МОВА ТА РОЗВИТОК МУЗИКИ
МУЗИЧНА МОВА… І РОЗМОВА
– Прочитай текст. Про що у ньому йдеться? Розподіли вірш на фрази та речення.
Містами та селами йде мандрівник зі своїм маленьким другом – бабаком:
“Із краю в край невтомно йду,
І мій бабак зі мною.
Надвечір дім собі знайду,
І мій бабак зі мною…”
Пісню “Бабак” понад 200 років тому написав німецький композитор Людвіг ван Бетховен. Часто її виконують без тексту – як музичну п’єсу.
Послухай твір “Бабак”. Наспівай
Виразно прочитай вірш. Виділи голосом питальні та стверджувальні речення.
САНЧАТА
Сучасна поспівка
1. Що за віз без коліс?
Котяться санчата.
Що Мороз нам привіз?
Знають всі малята.
2. Що несе він в мішку?
Дітвора радіє:
“Знов підсипле сніжку?
Це Мороз уміє!”
Розучи поспівку за схемою. Покажи рукою, як рухається мелодія.
Попрацюймо разом!
Прочитайте речення. Повторіть його кілька разів з різною інтонацією.
Інтонація
Інтонації бувають: запитальні, стверджувальні й окличні; зображальні й виражальні та інші. Найбільш важливий і виразний мотив музичного твору називають “зерном”-інтонацією.
Михайло Степаненко. “Дражнилка”, “Скривдили” (із “Дитячого зошита”)
Чи знаєш ти, що таке дражнилка? Чи доводилося тобі чути її “гостру”, образливу скоромовку?
Інтонації дражнилки та скарги скривдженої дитини передав у музиці Михайло Степаненко. П’єси “Дражнилка” та “Скривдили” композитор вмістив до збірки “Дитячий зошит”.
Послухай п’єси. Що вони виражають і зображають? Визнач у кожному творі “зерно”-інтонацію.
Уважно прислухайся до мови та музики, що тебе оточують. Які інтонації в них звучать?
– Послухай пісню. З чим порівнюється мова у віршованих рядках?