РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 10. РОЗМНОЖЕННЯ І РОЗВИТОК
УРОК 59. Система органів розмноження людини
Освітня мета: простежити еволюцію статевих органів в природі, вивчити будову органів розмноження у людини; здійснювати статеве виховання учнів.
Обладнання: таблиці: “Статева система чоловіка”, “Статева система жінки”.
Основні поняття і терміни: статеві залози, тестостерон, яєчка, мошонка, статевий член, матка, маткові труби, яєчники, піхва, клітор, соромітна ділянка.
Структура уроку, основний зміст і методи
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа “Бліц-інтерв’ю”.
Учні дають короткі відповіді на запитання.
1. Які способи розмноження в органічному світі вам відомі?
2. Яку назву мають чоловічі статеві органи у тварин?
4. Чи у всіх тварин є чоловіча і жіноча стать?
5. Які ви знаєте тварини-гермафродити?
6. Чи спостерігаються у курей представники жіночої і чоловічої статі?
7. Що таке запліднення?
8. Як відбувається запліднення у риби?
9. Як розмножуються плацентарні ссавці?
10. Що таке метаморфоз?
Заповнення схеми.
II. Вивчення
1. Стать людини, первинні, вторинні, третинні статеві ознаки. (Розповідь учителя, заповнення схеми.)
Чоловіки і жінки – представники статей людини.
Інтерактивна технологія “Мозковий штурм”
Що таке стать?
Стать – морфо-функціональна характеристика організму, що узагальнює всі його специфічні репродуктивні особливості, властивості, що мають значення для продовження роду.
Заповнення схеми.
2. Будова чоловічої статевої системи.
З давніх-давен було помічено, що зовнішні ознаки, поведінка, вторинні статеві ознаки залежать від розвитку статевих органів. Знаменитий вчений Аристотель говорив, що коли каструвати самців тварин, то у них зникали статеві ознаки, а в кастрованих хлопчиків не росли вуса і борода, голос залишався дитячим. У гаремах євнухи були кастровані. Вони не мали статевого потягу, вторинних статевих ознак.
В кінці XIX ст. французький фізіолог Ш. Броун-Секар вводив екстракт яєчок морської свинки для стимуляції фізичної та інтелектуальної активності. Згодом виявилося, що ефект омолодження не настав – це було самонавіювання.
3. Будова жіночої статевої системи.
Складання структурно-логічних схем.
Дівоча пліва є лише у людини. Вона виконує функції захисту від забруднення і потрапляння мікробів.
В індійців Бразилії корінних жителів Філіппінських островів, у деяких областях Китаю та Індії дівочу пліву видаляли ще в ранньому дитинстві, або перед тим, як видавали дівчину заміж.
III. Закріплення знань учнів.
Гра “Мудре дерево”
Десять учнів складають запитання за пройденою темою, вішають ці запитання на крону “дерева”. Хто хоче – підходить, зриває і відповідає. За п’ять правильних відповідей учень одержує 10 балів.
Запитання:
– Що належить до зовнішніх чоловічих статевих органів?
– Що належить до зовнішніх статевих органів жінки?
– Що належить до внутрішніх статевих органів чоловіка?
– Що належить до внутрішніх статевих органів жінки?
– Які функції чоловічих і жіночих статевих залоз?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.