Філософія світ людини
Родова бівалентність людського буття: феномени чоловічого та жіночого
Філософія статі та її предмет
В усіх окреслених вище підходах філософія статі ще не розглядається як окрема філософська наука, що має свій предмет, метод і специфічну структуру. Хоча термін “філософія статі та любові” подивуємо вже у М. Бердяєва, формування філософії статі як окремої галузі філософського знання назріло лише на сьогоднішній день.
Спричинене це тим, що в західній культурі з моменту утвердження патріархату жіноче
У XX столітті маємо, на перший погляд, парадоксальне, а насправді – логічне завершення такої позиції у творчості О. Вейнінгера, який заявив, що, люблячи жінку, чоловік любить самого себе, бо жінка є лише дзеркалом, у якому відображується дух чоловіка.
Проте опозиція чоловічого та жіночого як духу та матерії нині видається сумнівною.
Якщо чоловічість і визначити як дух, духовність, то жіночість можна означити принаймні як душевність. Осягнені таким
У результаті ми можемо сформулювати важливий висновок: стать виявляє себе не лише як біологічний, соціально-культурний та психологічний феномени, а й як екзистенційний феномен. Екзистенційна стать і буде головним предметом філософії статі – екзистенційна чоловічість як духовність та екзистенційна жіночість як душевність.
Отже, філософія статі – галузь філософського знання, що досліджує екзистенційну стать у її єдності з іншими виявами статі – біологічним, соціально-культурним та психологічним. Її предмет – складна та суперечлива взаємодія екзистенційної статі з іншими її виявами.
Останнім часом широко розгортаються дослідження, предметом яких є гендер – соціальна стать людини (лат. gender – рід). Як бачимо, предмет філософії статі ширший (і глибший) за предмет тендерних досліджень; останні можуть бути включені у філософію статі як гендерна антропологія.