§ 12. Поняття комунікації
123.
Різновид вербальної комунікації | Кількість Учасників | Ситуація спілкування |
Внутрішня | 1 | Міркування про щось наодинці, людина розмовляє сама із собою |
Міжособистісна | 2 | Діалог з колегою, родичем тощо. Під час розмови важливу роль відіграють міміка, жести, погляд” поведінка загалом |
Колективна в малих групах | 3-5 | Виступ учителя перед |
Публічна (колективна у великих групах) | Понад 30 | Лекція, доповідь, збори в школі, групові заняття тощо |
Публічна (масова) | Велика | Виступ перед великою аудиторією на мітингу, конференції, з’їзді, по радіо, на телебаченні. Спілкування опосередковане |
Ієрархічна | Різна | Нарада на підприємстві, атестація працівників тощо |
Організована | Різна | Батьківські збори, з’їзд, заняття в школі, коледжі, виші |
Неорганізована | Різна | Випадкова |
Приватна | Різна | Спілкування між особами, не пов’язаними офіційними (наприклад службовими) стосунками (друзями, родичами тощо) |
Офіційна | Різна | Спілкування між особами, пов’язаними офіційними стосунками (учитель – учень, керівник – підлеглий) |
Усна | Різна | Промова, доклад, відповідь на уроці |
Інформативна | Різна | Спілкування, під час якого співрозмовники обмінюються певною інформацією |
Етикетна | Різна | Пасажири, покупці, випадково знайомі, які випадково зустрічаються з приводу виконання певних побутових потреб |
Міжнародна | Різна | Міжнародні зустрічі, візити, конференції, спортивні змагання тощо |
Міжкультурна | Різна | Спілкування між носіями різних мов і різних культур |
124.1. У тексті представлені такі види комунікації: письмова (за формою); міжособистісна, приватна, інформативна, організована,
2. Намагаються зекономити зайвий фунт. А потім повезти його в Чортків, щоб вуйки й тітки раділи, якого файного мають племінника…
…Наш світ, родина та коло друзів будуються навколо столу і розділеної вечері.
…Хочемо, щоб наша їжа походила з рук живої людини, а не бездушної полиці супермаркете.
…Хочемо поторгуватися, поперебирати харчами.
…Хочемо, навіть на чужині, прийти на базар і повернутися до родини з гостинцем.
129.1. Доброго ранку! Здрастуйте! До побачення! На все добре! Усього найкращого! Дякую! Спасибі! Щиро вам дякую! Прийміть мою найщирішу вдячність! З глибокою повагою і приязню до вас! Будь ласка!
2. За правилами етикету з керівником потрібно вітатися й прощатися ввічливо, використовувати повну форму привітання: “Здрастуйте!”, “Доброго Вам ранку”, “До побачення!”, “На все добре!”, “Усього найкращого!”. Зазвичай усі ділові листи завершують однаково, використовуючи елементи мовного етикету, наприклад “3 глибокою повагою і приязню до вас!”. Наш директор ніколи не наказує в категоричній формі, він завжди каже: “Будь ласка, зробіть це в першу чергу!” і завжди дякує за добре виконану працю: “Спасибі!”.