктивність праці на залізничному транспорті – це кількість тонно-кілометрів
Сума експлуатаційних витрат на виконання перевезень (£Е) включає: фонд оплати праці, відрахування на соціальні потреби, вартість палива, електроенергії, матеріалів, амортизаційні відрахування, інші витрати.
Прибуток – це показник, що характеризує всю господарську діяльність залізниць і підприємств транспорту. Вона визначається як різниця між доходами і експлуатаційними витратами (Е):
П=Д-Е,
Де Д – сумарні доходи, тобто кошти, отримані залізницею, дирекцією або підприємством
Важливо знати не тільки абсолютні розміри прибутку (П), але і скільки його отримано з кожної гривні вартості виробничих фондів, що дорівнюють сумі основних фондів (ОФ) і обігових коштів (ОБК), тобто рентабельність.
Рентабельність (Р) визначають за формулою.
До основних виробничих фондів належать виробничі і службові будівлі, споруди (колія, лінії електропередачі тощо), рухомий склад, прилади, механізми, верстати, устаткування (наприклад, вантажно-розвантажувальне та ін.). До обігових коштів належать: оборотні виробничі фонди (матеріали, сировина, паливо, запасні частини) і фонди обігу (запаси готової продукції на складі, кошти на рахунках банківських та інших кредитних установ).
Показник фондовіддачі характеризує рівень використання основних виробничих фондів у виразі.
Розглянуті економічні показники тісно пов’язані між собою: із збільшенням продуктивності праці знижується собівартість і зростає прибуток, рентабельність перевезень і фондовіддача.