Урок 28. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ, ЇХНЯ РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Ссавці – найбільш розвинена група хребетних,
На вершині якої перебуває людина.
А. Давидов
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови хижих, китоподібних і приматів. Розширити знання учнів про роль ссавців у природі та житті людини. Розвивати критичне мислення. Виховувати любов і повагу до живих організмів.
Основні поняття: хижі, хижий зуб, китоподібні, китовий вус, примати, об’ємний зір.
Обладнання
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 2 | Організація класу. Розминка “Епіграф”. Елементи проблемного навчання | Підготовка до вивчення матеріалу, створення проблемної ситуації |
II. Актуалізація опорних знань | 2 5 | Вправа “Утвори пару”. | Повторення |
Фронтальне опитування | |||
III. Мотивація навчальної діяльності | 1 | Поетична хвилинка, використання літератури, міжпредметні зв’язки | Мотивування діяльності учнів на уроці |
IV. Засвоєння нових знань | 4 1 1 18 | Пояснення вчителя з використанням підручника. Відеофрагмент фільму “Хатіко”, довідкова інформація. Звіти творчих груп | Сприйняття та засвоєння матеріалу. Зав’язок із життям, цікава інформація про хижих ссавців. Взаємонавчання |
V. Узагальнення і систематизація знань | 4 4 | Складання “Грона” “Роль ссавців у житті людини”. Взаємоопитування “Бумеранг” | Узагальнення знань про роль ссавців. Систематизація знань, виправлення хибних уявлень |
VI. Підсумки | 2 | Вправа “Ключовий момент” | Виділення основного на уроці |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне завдання, робота з підручником і конспектами | Засвоєння матеріалу, повторення вивченого |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Чи дійсно людина є вершиною еволюції ссавців? До якої групи тварин належить людина?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа “Утвори пару” між ссавцем та групою, до якої він належить:
1 ховрах | А рукокрилі |
2 коала | Б першозвірі |
3 качкодзьоб | В комахоїдні |
4 олень | Г парнокопитні |
5 кріль | Д непарнокопитні |
6 їжак | Е сумчасті |
Є зайцеподібні | |
Ж гризуни |
2. Фронтальне опитування за запитаннями: Які ознаки зовнішньої будови характерні для представників гризунів? Чим зайцеподібні відрізняються від гризунів? Що таке копито? Як відрізнити парно – і непарнокопитних? Як особливості будови зубів гризунів сприяють їхньому живленню? Які особливості зубів копитних тварин?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Поетична хвилинка:
Уявіть, якби зникли ссавці на Землі,
Десь поділись звірята великі й малі.
І ліси, і моря, і луги, і поля
Опустіли б тоді, і завмерла б Земля.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: китоподібні (с. 108-109); хижі (с. 107-108); примати (с. 110- 112). А) Хижі тварини надзвичайно розумні, добре орієнтуються, мають чудовий нюх, зір, слух, прекрасно навчаються; Б) Уривок з фільму “Хатіко”; В) Довідкова інформація:
Пам’ятник псу на ім’я Хатіко встановлено в Токіо 21 квітня 1934 р. Цього собаку вважають символом відданості й вірності. Фермер подарував цуценя професору Хідесабуро Уено, який працював в університеті Токіо. Коли Хатіко підріс, він постійно супроводжував свого господаря до самого входу на станцію Сібуя, а потім зустрічав його о третій годині дня. У травні 1925 р. професор помер на роботі. На той момент Хатіко було 18 місяців. Тоді він так і не дочекався свого господаря, але почав щодня приходити на цю станцію, чекаючи на нього до пізнього вечора. Ніч він проводив на ганку будинку професора. Вірний собака 9 років щодня приходив на станцію, там само й помер. На станції Сібуя йому встановлено пам’ятник.
2. Звіти творчих груп:
Група 1: “Ссавці у промисловості та виробництві продуктів”.
Група 2: “Ссавці вдома та навколо нас – породи ссавців”.
Група 3: “Користь і шкода, яку люди мають від ссавців”.
Група 4: “Ссавці в медицині”.
Група 5: “Ссавці в історії та літературі”.
Група 6: “Охорона ссавців”.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання “Грона” “Роль ссавців у житті людини”.
2. Взаємоопитування “Бумеранг”: учні ставлять запитання один одному за вивченим матеріалом.
VI. Підсумки.
Вправа “Ключовий момент”: учні по черзі називають найважливіше, про що вони дізнались на уроці, те, що їх здивувало, схвилювало чи викликало запитання.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §§ 26, 27, повторити ознаки риб, амфібій, і рептилій, птахів, ссавців за опорними конспектами.