Тема З РУКОТВОРНІ СИСТЕМИ
Рукотворні системи допомагають отримувати і перетворювати енергію, задовольняти потреби людини в освоєнні Землі й дослідженні космосу. Учися використовувати рукотворні системи в навчанні та повсякденному житті.
§ 19. МАШИНИ І МЕХАНІЗМИ В ДОВКІЛЛІ ЛЮДИНИ
Машини навколо нас. Людині служить велика кількість машин: автомобіль, мотоцикл, тролейбус, велосипед, літак, пароплав, швейна машина, кавомолка, кавоварка, електробритва, пральна машина, комп’ютер… Годі їх перерахувати! Є машини, що помістяться у
Що спільне для машин? Усі вони мають робочий орган, двигун та механізм передачі енергії від двигуна до робочого органа.
Величезна кількість машин і механізмів використовується у машинобудуванні, хімічній промисловості, металургії тощо. Важко уявити науку, освіту, медицину, торгівлю без використання сучасної техніки (мал. 75).
З величезною швидкістю розвивається сучасна
Із власних спостережень у довкіллі чи з розповідей дорослих ви знаєте про сільськогосподарські машини: трактори, комбайни тощо. Людина їх використовує для отримання продуктів харчування та сировини для виробництва.
Вдома і в школі навколо вас велика кількість побутової техніки: комп’ютер, телевізор, відеомагнітофон, вентилятор, холодильник, калькулятор… Перелік продовжте самостійно. Ці машини і механізми зробили життя людини більш зручним і комфортним.
Завдяки машинам людина може рухатися сама і перевозити вантажі водою і повітрям, по земній поверхні і під землею, навіть у безповітряному просторі. У цьому людині допомагають машини, що належать до транспорту – автомобілі, трамваї, тролейбуси, літаки, вертольоти, кораблі тощо. Велосипед – теж вид транспорту. Він не тільки дешевий і надійний, а й екологічно чистий (мал. 76, 3).
Розвиток ракетної техніки та авіації відбився і на дизайні автомобілів. Вони стали більш витягнутими, їх форми – обтічними, що зумовило зниження опору повітря, зменшення витрат пального.
Побачивши на вулиці найновіший автомобіль, подумайте про те, що ця сучасна форма – результат творчості не тільки художників, дизайнерів, а й конструкторів, технологів, матеріалознавців. Значна зміна вигляду автомобілів може бути пов’язана з подальшим удосконаленням освітлювальних пристроїв, механізмів управління автомобілем. Сучасна система керування двигуном дає змогу зробити його більш компактним, зменшити витрати пального.
Машини і охорона довкілля. Машини використовують енергію для виконання певної роботи. Машини, що використовують енергію, яка утворюється з невідновлюваних запасів палива – кам’яного вугілля, торфу, нафти, радіоактивних речовин – забруднюють навколишнє середовище (мал. 76,1,2)- Унаслідок цього змінюється склад повітря, грунту, води. Робота машин призводить до зміни погоди, рослинного і тваринного світу, хвороб живих організмів, зокрема людей.
Мал. 75. Машини в середовищі життя людини: 1 – літакобудування;
2 – освіта; 3 – сільське господарство; 4 – транспорт
Машини, у яких використовується енергія людини, тварин, вітру, води, сонячна енергія, майже не забруднюють довкілля (мал. 76, 3, 4). Але таких машин ще замало, щоб забезпечити потреби людей. Необхідно дбати про винайдення і використання машин, які не шкодять здоров’ю мешканців довкілля.
Матеріали для машин мають бути отримані з найменшими затратами енергії. Вони повинні легко піддаватися обробці для виготовлення деталей різної форми, мати якомога меншу вагу і бути достатньо міцними. Доцільно передбачити повторне використання матеріалу після закінчення терміну його застосування у машині чи пристрої. У машинобудуванні використовують метали та їх сплави, пластик, кераміку, скло, гуму та багато інших матеріалів.
Мал. 76. Машини, які використовують пальне (1 – моторний катер,
2 – автомобілі); екологічно чисті машини (3 – велосипед, 4 – вітрильник)
1. Які машини тобі відомі? За рахунок якої енергії вони працюють? 2. Чому машини можуть забруднювати навколишнє середовище? 3. Які машини не погіршують екологічного стану довкілля? 4. Назви 2-3 матеріали, з яких будують машини.
? 1. За рахунок якої енергії працюють машини, зображені на мал. 761 2. Як можна було б зменшити негативний вплив машин на екологічний стан довкілля?
1. Що ви знаєте про космічні технології? Використайте мал. 77.
2. Які марки автомобілів вам найбільше подобаються? 3. Спробуйте описати екологічно безпечну сучасну машину.
Для допитливих Про машини і механізми
Про роботів. Природна система “око – мозок – рука” дає можливість людині виконувати будь-які роботи. Але є види робіт, шкідливі для людини, виснажливі або небезпечні. Тому людина створила роботів. Вони без утоми виконують роботу маляра, зварювальника, перевізника деталей у цехах заводів.
Роботи працюють при високій чи низькій температурі, у безповітряному просторі, переміщаються в довжелезних трубах, по яких транспортують нафту, ремонтують їх.
З історії розвитку транспорту. Замало цілого життя, щоб ознайомитися з різними машинами, механізмами, пристроями, які винайшла людина. Та і не відразу вони стали такими, якими ви їх спостерігаєте.
Наприклад, “пращур” сучасного бензинового автомобіля з’явився 1885 року і починав свій тріумфальний хід країнами світу як моторизована коляска або карета. Досить довго кузов автомобіля виготовляли з деревини. У 20-х роках XX століття для виготовлення автомобіля почали використовувати тонкий листовий метал, з якого штампували деталі.
Проект першого електричного трамвайного вагона був розроблений на початку 80-х років XIX століття українцем за походженням Ф. А. Піроцьким. У Києві електричний трамвай був запущений 1892 року. Він возив пасажирів від Подолу до Хрещатика, довжина маршруту становила 1,6 км. На початку XX століття трамваї вже були в Житомирі, Севастополі, Курську, Москві та інших містах. Зараз у Києві до послуг пасажирів тролейбуси, швидкісний трамвай, метрополітен тощо.
Мал. 77. Космічна техніка
1. Для виконання яких видів робіт людина створила роботів? У чому їх переваги?
Проект
Продовження життя матеріалів
Мета проекту: вивчити можливості використання відпрацьованих деталей машин, механізмів.
Хід роботи
1. Зібрати відомості про відпрацьовані деталі машин, механізмів, предметів побутової хімії, які зустрічаються у побуті.
2. Вивчити можливості використання відпрацьованих деталей, предметів побутової хімії за допомогою науково-популярної літератури, зокрема часописів.
3. Описати технологію створення виробів із відпрацьованих матеріалів (наприклад, пластмасового абажура для лампи, пластмасових ручок, що відслужили своє).
4. Якщо можливо, підрахувати економічну вигоду проекту.