МОВА І МОВЛЕННЯ
Мовні та немовні знаки
108
1. Прочитайте текст.
– Чому в тебе куций хвіст? – в зайця запитали.
– Бо не хочу, щоб вовки його одірвали.
Василь Симоненко
– У всіх казкових творах звірі розмовляють. А як насправді? Є в них мова чи немає?
2. Прочитайте текст.
Тварини спілкуют..ся між собо.. за допомого.. запахів, рухів тіла, голосу. Мова тварин дуже виразна. Це переважно такі слова: “Увага!”, “Рятуйся!”, “Стережись!”
Подаючи звуковий сигнал, білка скрекоче,
За Володимиром Бондаренком
– Спишіть перший абзац, уставляючи пропущені букви.
– Підкресліть прийменники. У виділеному слові вимовте звуки, назвіть букви. Зробіть звукову схему цього слова.
4. Прочитайте легенду*. Перекажіть прочитане.
ЯК РОСТУТЬ СЛОВА
Багато-багато років тому жило плем’я німів. Вони не вміли говорити, а тільки ворушили губами й читали слова по вустах.
Легенда – казкове оповідання про якісь події, життя людей.
За високим кам’яним парканом жила бабуся Мова. її вважали чарівницею. Вона розумілася на травах.
Якось до бабусі прийшов хлопець. Він хотів допомогти сліпій дівчині. Мова повела його в дивовижний квітник.
– Здрастуй, здрастуй! – забриніло зусібіч.
– Це – слова, – пояснила бабуся. – Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай радість прийде в її засмучену душу.
А наступного дня всі німи юрмилися біля подвір’я Мови.
– Я навчу вас вирощувати слова, – сказала старенька. Мова винесла повний кошик корінчиків:
– Кожне слово, наче квітка, має корінь. З одного кореня може вирости багато слів-квітів.
Бережіть свої квітники, вирощуйте найкращі слова.
За Лесею Мовчун
– Що подарувала бабуся Мова людям, які не вміли розмовляти?
– Спишіть виділені речення. Поясніть, як ви розумієте зміст останнього речення.
4. “Зберіть” і запишіть речення з розсипаних слів. Відшукайте ці речення в тексті вправи 3.
Парканом, за, бабуся, Мова, жила, високим, кам’яним. чарівницею, її, вважали.
З’єднайте частини прислів’їв. Прочитайте. Спишіть їх.