МОРФОЛОГІЯ І ОРФОГРАФІЯ
ІМЕННИК
§8. Іменники – назви істот і неістот. Загальні і власні назви
61. Запишіть подані іменники у два стовпчики: а) ті, які відповідають на питання хто?; б) ті, які відповідають на питання що?
Окунь, смолоскип, порушення, інтелігент, квітник, учительство, сирота, окраєць, їжак, українець, хазяїн, життя.
Якщо ви правильно виконали завдання, із других букв записаних слів прочитаєте початок прислів’я: “… все розкаже”.
За значенням усі іменники поділяються на назви істот і неістот.
До істот
Іменники – назви неістот відповідають на питання щ о? Наприклад: земля, день, морок, селянство.
62. Попрацюйте в парах. Прочитайте вірш Дмитра Білоуса. Випишіть із поезії іменники у два стовпчики: а) назви істот; б) назви неістот.
ВИПАДКОВА НАЗВА
Коли англійці вступили вперше
До австралійців на материк
І там зустріли якусь тварину –
Сумчасте диво на двох ногах –
Подивувались якусь хвилину,
Аж гульк – тубілець іде на шлях.
Англієць якось йому зненацька:
–
Сумчасте диво
Та слів англійських не чувши й близько,
Знизав плечима той: – Кенгуру!
(що означає по-австралійськи
“не розумію”, “не розберу”).
Отак і стало це кенгурисько
Усім відоме як кенгуру.
Д. Білоус
63. І. Перекладіть текст українською мовою і запишіть. Підкресліть іменники – назви неістот.
Ванька свернул вчетверо исписанный лист и вложил его в конверт, купленный накануне. Подумал немного, умакнул перо, написал адрес: “На деревню дедушке”.
Мальчик надел шапку и прямо в рубашке бросился на улицу. Добежал до почтового ящика и сунул письмо в щель (За А. Чеховим).
Лист – аркуш
Рубашка – сорочка
Накануне – напередодні
Ящик – тут: скринька
II. Дайте відповіді на запитання.
1. Чи знайде адресата підписаний хлопчиком лист? Чому?
2. Як треба підписувати конверт?
Загальні (рос. нарицательные) назви дають багатьом подібним предметам: місто, річка, журнал, планета.
Власні (рос. собственные) назви дають окремим особам або одиничним предметам, щоб виділити їх серед інших однотипних. Це прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, географічні, астрономічні назви, назви державних посад, установ, свят, книг: Ярослав Мудрий, Кривий Ріг, Дніпро, Великдень.
Загальні назви звичайно пишуть з малої букви, а власні – з великої: сузір’я Великий Віз, Кримський півострів, село Широка Балка. Назви книг, газет, журналів, кораблів, магазинів, умовні назви продуктів і товарів беруть у лапки: повість “Хмари”, газета “Українське слово”, теплохід “Тарас Шевченко”, магазин “Перлина”, цукерки “Білочка”. Але назви релігійних книг і понять у лапки не беруть: Євангеліє, Біблія, Коран, Божа Матір.
Назви зі словом імені в лапки не беруть: Львівський національний університет імені І. Франка.
Орфограма Велика буква і лапки у власних назвах
64. Попрацюйте в парах. Спишіть речення, вибираючи з дужок потрібні букви.
1. На (П, п)равобережжі, в долині річок (І, і)нгульця і (С, с)аксагані, стоїть (К, к)ривий (Р, р)іг (Ю. Яновський). 2. Вовк (С, с)іроманець заліг позаду (В, в)асиля (Ч, ч)епіжного і його коня (М. Вінграновський). 3. Там досі моляться (С, с)трибогу високі в сонці явори. 4. Я вранці голос (Г, г)орлиці люблю (Із тв. Л. Костенко). 5. Усі вони так давно і довго їхали, що виїхали на небо, тепер долають (Ч, ч)умацький (Ш, ш)лях (Є. Гуцало).
65. Прочитайте речення. Скажіть, чому однозвучні слова слід писати по-різному.
1. Якось одного разу, загубившись у Борзні на ярмарку, де батько продавав дьоготь, Пірат щез (О. Довженко). Митько саме дивився фільм про грізного пірата (В. Кава). 2. Важко зітхнув старий Беркут, зирнув на сонце, усміхнувся. Над тобою теж завис беркут нестримний (Із тв. І. Франка). Ніхто не сподівався, що баскетбольна команда “Беркут” посяде перше місце на змаганнях.
66. І. Попрацюйте в парах. Прочитайте текст.
Запишіть поряд із науковими народні назви сузір’їв, запамятайте їх правопис.
Українські народні назви сузір’їв не ввійшли як офіційні в науковий обіг, проте досить точно передають враження, що виникають, коли зіставити розташування зірок із певними предметами, істотами. Так, Велика Ведмедиця має цілий ряд народних назв: Великий Віз, Чумацький Віз, Великий Ківш; сузір’я Дельфін по-народному називається Криниця; Кассіопея – Борона; Мала Ведмедиця – Малий Віз, Пасіка.
Сузір’я Орел у народі має назву Дівчина з відрами; Лебідь по-народному називається Хрестом. Найбільше синонімічних українських назв має сузір’я Оріон. Це – Косар, Косарі, Чепіги, Полин, Граблі (Є. Чак).
Сузір’я Велика Ведмедиця; ківш, віз
II. Уважно розгляньте малюнки. Спробуйте пояснити, чому сузір’я Велика. Ведмедиця має народні назви Великий Ківш, Великий Віз.
67. Складіть речення зі словами “Земля” – Земля – земля, “Сокіл” – Сокіл – сокіл.
68. Випишіть із підручника з географії п’ять речень із власними назвами.
69. Спишіть, вибираючи з дужок потрібні букви. Які власні назви слід узяти в лапки?
(К, к)іностудія (І, і)мені (О, о)лександра (Д, д)овженка, (Л, л)ьвівська (П, п)лоща, (К, к)урильські (О, о)строви, (С, с)ело (В, в)елика (Б, б)агачка, (П, п)ечерський (Р, р)айон (С, с)толиці, (С, с)получені (Ш, ш)тати (А, а)мерики, (Т, т)орг (К, к)иївський? (К, к)иївські(В, в)улиці, (І, і)вано-(Ф, ф)ранківська(О, о)бласть, (Ц, ц)укерки (Ч, ч)ервоний (М, м)ак, (Ч, ч)ервона (К, к)нига (У, у)країни, (С, с)танція (М, м)етро (3,з)олоті (В, в)орота.
АЗБУКА ВВІЧЛИВОСТІ
70 І. Пригадайте, що називається виразним читанням. Які засоби виразного читання вам відомі? Прочитайте поданий текст уголос. Зверніть увагу, чи дотримувалися ви правил виразного читання.
ЩО ТАКЕ ПРИНАДНІСТЬ?
Зараз, повертаючись подумки у своє шкільне життя, згадую свого однокласника Вадима. Він не вирізнявся з-поміж інших здібностями, не мав особливих талантів, а все-таки був улюбленцем не тільки класу, ай усієї школи, учителів. Трохи малював, співав під гітару пісні, вчився ні добре, ні погано – так собі. Принаймні під час контрольних робіт до нього по допомогу не зверталися. Але було щось у ньому таке, що притягувало всіх. Жодна прогулянка за місто, жоден день народження не проходили без Вадима. На нього не можна було сердитись- настільки він був відвертий та добродушний.
У чому ж секрет вдачі Вадима? Найбільше характеризують його слова чарівний, привабливий, принадний (рос. обаятельный). Але це означає не тільки м’який, делікатний, приємний у спілку вал ні, але, безумовно, відвертий, доброзичливий. Вихованість такої людини глибока, справжня, м’якість манер – від доброти душі. Це не та зовнішня добропорядність, що набувається з якихось корисливих міркувань, скажімо, щоб сподобатись комусь, справити приємне враження, і яка зникає, як тільки людині вже не треба бути принадною.
Отже, щоб тебе тепло згадували, треба намагатися бути уважним до оточуючих, стриманим у виявленні почуттів, скромним і ненав’язливим (За Л. Грибовою).
II. Складіть усну розповідь про риси характеру людини, на яку ви б хотіли бути схожими.
III. Дайте усні відповіді на запитання.
1. Чи доводилося вам зустрічатися з такими людьми, як Вадим?
2. Що, на вашу думку, робить людину привабливою, чарівною, приємною у спілкуванні?