ТЕМА 2. МЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ
УРОК 14. МЕТАЛИ ТА СПЛАВИ В СУЧАСНІЙ ТЕХНІЦІ. ЗАСТОСУВАННЯ АЛЮМІНІЮ, ЗАЛІЗА ТА ЇХ СПЛАВІВ.
РОЗВИТОК МЕТАЛУРГІЙНИХ ВИРОБНИЦТВ В УКРАЇНІ. ОХОРОНА НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ПІД ЧАС ВИРОБНИЦТВА ТА ВИКОРИСТАННЯ МЕТАЛІВ
Цілі: ознайомитися з поняттям про сплави, розглянути роль металів і сплавів у сучасній техніці; закріпити знання про застосування алюмінію, заліза та їх сплавів, про розвиток металургійних виробництв в Україні та охорону навколишнього середовища під час виробництва
Обладнання: саморобні схеми, сплави заліза й алюмінію (чавун, сталь, дюралюміній), роздавальний матеріал, портрет М. С. Курнакова.
Тип уроку: закріплення (розвивальне диференційоване навчання), навчальний семінар.
Форми роботи: фронтальна бесіда, розповідь учителя, складання схеми, групова робота, робота з довідковою літературою, захист проектів.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Семінар
Учні сідають групами. Кожна група заздалегідь отримала
Теми для груп.
– Метали та сплави в сучасній техніці.
– Застосування заліза та його сплавів.
– Застосування алюмінію та його сплавів.
– Розвиток металургійних виробництв в Україні.
– Охорона навколишнього середовища під час виробництва й застосування металів.
1. Навчальна частина
Перевірка виконання домашнього завдання про залізо та його сполуки
Фронтальна бесіда
– У якому періоді, групі та підгрупі розташований атом Феруму?
– Які ступені окиснення має Ферум?
– Які фізичні властивості має Ферум?
– З якими речовинами реагує Ферум?
– Які сполуки Феруму вам відомі?
Поняття про сплави. Розповідь учителя. Складання схеми Учитель розпочинає розповідь про сплави з нагадування учням про корозію та підводить їх до висновку про необхідність захисту металів від корозії, про поліпшення їх якостей, необхідних у подальшому застосуванні. Проектуємо на екран схему, яка допоможе учням зрозуміти, що таке сплави та їх склад.
Способи добування сплавів
2. Корегувальна частина. Прес-конференція
Кожна група готувала вдома проект на заздалегідь задану тему. Вчитель надає можливість учням викласти підготовлений матеріал. Учні демонструють сплави заліза й алюмінію, застосовують власноруч виготовлені схеми й таблиці, проектують схеми на екран. Учні можуть розподілити матеріал, що викладається, так, щоб усі взяли участь в обговоренні теми. Якщо в учнів інших груп є питання, вони їх можуть ставити, таким чином створюється атмосфера прес-конференції.
IV. Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки уроку, доповнює та корегує доповіді учнів. Учні заповнюють картку самооцінки, виставляють собі оцінку за урок.
V. Домашнє завдання