§ 39. НАПИСАННЯ ПРИСЛІВНИКІВ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС
Вправа 390
1. Хто влітку ледарює, той узимку бідує. 2. Що вранці не зробиш, того Ввечері не наздоженеш. 3. Колос повний до землі гнеться, а пустий угору пнеться. 4. Зверху гарно та тихо, а всередині ворушиться лихо.
II.
Вправа 393
Вправа 394
Хтозна-де, хтозна-поки, хтозна-звідки, хтозна-коли, хтозна-куди, будь-як, будь-коли, будь-де, будь-куди, будь-що – будь, де-небудь, деінде, деколи, абиде, абияк, абиколи, анітрохи,
ІІ.
Вправа 395
Разом | Через дефіс |
Щодня, абикуди, поодинці, навздогін, вголос, анітрохи, щоранку | Зроду-віку, повік-віків, всього-на-всього, казна-коли |
КЛЮЧ. Роса
Вправа 397
І. Спишіть прислівники, усуваючи риску. Поясніть написання.
1. Високо-превисоко, відучора, часто-густо, щовесни, нашвидку, зрідка, вчетверо, внічию, знадвору, десь-то, пліч-о-пліч, де-не-де,
2. Наскрізь, завидна, зроду-віку, звечора, знадвору, вдосвіта, повсякчас, по-новому, геть-чисто, по-своєму, учетверо, набагато, навесні, рано-вранці, наполовину, зранку, наверх, усередині, начетверо, по-дитячому.
II. З діда-прадіда – з давніх-давен; віддавна.
Щомиті – кожної миті.
Родина Козаченків ще з діда-прадіда жила в цьому хуторі. Марійка щомиті вибігала на вулицю виглядати гостей.
Вправа 398
I. Робити (так, як батько) – по-батьківському, йти (не знаючи дороги) – навмання, повернутися (в призначену годину) – прийти вчасно, йти (з правого боку) – праворуч, писати (із задоволенням) – задоволено, лежати (догори обличчям) – горілиць, дістатися (пливучи по воді) – вплав, говорити (в один час) – водночас, ходити (босими ногами) – босоніж.
II. Хіба ти не знаєш, що треба йти праворуч?
Вправа 400
І. Спишіть речення, правильно записуючи слова й розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть прислівники як члени речення.
1. Коли-не-коли набіжить вітер, ударить тугою хвилею по верховіттях (І. Цюпа). (Кома при однорідних членах речення.)
2. Споконвіку в дивовижних барвах стоїть світ, вражаючи взаємопереходами відтінків (І. Вихованець). (Кома в реченні з дієприслівниковим зворотом.)
3. Скільки років кохаю, а закохуюсь в тебе Щодня (Л. Костенко). 4. Праворуч Криниці росте горобина, а зліва, майже біля зрубу, у пишному намисті – червона калина (І. Цюпа). 5. Сяк-так, навскосяк, аби Не по-людськи (нар. творчість). 6. Увечері посумую, а Вранці заплачу (Т. Шевченко).
Вправа 404
I. Прийшли втрьох; зробив по-новому; вивчив напам’ять; працював удень і вночі; насилу йшов; чую вдалечині; бігли назустріч.
Вправа 405
Складіть і запишіть по одному реченню з поданим словом і сполукою слів, підкресліть члени речення. Обгрунтуйте написання.
1. На дворі дядька Сергія було завжди гарно прибрано. Сьогодні за вікном мороз, значить, надворі холодно.
2. Лиш у трете кільце потрапив м’ячик. Я повертаюся додому вже втретє.
3. По нашому городу стрибало багато горобчиків.
“Оце по-нашому”, – сказала мама, дивуючись, як гарно прибрала Софійка.
Вправа 406
Річка Ніл тече з півдня на північ, по карті – знизу Вгору. А Дніпро тече з півночі на південь, по карті – згори донизу. Отже, і Дніпро, і Ніл течуть Назустріч. Їх розділяє два моря – Чорне й Середземне. Дніпро впадає в Чорне море, а Ніл – у Середземне. Виходить, що можна водним шляхом дістатися з Києва до Єгипту (з підручника).
Вправа 409
1. Льотчики саме поверталися з полігона додому у свій степовий виселок (М. Вінграновський). 2. Час, моя пісне, по волі буяти (Леся Українка). (Кому ставимо при звертанні.) 3. Затихає поволі місто, спалахує вогнями ліхтарів (І. Цюпа). (Кому ставимо між однорідними членами речення.) 4. Галочка увійшла до батька, насилу ногами переступає (Г. Квітка – Основ’яненко). (Кому ставимо між однорідними членами речення.) 5. Вкраїнські прапори вгорі – мов сонце над степами (П. Тичина). 6. Кожен по-своєму залишає після себе пам’ять (В. Скуратівський).