ПСИХОЛОГІЯ
НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК
ЗДІБНОСТІ
Розвиток здібностей
Нині перед суспільством гостро стоїть проблема виявлення закономірностей і механізмів формування та розвитку здібностей. Це висуває відповідні вимоги до психології.
Природну основу розвитку здібностей становлять задатки – природжені анатомом фізіологічні особливості нервової системи й мозку, які проявляються в типологічних особливостях людини. Однак задатки є лише передумовою здібностей. Лише своєчасний вияв і розвиток задатків людини через виховання
Першою ознакою зародження здібностей є нахил – стійка орієнтованість індивіда на певну діяльність, якою він прагне займатися. Справжній нахил поряд із тяжінням до діяльності зумовлює швидке досягнення високих результатів. Хибний нахил, на відміну від справжнього, може виявлятися у споглядальному ставленні до чогось або, незважаючи на активне захоплення, дає посередні результати.
Крім задатків, важливе значення для розвитку здібностей має врахування
Специфічним видом розвитку здібностей особистості є її психологічна підготовка до того чи іншого виду діяльності. Наприклад, психологічна готовність особистості до професійної діяльності передбачає сформованість у неї знань й умінь з фаху, а також певних моральних та емоційно-вольових властивостей.
Якісний аналіз здібностей спрямовано на виявлення таких індивідуальних характеристик людини, які є необхідними для ефективного здійснення будь-якого конкретного виду діяльності. Кількісні виміри здібностей характеризують міру їх наявності.
Для оцінки рівня розвитку здібностей досить широко використовують різноманітні тести (тести досягнень, тести інтелекту, тести креативності тощо). Дослідження конкретно-психологічних характеристик різних здібностей дають змогу виокремити загальні властивості індивіда, які відповідають вимогам не одного, а багатьох видів діяльності (наприклад, інтелект), а також спеціальні властивості, які відповідають вужчому колу вимог конкретної діяльності (спеціальні здібності). Урахування рівня розвитку здібностей під час вибору професії та в доборі кадрів сприяє підвищенню ефективності діяльності людини й ступеня її задоволеності результатами своєї діяльності.
Контрольні питання:
– Що становлять собою здібності?
– Який взаємозв’язок задатків і здібностей?
– Які рівні здібностей Ви знаєте?
– У чому виявляються загальні здібності?
– У чому виявляються спеціальні здібності?
– На які види поділяються здібності?
– Які особливості розвитку здібностей?
Література:
Айзенк Г. Проверьте ваши способности / Пер. с англ. – М.: Мир, 1972. Барков В. І., Тютюнников A. M. Як визначити творчі здібності дитини. – К.: Україна, 1991. Видинеев Н. В. Природа интеллектуальных способностей человека. – М.: Мысль, 1989. Гільбух Ю. З. Розумово обдарована дитина. Психологія, діагностика, педагогіка І Пер. з рос. – К.: ВІПОЛ, 1993.
Голубева Е. А. Комплексное исследование способностей // Вопр. психологии. – 1986. – №5. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. – М.: Лантерна: Вита, 1995. Максименко С. Д. Розвиток психіки в онтогенезі: У 2 т. – К.: Форум, 2002. Основи психології / За заг. ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. – К.: Либідь, 1996. Психология XXI века: Учебник для вузов / Под ред. В. Н. Дружинина. – М.: ПЕР СЭ, 2003. Психологія: Підручник / За ред. Ю. Л. Трофімова, 3-тє вид. – К.: Либідь, 2001.